۰ نفر

ایران و روسیه در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارند

لاریجانی: همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه افزایش می‌یابد/ توسعه همکاری بین دو کشور در عرصه نفت و گاز

۱۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۶:۴۳
کد خبر: 235876
لاریجانی: همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه افزایش می‌یابد/ توسعه همکاری بین دو کشور در عرصه نفت و گاز

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایتارتاس اعلام کرد که ایران و روسیه در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارند و همکاری نزدیکی با یکدیگر دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی که برای شرکت در کنفرانس بین المللی مبارزه با مواد مخدر در مسکو بسر می برد، در گفت وگو با خبرگزاری ایتارتاس اهمیت همکاری ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و اقدامات ایران برای مبارزه با تروریست ها در سوریه و دورنمای همکاری مسکو و تهران در عرصه سرمایه گذاری را تشریح کرد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران مبارزه بسیار جدی در خصوص مواد مخدر داد. به طوریکه در دوره رژیم سابق در ایران خشخاش کشت می شد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشت این ماده خام افیونی منع و ایران و در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار گرفت و در این عرصه پیشرو شد.

در سال های اخیر قوانین اساسی در مبارزه با مواد مخدر و قاچاق آن تصویب کردیم و ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر ایجاد شده که ریاست آن برعهده رئیس جمهوری است.

سازمان های امنیتی ایران تلاش های بسیار گسترده ای برای حل این مساله بکار می گیرند و این کشور مرزهای طولانی با افغانستان دارد که مواد مخدر از این کشور به اروپا و روسیه قاچاق می شود و قاچاق بخشی از آن از طریق ایران و بخش دیگر از راه تاجیکستان انجام می گیرد.

لاریجانی در ادامه گفت: اما مسائلی وجود دارد. یکی از آنها، این است که زمانی که نیروهای آمریکایی وارد افغانستان شدند، واشنگتن اعلام کرد که هدف مبارزه با تروریسم و مواد مخدر است. آمریکا بیش از 16 سال است که در این کشور حضور دارد و شمار بسیار زیادی از نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان مستقر هستند.

اما آنچه که به مبارزه با تروریسم مربوط می شود، شما شاهد هستید که در افغانستان چه رخ می دهد. نیروهای غربی نه فقط نتوانستند بر طالبان و القاعده پیروز شوند بلکه این سازمان تروریستی (القاعده)، تروریست های جدید جلب کرده که در عراق، سوریه، یمن و لیبی فعال هستند. به همین دلیل ناتو متحمل شکست شد و 14 ولایت افغانستان تحت کنترل تروریست ها قرار دارد.

آنچه که به مواد مخدر مربوط می شود، در سال 2001 در افغانستان 200 تن مواد افیونی تولید می شد اما امروز این رقم به 9 هزار تن رسیده است. در واقع حجم مواد تولید شده در این کشور 45 برابر افزایش یافته است.چرا این وضع به وجود امده است؟ به این خاطر که ناتو هیچ مسئولیتی در این مساله بر گردن نمی گیرد.

مواد مخدر افغانستان علاوه بر مسیر زمینی از طریق سه فرودگاه این کشور و از راه هوایی شامل فرودگاه های بگرام، کابل و قندهار قاچاق می شود.

این سه فرودگاه تحت اختیار ناتو قرار دارند، چطور ممکن است قاچاق مواد مخدر از این مراکز هوایی انجام می گیرد؟ به همین دلیل معتقدم که ناتو در این مساله احساس مسئولیت نمی کند . البته اظهار نظر ما نرم است و مساله دارای ابعاد بسیار بزرگی است.

تا زمانی که ریشه ها را از بین نبریم، مساله باقی می ماند. در افغانستان بیش از 400 مرکز تولید مواد افیونی وجود دارد که در آن هرویین تولید می شود. ناتو همه این مراکز را می بیند و می تواند از فعالیت آن جلوگیری کند اما چرا هیچ اقدامی نمی کند. چرا عروسی های افغانها را می توانند بمباران کنند اما هیچ کاری در مورد این مراکز تولید مواد افیونی انجام نمی دهند.

***لزوم همکاری بین المللی در مبارزه با مواد مخدر

لاریجانی در پاسخ به این سوال که در این شرایط حل مساله قاچاق مواد مخدر را چگونه می بینید، اظهار کرد: مساله این است که مبارزه با قاچاق مواد مخدر نیاز به احساس مسئولیت بین المللی دارد. مقصد مواد مخدر کشورهای اروپایی است. اما این کشورها چه نقشی در مبارزه با آن دارند؟

آیا فقط کشورهای واقع در مسیر قاچاق مواد مخدر باید تمام هزینه مبارزه با آن را متقبل شوند؟ ایران در مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر چهار هزار کشته (شهید) داده است و بیش از 13 هزار نفر در زدو خوردها با سوداگران مرگ مجروح شده اند.

این وضع نمی تواند ادامه بیابد. سازمان ملل باید منصفانه در این وضعیت رفتار کند. همه این کشورها در مبارزه با مواد مخدر سهم دارند و باید با تجهیزات و دستگاه های لازم کمک کنند و با مساعدت در کشت گیاهان جایگزین در کشتزارهای افغانستان سهم خود را ادا کنند.

