۰ نفر

سرنوشت نامعلوم ۳هزار زن ایزدی برده داعش

۱۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۷:۳۷
کد خبر: 261229
سرنوشت نامعلوم ۳هزار زن ایزدی برده داعش

یک نماینده کردهای ایزدی در پارلمان عراق اعلام کرد با گذشت سه سال از حمله داعش، هنوز از سرنوشت بیش از سه هزار و یکصد زن و دختر ایزدی اسیر شده بدست این گروهک تروریستی تکفیری خبری در دست نیست.

'فیان دخیل' روز یکشنبه به رسانه ها در کردستان عراق گفت: براساس توافقات صورت گرفته بین اقلیم کردستان عراق و دولت آلمان 500 تن از دختران و زنان ایزدی که از دست داعش آزاد شده اند برای طی دورهای روان درمانی و بازگشت به زندگی عادی به کشور آلمان اعزام می شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وی افزود: در مرحله اول این توافق یک هزار و 200 زن و دختر ایزدی روانه آلمان شده و بعد از طی دوره های ویژه درمانی به عراق بازگردانده شدند تا بار دیگر زندگی عادی خود را از سر بگیرند و در حال حاضر نیز دور دوم اعزام شروع شده است.

در ارتباط با سرنوشت زنان و دختران اسیر شده دست داعش نامبرده اظهار کرد: هنوز از سرنوشت سه هزار و 100 زن و دختر ایزدی که بدست داعش اسیر شده بودند هیچ اطلاعی نداریم و در تلاش برای یافتن آنها هستیم.

فیان دخیل در خصوص کمک دولت مرکزی عراق برای پیداکردن زنان و دختران ایزدی نیز اعلام کرد دولت عراق در سال گذشته سه میلیارد دینار (1200 دینار معادل یک دلار) برای بازخرید دختران و زنان ایزدی که در شهرهای دیگر پیدا می شوند اختصاص داد.

گروه تروریستی و تکفیری داعش در سال 2014 میلادی بعد از اشغال شهر سنجار که عمده ساکنان آن ایزدیها هستند با به اسارت گرفتن بیش از پنج هزار زن و دختر ایزدی آنها را در بازارهای موصل و سوریه بعنوان غنایم جنگی به فروش رساند.

همزمان با این اقدام داعش شماری از مفتیان عربستان سعودی نیز با صدور فتوا این اقدام را تایید و بر غنیمت جنگی بودن زنان و دختران ایزدی تاکید نمودند.

براساس گفته مسئولین ایزدی زنان و دختران ایزدی بعد از آزاد شدن بدلیل برخوردهای خشن و خشونت آمیز با مشکلات متعدد روحی و روانی برای بازگشت به زندگی عادی روبرو می شوند.

فیان دخیل نماینده ایزدی در پارلمان عراق تصریح کرد که شماری از زنان و دختران ایزدی بعد از از بین رفتن داعش به شهرهای دیگر عراق برده و فروخته شده اند که تلاشها برای بازگرداندن آنها ادامه دارد.

همزمان با اختصاص بودجه از سوی دولت مرکزی عراق برای بازگرداندن زنان و دختران ایزدی تشکیلات کردستان عراق نیز دفتری ویژه به این منظور تاسیس کرد.