۰ نفر

پیدا شدن شواهد تازه از علت حادثه معدن یورت

۶ خرداد ۱۳۹۶، ۷:۲۴
کد خبر: 195759
پیدا شدن شواهد تازه از علت حادثه معدن یورت

واکنش‌ها به حادثه فروریزش معدن زمستان همچنان ادامه دارد؛ هرچند کمرنگ‌تر از نخستین روزهای پس از حادثه.

 زخم زمستان هنوز پابرجاست و جست‌وجوی مرهم از یک سو و پادزهر، برای اجتناب از تکرار آن، از دیگر سو در جریان است. در یکی از آخرین واکنش‌ها، علی خدایی، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، گفت: «افکار عمومی منتظر است که هر چه سریع‌تر گزارش نهایی هیات حقیقت یاب معدن زمستان یورت منتشر شود تا افکار عمومی از علل این حادثه و راهکارهای خروج از این وضعیت مطلع شود.» پیش از این، از خدایی به عنوان نماینده کارگران در هیات تحقیق از حادثه یورت یاد شده بود. او ادامه داد: «هنوز گزارش نهایی اعلام نشده است. به نظر می‌رسد مطلع کردن افکار عمومی در جشن‌های پس از برگزاری انتخابات به دست فراموشی سپرده شده است که این امر به نفع هیچ کس نیست. » او با اشاره به موافقت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور نمایندگان کانون شوراهای اسلامی کار در هیات تحقیق و تفحص از حادثه یورت، افزود: «با وجود این تاکنون نمایندگان کانون نتوانسته‌اند که در این کمیته حضور داشته باشند از این‌رو از مسوولان می‌خواهیم که در این زمینه پاسخگو باشند تا این امر به اذهان متبادر نشود که مشکلات ایمنی شغلی کارگران در گیر و دار بازی‌های سیاسی و جناحی افتاده است.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، خدایی با تاکید بر ضرورت گزارش روند رسیدگی این کمیته گفت: «پس از وقوع این حادثه اعلام شد که تنها 40 نفر از کارگران تحت پوشش بیمه‌های مسوولیت مدنی کارفرما بوده‌اند این در حالی است که پیکر 44 کارگر از زیر آوار به بیرون کشیده شده است و باید به همگی آنها دیه کامل پرداخت شود. » او با اشاره به حادثه انفجار مجتمع فولاد بویر احمد که 9 کارگر آن مصدوم و 2 کارگر آن فوت کرده‌اند، ادامه داد: «حوادث این چنینی زنگ خطری جدی برای سونامی وقوع حوادث کار است. از این رو باید کمیته ویژه پیشگیری از حوادث کار تشکیل شود. » او در پایان افزود: «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص معدن یورت مسوولیت خطیری دارند از این رو انتظار داریم که نقش مسوولانه‌تری ایفا کنند تا دیگر شاهد وقوع حوادث این چنینی در کشور نباشیم.»

عضو کارگری شورای عالی کار گفت: «از طرفی این نگرانی وجود دارد که نشانه‌ها و علائمی که ماهیت حادثه یورت را مشخص می‌کنند از بین رفته باشد و یا از حالا به بعد از دست بروند.» او ادامه داد: «کانون شوراهای اسلامی کار استان گلستان وکانون عالی شوراهای‌اسلامی‌کار کشور به شواهد روشنی در خصوص علت وقوع حادثه یورت دست یافته‌اند و در صورتی که گزارش نهایی کمیته تحقیق هر چه سریع‌تر اعلام نشود، مجبور می‌شویم که گزارش جامع خود را در این خصوص منتشر کنیم. » او افزود: «دلایلی که حادثه یورت را مربوط به خطای فردی کارگران می‌دانند به هیچ وجه مورد تایید ما نیست و در این حادثه انواع و اقسام کم کاری‌ها از سوی نهادهای مختلف رخ داده است. اما چون در معدن یورت نهاد صنفی کارگری حضور نداشته خیلی آسان حادثه را به کارگران ربط می‌دهند که این حتی از نظر شرعی و اخلاقی امر پسندیده‌یی نیست.»

