۰ نفر

حفظ محیط زیست‌ با سیاست‌های صنعت خودرو‌ امکان ‌پذیر نیست

۲۴ بهمن ۱۳۹۶، ۲۰:۴۵
کد خبر: 251955
حفظ محیط زیست‌ با سیاست‌های صنعت خودرو‌ امکان ‌پذیر نیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وقتی در صنعت‌ خودروسازی‌ پول حرف اول و آخر را می‌زند، حفظ محیط زیست‌ و حقوق نسل‌های بعدی امکان‌پذیر نخواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، عیسی‌ کلانتری‌ معاون رئیس جمهور‌ و رئیس‌ سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست‌ در دهمین‌ همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و  نفت، اظهار کرد: با این سیاست‌هایی که صنعت خودروسازی در پیش گرفته و پول و پول‌اندوزی در آن حرف اول و آخر را می‌زند قادر نخواهیم بود حقوق محیط زیستی نسل‌های بعدی را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه محیط زیست از بعد طبیعی شکننده است، گفت: با این سیستم محیط زیست کشور دوام نخواهد آورد.

کلانتری با بیان اینکه کسی جلودار صنعت آلوده‌کننده خودرو نیست، بیان کرد: با اینکه دولت در تیر ماه مصوبه‌ای مبنی بر از رده خارج کردن یک خودروی فرسوده به ازای واردات هر خودرو داشت، اما این مصوبه بیشتر از یک ماه طاقت نیاورده و لغو شد. اکنون تمامی این شرایط باعث می‌شود تا مردم را، راهی بیمارستان‌ها کنیم و کودکانمان ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون را تنفس کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با اینکه رئیس جمهور و دولت موظفند تا پایان چهار سال خود ۵۰ درصد از آلودگی کلانشهرها را کاهش دهند، اما با این سیاست‌ها امکان کاهش یک درصدی هم نخواهند داشت مگر اینکه شبه انقلابی در صنعت خودروسازی ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه باید صنعت خودرو سازی تجدید نظر جدی صورت گیرد، اظهارکرد: ادامه این روند در صنعت خودروسازی آسیب جدی برای سلامت مردم در پی خواهد داشت. ما باید به سرعت از ساختارهای کنونی در صنعت خودروسازی بیرون بیاییم و خودروهای سالم‌تر، کم‌مصرف تر و با راندمان بالاتر تولید کنیم.

کلانتری ادامه داد: صنعت موتورهای درون‌ سوز و نفت زمانی می‌تواند رایج شود و پا بگیرد که نحوه نگرش ما به صنعت خودرو تغییر کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت تولید خودروهای برقی در کشور، خاطر نشان کرد: تعداد خودروهای برقی ساخته شده در کشور دو تا سه دستگاه است و هنوز ما به تولید ۱۰۰ دستگاه از این خودروها نرسیده‌ایم.

صنعت خودرو و سوخت هر دو مقصر آلودگی هوا هستند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پرسشی مبنی بر جیره‌بندی آب شرب و علت آلودگی هوا، اظهار کرد: امیدواریم آب شرب جیره‌بندی نشود، ولی در صورت رخداد این قضیه کاری از دستمان بر نخواهد آمد.

وی گفت: هم سوخت و هم صنعت خودرو هر دو مقصر آلودگی هوا هستند. گازوئیل مصرفی یورو ۴ نیست و بنزین هم در تهران تا حدی یورو ۴ است.

کلانتری اضافه کرد: خودروهای گازوئیلی در فصل سرما بیشترین میزان آلودگی را دارند. دو سوم آلودگی برای خودروهای سنگین و فرسوده است البته آلودگی ناشی از بنزین هم در فصل سرما کمتر است، اما این میزان کم به این دلیل است که میزان مصرف گازوئیل از آن سبقت گرفته است به همین دلیل درصد بنزین به نسبت گازوئیل در آلودگی هوا کمتر است.

خودروسازان معمولی اجازه توسعه نمی‌دهند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره نقش برگزاری چنین همایش‌هایی در کاهش آلودگی هوا، گفت: این قبیل از همایش‌های می‌تواند مؤثر باشد البته صاحبان این نوع از فناوری در صنعت خودروسازی باید برای بقا و توسعه بجنگند، چرا که خودروسازان معمولی اجازه توسعه و فراگیری این نوع از فناوری‌ها را نمی‌دهند. زیرا یقین دارند بازارشان راکد خواهد شد.

وی بیان کرد: صاحبان این قبیل از فناوری‌ها در کنار بازاریابی، فروش و تجاری‌سازی محصول خود، مقابله با آلودگی در دستور کار خود قرار دادند از این رو دولت باید از آنها حمایت کند.

احیای دریاچه ارومیه در گرو تأمین سرمایه است

ربیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه ۹۶ برنامه داریم، گفت: با کاهش ۶۸ درصدی بارش ها، لازم است ابتدا حوضه دریاچه ارومیه آب کافی داشته باشد.

وی با اشاره به برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه افزود: در سال جاری میزان بارش‌ها در کل کشور و حوضه دریاچه ارومیه ۶۸ درصد کاهش یافته است.

کلانتری با بیان اینکه وضعیت بارش‌ها در سال جاری مناسب نبوده است، اظهارکرد: تامین آب دریاچه ارومیه در گرو پر آب شدن آب حوضه دریاچه است.این دریاچه ارومیه قابل احیا است ولی اجرای طرح‌های مربوط به آن نیاز به تامین سرمایه و اعتبارات دارد.