۰ نفر

پیرترین زن فضانورد به زمین بازگشت +عکس

۱۲ شهریور ۱۳۹۶، ۲۲:۵۴
کد خبر: 216466
پیرترین زن فضانورد به زمین بازگشت +عکس

بازگشت سه فضانورد ایستگاه فضایی بین المللی به زمین تنها خبر مهم فضایی چند ساعت گذشته نبوده زیرا یکی از این فضانوردان رکورد جالبی به ثبت رسانده است.

به گزارش گاردین، پگی ویتسون حالا روی زمین است. او به همراه دو فضانورد دیگر که یکی روس و دیگری آمریکایی هستند اواخر روز شنبه به زمین بازگشتند. ویتسون در میان تمام فضانوردان آمریکایی یک سر و گردن بالاتر است چون او رکورددار حضور در فضاست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، این فضانورد آمریکایی ۶۶۵ روز را دور از زمین بوده و جالب اینکه ۲۸۸ روز از این مدت مختص مأموریت اخیرش بوده است. بدین ترتیب می توان گفت پگی ویتسون از حیث حضور در مأموریتهای فضایی از تمامی فضانوردان آمریکایی و هر زن فضانورد دیگری در دنیا جلو زده است.

ویتسون و دو فضانورد دیگر ساعاتی پیش از ایستگاه فضایی بین المللی جدا شده و سوار بر کپسول فضایی سایوز در قزاقستان فرود آمدند و این درحالی بود که دقایقی از طلوع آفتاب امروز گذشته بود.

اکنون باید گفت پگی ویتسون چندین رکورد را در زمینه حضور در مدار زمین به خود اختصاص داده است. او مسن ترین زن فضانورد دنیاست. ویتسون اکنون ۵۷ ساله است. همچنین او را باید باتجربه ترین فضانورد زن در دنیا در زمینه پیاده روی فضایی به شمار آورد آن هم با ۱۰ بار پیاده روی.

از آن گذشته پگی ویتسون نخستین زنی در تاریخ فضانوردی محسوب می شود که فرماندهی ایستگاه فضایی بین المللی را برای دو مرتبه بر عهده داشته است. نخستین فرماندهی او به نوامبر گذشته مربوط می شود.

البته او هنوز از یک نظر در رتبه دوم پس از روسها قرار دارد زیرا فیودور یورچیکین ۶۷۳ روز یعنی ۸ روز بیشتر از ویتسون سابقه حضور در فضا را در کارنامه خود ثبت کرده است.