***دورنمای همکاری ایران و روسیه در مبارزه با مواد مخدر

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد چشم انداز همکاری ایران و روسیه در مبارزه با مواد مخدر گفت: همکاری دو کشور در این مساله می تواند بسیار مهم باشد. من به کشورهای غربی چندان امیدی ندارم.

اما روسیه و ایران در مسائل منطقه ای همکاری بسیار موثری دارند. روسیه هم برابر قاچاق مواد مخدر آسیب پذیر است. حجم زیادی از مواد مخدر از جمله هرویین به ایران قاچاق می شود. به همین دلیل در این عرصه نیاز به همکاری تجسسی وجود دارد و تعیین کشورهایی که می توانند هدف قاچاقچیان قرار گیرند، بسیار ضروری است.

***سطح همکاری ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم

لاریجانی در مورد مبارزه با تروریسم گفت: ایران و روسیه در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارند. بقیه (کشورها) فقط در این مورد حرف می زنند. ائتلاف های گوناگونی برای مبارزه با تروریسم ایجاد شده است. اما این ائتلاف ها فقط روی کاغذ فعالیت می کردند اما در عمل هیچ چیزی از آنها ندیدیم.

برخی از کشورها گفتند که با تروریسم مبارزه می کنند اما در واقع اقدامی در این عرصه انجام ندادند.

رئیس مجلس گفت: اما ایران و روسیه در عمل با تروریسم مبارزه می کنند و همه جهان شاهد این امر هستند .

وی با بیان اینکه امروز گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه متحمل ضربات جدی شده است، افزود : اما آیا با این اقدامات مساله تروریسم و داعش در منطقه پایان یافته است؟ چنین نیست. باید این واقعیت را بپذیریم که تروریست ها هنوز در سوریه مراکز تجمع دارند و به برخی کشورها هم نفوذ می کنند. به همین دلیل مبارزه با تروریسم پایان نیافته است.

بر این باورم که ایران و روسیه اقدامات بسیار مهم و بزرگی انجام دادند و نقش پیشرو در این مساله دارند. اما مبارزه با تروریسم هنوز پایان نیافته است. از ابتدای حملات تروریست ها به درخواست دولت های سوریه و عراق شروع به مبارزه با تروریسم کردیم. تا زمانی که چنین ضرورتی وجود دارد به این کشورها کمک می کنیم و هر وقت نیاز پایان یافت، این کمک ها را متوقف می کنیم.

***توسعه همکاری های ایران و روسیه

رئیس مجلس شورای اسلامی در باره توسعه همکاری های ایران و روسیه گفت: اخیرا در پارلمان ایران برنامه ششم توسعه کشور به تصویب رسید. در این برنامه موضوعات مهم و امکانات گسترده برای سرمایه گذاری وجود دارد.

دوستان ما در روسیه این عرصه ها را می دانند. احداث نیروگاه های برق هسته ای از آن جمله است و مذاکرات برای ساخت بلوک دوم نیروگاه هسته ای در بوشهر مدتی است که آغاز شده است.

***همکاری در عرصه نفت و گاز

لاریجانی گفت: ایران و روسیه ذخایر بزرگ نفت و گاز دارند به همین دلیل شرکت های روسی می توانند در طرح های مختلف ایران سرمایه گذاری کنند.

این سرمایه گذاریها می تواند در عرصه منابع جدید انرژی، احداث خطوط آهن و جاده در بخش های مختلف ایران باشد. مشارکت در این طرح ها برای روسیه نیز سودمند است. زیرا مسیر دستیابی این کشور به آبهای آزاد ، خلیج فارس است و روسیه می تواند در شکل های مختلف در این طرح ها سرمایه گذاری کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود : ما همواره در شرایط مختلف با روسیه همکاری می کنیم و سهم جداگانه ای را برای این کشور در هنگام برنامه ریزی های بلندمدت در عرصه هایی همچون جاده سازی، پتروشیمی، نیروی برق و نیروگاه های برق هسته ای می توانیم اختصاص دهیم.

لاریجانی از روز گذشته در مسکو بسر می برد و امروز در کنفرانس بین المللی مبارزه با مواد مخدر در دومای روسیه سخنرانی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این کنفرانس بین المللی پیشنهاد داد: گروه های پارلمانی مبارزه با مواد مخدر برای تسریع و تسهیل همکاری های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تشکیل شود.

لاریجانی افزود که معضل مواد مخدر باید در دستور کار دائمی گروه های دوستی - پارلمانی کشورها قرار گیرد.

وی افزود: اگر سیاست های مبارزه با تروریسم همراه با سیاست ها و استراتژی های مبارزه با مواد مخدر نباشد عملا عقیم خواهد ماند،بنابراین ضروری است که مجالس و دولتها، سیاست های مبارز با مواد مخدر را همگام با سیاست های مبارز با تروریسم در اولویت قرار دهند.

کنفرانس بین المللی مبارزه با مواد مخدر با عنوان 'نمایندگان بر علیه مواد مخدر' روز دوشنبه با شرکت بیش از 500 نفر از جمله روسای پارلمان های 44 کشور برگزار شد.