۰ نفر

بازار کتاب ایران در تسخیر نویسنده سوئیسی

۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۳:۴۸
کد خبر: 267048
بازار کتاب ایران در تسخیر نویسنده سوئیسی

وضعیت فروش کتاب در فروردین ماه، نسبت به قبل رضایت کتابفروشان را به همراه نداشت. آلن دوباتن هم بیشترین آثار را در پرفروش‌ترین‌های این ماه داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، با آغاز سال 97 اهالی کتاب و کتابفروشان امید داشتند تا در فروردین ماه شاهد تغییر و تحولی در حوزه کتاب باشند و بهار این حوزه نوید روزهای خوب و پررونقی را در ادامه سال بدهد اما گویی همچنان این روزهای خوب بنا ندارد که سری به بازار کتاب بزند و تنها باید منتظر تقدیر ماند.

فروردین ماه با وجود طرح عیدانه کتاب نتوانست آنچنان که باید تغییر جدی و اساسی در حوزه فروش کتاب ایجاد کند زیرا که درد این حوزه بسیار عمیق‌تر از آن است که با چنین داروهای مقطعی بهبود یابد.

بخش عمده‌ای از مدیران کتابفروشی‌ها هم فروش فروردین را قبول توصیف کردند نه رضایت بخش، ولی معتقد بودند که فروردین امسال همچون سایر ماه‌ها در مقایسه با سال گذشته با افت جدی روبه رو بوده است و سیر نزولی همچنان حفظ شده است.

این کتابفروشان تاخیری که در طرح عیدانه ایجاد شد را عامل آسیب فروش فروردین دانستند و معتقد بودند این طرح‌ها اگر بناست اجرا شوند باید سر زمان مشخص این اتفاق بیفتد.

حال کمی از فضای کلی بازار کتاب فاصله گرفته و به وضعیت فروش کتاب در فروردین نگاهی می‌اندازیم.

همانند ماه‌های گذشته و طبق روال، پرفروش‌ترین آثار را رمان و ادبیات داستانی تشکیل می‌دهند، آثاری در حوزه فلسفه و زندگینامه هم این ماه در پرفروش‌ها دیده می‌شود.

در فروردین ماه فاصله‌ای که نویسندگان خارجی در پرفروش‌ها نسبت به همتایان ایرانی خود گرفتند، حفظ شده است. پرتکرارترین اسم نویسنده خارجی در بین پرفروش ترین آثار به آلن دوباتن و پائولو کیئولو اختصاص دارد. «ملت عشق» هم به جزء جدا ناشدنی پرفروش‌هاست.

در میان آثار نویسندگان ایرانی، «عشق و چیزهای دیگر» مصطفی مستور، «ره‌ش» تازه‌ترین اثر رضا امیرخانی و «سمفونی مردگان» عباس معروفی پرفروش شدند.

به صورت کلی در فروردین، «ره‌ش»، «ملت عشق»، «تسلی بخش های فلسفه» و «عشق و چیزهای دیگر» پرتکرارترین آثار در فهرست پرفروش‌ها بودند.

تلاش بر این بود که تمامی کتابفروشی‌ها تعداد نسخه آثار پرفروش خود را اعلام کنند که به جز تعدادی، سایرین تمایلی به اعلام این آمار نداشتند، به همین منظور برخی از جدول‌ها دارای تعداد نسخه فروش و برخی بدون تعداد هستند.

در ادامه با سایر آثار پرفروش نویسندگان ایرانی و خارجی در فروردین ماه آشنا می‌شوید.(ترتیب کتابفروشی‌ها اتفاقی است و هدفمند نیست.)

03

04

05

06

07