۰ نفر

نمایندگان مجلس با تمام قدرت از دولت حمایت می‌کنند

۲۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۴۲
کد خبر: 200416
نمایندگان مجلس با تمام قدرت از دولت حمایت می‌کنند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان در مجلس شورای اسلامی با تمام قدرت از دولت روحانی حمایت می کنند زیرا کمک به دولت کمک به نظام جمهوری اسلامی است.

محمدرضا پورابراهیمی عصر شنبه در نشست خبری افزود: معتقدیم رفع مشکلات اقتصادی کشور کمک به نظام جمهوری اسلامی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری با حضور گسترده مردم برگزار و موجب اقتدار ملی شد و برگ زرین دیگری را در افتخارات نظام رقم زد افزود: امروز وحدت شرایطی را برای دولت فراهم کرده و امیدواریم دولت نیز در چهار سال دوم به نتایج بسیار خوبی برسد.

پورابراهیمی با اشاره به شرایط کابینه جدید دولت دوازدهم اضافه کرد: موضوعات اقتصادی باید مهمترین مولفه دولت روحانی باشد زیرا امروز نیازمندیم این مهم با شرایط ویژه ای همراه باشد و اشکالات قبلی تکرار نشود.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین اشکالات تیم اقتصادی دولت یازدهم، نبود انسجام و هماهنگی بین اعضای تیم اقتصادی کابینه بود که تفاوت دیدگاه های معنا داری داشتند.

پور ابراهیمی با تاکید بر اینکه تیم اقتصادی باید صدای واحد داشته باشد گفت: اگر صدای واحد نداشته باشند تصمیم های دولت دچار مشکل خواهد شد و تجربه نشان داده که ایجاد چند صدایی برای کشور چالش ایجاد می کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تعامل مطلوب بین مجلس و دولت اضافه کرد: هیچ دولتی نمی تواند موفق شود مگر اینکه تعامل خوبی با مجلس داشته باشد و امیدواریم دکتر روحانی در انتخاب تیم اقتصادی به این رویکردها توجه داشته باشد.

پور ابراهیمی تصریح کرد: انتظار می رود دولت به بحث جوان گرایی در کابینه جدید توجه کند و ما امروز نیروهای جوان، توانمند و با تجربه زیادی داریم که باید از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

وی با اشاره به بحث اصلاح نظام بانکی عنوان کرد: کلیات نظام بانکداری اسلامی به تصویب رسیده و وارد جزئیات آن شده ایم.

پورابراهیمی به اصلاح قانون مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی اشاره و بیان کرد: یکی از نخستین جلسات مجلس شورای اسلامی بعد از عید سعید فطر به اصلاح قانون مناطق آزاد اقتصادی اختصاص می یابد.

وی اضافه کرد: در قانون جدید، هفت منطقه آزاد اقتصادی کشور به هشت منطقه تبدیل شده و همچنین 12 منطقه ویژه تعریف شده است که مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: در این مورد لایحه دولت به مجلس ارسال شده، کلیات آن تصویب و وارد جزئیات شده ایم و امیدواریم طی چند ماه آینده این موضوع هم به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه اصلاح قانون گمرک نیز در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است عنوان کرد: امروز در میان تجار و کسبه کمتر کسی را می بینید با قانون مالیات بر ارزش افزوده مشکل نداشته باشد و در حال حاضر کمیته مالیاتی اقتصادی به این موضوع ورود کرده و طی چند ماه آینده مسئله اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده به اتمام خواهد رسید.

پورابراهیمی با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: این برنامه کش و قوس های زیادی داشت و یک سال با تاخیر آغاز شد.

وی افزود: موضع دولت نسبت به تدوین برنامه ششم توسعه بود و به دلیل استنباطی که از برنامه داشت علاقه ای به ارائه آن نداشت و نهایتا با اصرار مجلس شورای اسلامی یک لایحه 35 ماده ای بدین معنا که برنامه ششم را خود دولت تدوین می کند تقدیم کرد.

پور ابراهیمی با بیان اینکه این روند با دوره های گذشته متفاوت است ادامه داد: هیچ کدام از برنامه های توسعه کشور 35 ماده ای نبودند و همچنین در این لایحه باید ریز برنامه ها ذکر شود.

وی ادامه داد: با توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی، مسیری باز و کار تدوین برنامه ششم توسعه به مجلس شورای اسلامی واگذار شد و نهایتا با 124 ماده به تصویب رسید.

