۰ نفر

تهران؛ در محدوده غبارآلود و رگباری

۹ خرداد ۱۳۹۷، ۳:۴۶
کد خبر: 275112
تهران؛ در محدوده غبارآلود و رگباری

گردوغبار جمهوری ترکمنستان به خراسان ‌شمالی رسید، طوفان ٦٣ نفر را در سیستان راهی بیمارستان کرد، آلودگی به تهران هجوم آورد و هوا را ناسالم کرد؛ در دو روز گذشته در آسمان بعضی نقاط کشور هم بلوا شد و اخبار تازه هواشناسی از احتمال بارش تگرگ در بیش از ۷ استان کشور می‌گوید و خیزش گرد‌و‌خاک در شرق و جنوب شرق.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، گرمای تابستانی امسال دیرتر به کشور رسیده است و اگر چه نبود باران باعث شده گردوغبار در بسیاری از نقاط نفس‌کشیدن را دشوار کند، اما به‌ نظر می‌رسد باران و تگرگ و باد بتواند تحمل گرمای طاقت‌فرسای خرداد را آسان‌تر کند.

غباری که به خراسان آمد، خارجی بود

گردوغباری که روز دوشنبه از سمت کشور ترکمنستان برخاسته بود، دیروز هم شعاع دید را در برخی از مناطق خراسان شمالی بشدت کاهش داد. پیش‌بینی‌های اداره کل هواشناسی خراسان شمالی خبر می‌داد که این وضع تا اواخر سه‌شنبه تداوم خواهد داشت. از سوی دیگر دیروز میزان شاخص آلودگی هوای استان ١٣٦ و نشان‌دهنده ناسالم بودن هوا برای گروه‌های حساس بود. مهری‌هاشمی، رئیس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی به ایرنا خبر داده است که بررسی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی و تصاویر ماهواره‌ای بیانگر وضع جوی نسبتا پایدار تا امشب (چهارشنبه) است که در برخی مناطق وزش باد شدید و افزایش موقت ابر با احتمال گردوغبار دور از انتظار نیست. به گفته او از چهارشنبه‌شب تا اواسط روز پنجشنبه سامانه بارشی در استان فعال خواهد شد که پیامد آن در برخی مناطق به‌ویژه نوار شمالی رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید خواهد بود.

خبر تازه‌تر اما این است که بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی در برخی مناطق شرق و جنوب‌شرق کشور وزش باد شدید و پدیده خیزش گردوخاک رخ خواهد داد.

طوفان ٦٣ نفر را در سیستان  روانه بیمارستان کرد

طوفان تنها در خراسان شمالی وضع هوا را به هم نریخت، دیروز زندگی روزمره مردم زابل هم با غبار مختلف شد. سرعت طوفان دو روز پیش در شمال استان سیستان‌وبلوچستان به ۱۱۲کیلومتر بر ساعت هم رسید و غلظت گردوغبار ۵‌هزار و ۹۲۹ میکروگرم بر مترمکعب یعنی ۳۸ برابر حد مجاز تخمین زده شد. مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان خبر داد که به دنبال این وضع ٦٣ نفر از مردم منطقه سیستان در شمال این استان به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از طوفان و گردوخاک روز دوشنبه روانه بیمارستان و مراکز درمانی شدند.

رضا اربابی به ایرنا توضیح داد که این افراد به دلیل عوارض تنفسی، چشمی و قلبی ناشی از طوفان و گردوخاک به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و پایگاه‌های اورژانس مراجعه کردند و ٨ نفر از این افراد بستری و بقیه به صورت سرپایی درمان شدند. به دلیل خشک‌بودن تالاب ‌هامون و بروز پدیده طوفان گردوخاک مردم این منطقه هر بار به دلیل مشکلات مختلف که عمده‌ترین آنها تنفسی و چشمی است، به مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند. در روزهای گذشته با پیش‌بینی طوفان حدود ٢٠‌ هزار عدد ماسک در ١٧ روستای شهرستان هیرمند توزیع شد. براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی وزش باد شدید همراه با گردوخاک در منطقه سیستان تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.

تجربه گردوغبار در بسیاری از نقاط کشور با توجه به خشکسالی و فعال‌شدن کانون‌های داخلی و خارجی شرایط سختی برای ساکنان مناطق درگیر با این مشکل پدید آورده است. در کنار خوزستان، بوشهر و سیستان‌وبلوچستان، ایلام هم یکی از استان‌هایی است که با غبارهای داخلی و خارجی تهدید می‌شود. علی‌طاهر سارایی، معاون پایش و نظارت محیط‌زیست استان ایلام دیروز به «ایسنا» خبر داد که از ابتدای امسال هوای ایلام ٢٧ روز بحرانی، اضطراری و هشداری بود. هوای استان از این ٢٧ روز، ٤روز بحرانی، ٢٢ روز در وضع هشدار و یک روز در حد اضطرار قرار داشت و این در حالی است که‌ سال گذشته ٤٧ روز هشداری، ٤ روز اضطراری و ١٧ روز بحرانی توسط ایستگاه‌های سنجش غبار استان ثبت شده است.

تهران که در این هفته‌ها از غبارهای استان‌های دیگر دور بوده، دیروز افزایش موقتی ذرات معلق را تجربه کرد و وضع کیفیت هوای بعضی نقاط آن در محدوده بین شرایط سالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت. حسین شهبازی، مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تکیه بر نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا به ایسنا گفت: «امروز (۹ خرداد) کیفیت هوای تهران کمابیش در محدوده سالم و و ناسالم برای گروه‌های حساس است و برای برخی ساعات وزش باد به بزرگی بالاتر از ۵متر بر ثانیه از سمت نواحی جنوب‌شرقی و جنوبی پیش‌بینی می‌شود.»

از سوی دیگر احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در مورد شرایط جوی تهران طی چهارشنبه گفت: «تهران در روز ٩ خرداد نیمه‌ابری، در بعضی ساعات افزایش ابر همراه با وزش باد با احتمال رگبار و رعدوبرق خواهد بود. بیشترین و کمترین دمای تهران در این روز ۳۲ و ۱۹درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.» به گفته او آسمان تهران در روز پنجشنبه (۱۰خرداد) نیمه‌ابری در بعضی ساعات همراه با رگبار باران و وزش باد با بیشترین و کمترین دمای ۳۳ و ۲۲ درجه سانتیگراد خواهد بود.

بارش تگرگ در ٧ استان

براساس اطلاعاتی که مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به روند بارش کشور طی دو روز آینده داده، برای امروز، ٩ خرداد در استان‌های آذربایجان‌شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، مرکزی، همدان و ارتفاعات البرز مرکزی رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی با احتمال تگرگ پیش‌بینی شده است. از طرف دیگر براساس نقشه‌های پیش‌بینی هواشناسی، طی سه‌ روز آینده در شمال‌غرب، غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی، دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر افزایش ابر، رگبار باران، گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی با احتمال تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

به‌ گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی در ارتفاعات زاگرس مرکزی در استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، برخی مناطق اصفهان، شمال شرق فارس و ارتفاعات زاگرس جنوبی در کرمان افزایش ابر و بارش پراکنده پیش‌بینی شده و همچنین با شمالی‌شدن جریان روی دریای‌خزر بارش باران، گاهی رعدوبرق، وزش باد و کاهش نسبی دما در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان رخ خواهد داد. علاوه بر این در روز پنجشنبه (۱۰خرداد) بارش پراکنده باران، گاهی رعدوبرق در استان‌های ایلام، لرستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، قم، برخی مناطق اصفهان و ارتفاعات البرز مرکزی را در برخواهد گرفت.