پور ابراهیمی تاکید کرد: سندی مهمتر و بهتر از برنامه ششم توسعه برای دولت وجود ندارد و برنامه ششم مبنای توافق نمایندگان مجلس با رئیس جمهوری در محورهای اقتصادی است.

** رشد 110 درصدی بودجه دارایی های تملک استان کرمان

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت : مسئولان استان با توجه به رشد 110 درصدی بودجه دارایی های تملک باید جذب این اعتبارات را در دستور کار قرار دهند.

پورابراهیمی با بیان اینکه سالانه پنج هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به بخش درمان کمک می شود افزود: بیشترین مشکل ما در بخش درمان مربوط به بیماری های قلبی و عروقی است و می طلبد به سمت پیشگیری تغییر رویکرد دهیم.

وی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه 0.27 از مالیات بر ارزش افزوده به بخش ورزش بخصوص ورزش های همگانی اختصاص داده شده است و این آغاز یک تحول بزرگ خواهد بود.

** عملکرد استاندار کرمان را مثبت ارزیابی می کنم

نماینده مردم کرمان و راور در خانه ملت با اشاره به عملکرد استاندار کرمان در مباحث اقتصادی یاد آور شد : روند استان را در چهار سال گذشته مثبت ارزیابی می کنیم اما برخی از افراد به دنبال سیاسی کردن فضای این استان هستند در حالی که ما به دنبال مسائلی هستیم که بتوانیم مشکلات مردم را رفع کنیم.

وی ادامه داد: با استعفای استاندار کرمان مخالفت کردم.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه عده ای هنوز فکر می کنند در دهه 60 زندگی می کنند و مرتب موضوعات غیر کارشناسی مطرح می کنند تصریح کرد: امروز تاریخ مصرف این افراد به اتمام رسیده، چرا که مردم از دولت حمایت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: فضای استان کرمان، فضای کار، تلاش، توسعه و خدمت خواهد بود و مسئولان نیز تا زمانی که در چارچوب معیارهای نظام و انقلاب حرکت کنند، تمام قد از آنها حمایت خواهیم کرد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید روستاها را به روستاهای مولد اقتصادی تبدیل کنیم و این موضوع در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمان تمام مناطق بالای 10 خانوار از نعمت آب و برق برخوردار هستند عنوان کرد: در بودجه امسال 13 هزار میلیارد تومان برای آب و فاضلاب روستایی اختصاص داده شده است.

** پرونده موسسه کاسپین به دستگاه قضایی ارسال می شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در راستای بررسی وضعیت موسسه کاسپین و اتخاذ تصمیم برای تعین تکلیف، پرونده آن به دستگاه قضایی ارسال خواهد شد.

وی ادامه داد: برای رفع مشکل موسسه کاسپین نیاز است که بانک مرکزی به طور جدی ورود کند که البته بانک مرکزی اقداماتی انجام داده اما کافی نیست.

پور ابراهیمی با بیان اینکه طی چند ماه آینده مشکل موسسه کاسپین حل خواهد شد افزود: مردم باید آگاه باشند که هرگاه سود سپرده در موسسه ای بالاتر از نرخ متعارف باشد مشکلی در آن موسسه وجود دارد.

پورابراهیمی بیان کرد: دولت باید تلاش کند و نرخ سود سپرده را پایین بیاورد زیرا نرخ تسهیلات بانکی برای فعالان اقتصادی بالا است لذا باید به طور همزمان نرخ سپرده، نرخ سود و نرخ وام ها پایین بیاید تا مشکل رفع شود.

وی با بیان اینکه موسسات اعتباری در یک اقدام انتحاری نرخ سود سپرده ها را بالا می برند تصریح کرد: این موسسات به مراتب از تحریم های اقتصادی آمریکا برای کشور مخرب تر هستند.

به گفته وی ریشه چالش بانک های کشور سودهای بالا است و امیدواریم در برنامه ششم این مسیر اصلاح شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهوری آمریکا به عربستان و سپس به اسرائیل اظهار کرد: اقداماتی که اخیرا در سنای آمریکا انجام شد در راستای همین رفتار ترامپ بود و این اقدامات غیر از ایجاد هزینه برای خود آنها چیز دیگری به همراه نخواهد داشت.

پورابراهیمی عنوان کرد: امروز با تحریم های جدیدی مواجه هستیم و اگر آمریکایی ها این اقدامات را انجام دهند جمهوری اسلامی، موضع قدرتمندی در مقابل آنها خواهد گرفت.

وی بیان کرد: به طور قطع مجلس شورای اسلامی و دولت روحانی موضع واحدی در مقابل اقدامات سنای آمریکا خواهند گرفت.