 رسیدن به شواهد تازه

این روزنامه ،  در پیگیری اشاره خدایی به «شواهد روشنی» که کانون شوراهای اسلامی کار استان گلستان و کانون عالی شوراهای اسلامی‌کار کشور به آن دست یافته‌اند، نخست به سراغ سیدهادی حسینی، رییس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان گلستان رفت. حسینی گفت: «فعلا و تا اطلاع ثانوی از انتشار این اطلاعات اجتناب می‌کنیم و منتظر هیات تحقیق و تفحص وزارت کار می‌مانیم تا این اطلاعات را در اختیارش قرار دهیم.» او در پاسخ به پرسش «تعادل» پیرامون اینکه این شواهد به کدام وجه حادثه مربوط هستند، افزود: «بنابر آنچه ما به آن دست یافته‌ایم، علت اصلی حادثه با آنچه به‌طور رسمی اعلام شده است، متفاوت است.» او حاضر به توضیح بیشتر در این مورد نشد و اعلام جزئیات را به بعد از انتشار گزارش هیات تحقیق و تفحص موکول کرد. اولیا علی‌بیگی، رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، اما پیرامون این شواهد جدید  گفت: «بنده اطلاع چندان در مورد این حادثه ندارم.» او افزود: «اما گزارشی که آقای [غلامرضا] سلطانی، عضو هیات مدیره کانون استان گلستان و بازرس کانون عالی در جلسه کانون عالی شوراهای اسلامی کار ارائه کردند، اطلاعاتی تازه‌یی برای انکار آنچه پیش از منتشر شده است، نداشت.»

 کمک ۵۰ میلیونی

اما در همین میان، وزیر کار به تازگی سفری به گلستان داشته و وعده تسهیلات تازه‌تری را به خانواده جانباختگان یورت داده است. براین اساس، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شامگاه پنج‌شنبه، چهارم خردادماه به نمایندگی از رییس‌جمهوری به آزادشهر رفت؛ به دیدار خانواده‌های کارگران جانباخته معدن زمستان یورتِ روستای وطن، در مراسم بزرگداشت چهلمین روز جانباختن‌شان. علی ربیعی در این رابطه گفت: «من به عنوان یک خادم کارگران در دولت، در هر بخشی که مسوولیت داشته باشم با جدیت مسائل و مشکلات خانواده‌های معدنچیان جانباخته را تا آخر پیگیری می‌کنم. »

 علی ربیعی گفت: «یک تیم سه نفره مشکلات و مطالبات خانواده‌های جان باختگان معدن را پیگیری خواهد کرد» ربیعی عنوان کرد: «حادثه معدن آزادشهر، حادثه‌یی تلخ بود، سختی فرزندان، همسران، پدران و مادران جانباختگان را با همه وجود درک می‌کنم، ولی همه باید در مقابل مصایب صبر داشته باشیم.» او ادامه داد: «دولت با همه وجود از حقوق کارگران و خانواده‌های جانباختگان دفاع می‌کند. » او افزود: «دولت تدبیر و امید چهار سال دیگر بر سر کار است و من در هر کجا باشم با همه وجود از حقوق خانواده‌های جانباختگان دفاع می‌کنم.»

 تسهیلات ویژه مسکن برای خانواده‌ها

وزیر کار با اشاره به تشکیل کمیته حقیقت یاب و با تاکید بر لزوم پیگیری دلایل حادثه تا روشن شدن تمام ابعادش و برخورد با مقصران، گفت: «آخرین اقدام برای خانواده جانباختگان، کمک هزینه ۵۰ میلیون تومانی مسکن است. خانواده‌های معدنچیان جانباخته آزادشهر که متقاضی مسکن هستند صاحب مسکن مهر می‌شوند که در این‌باره اگر کسانی که تمایل به دریافت مسکن هم نباشند مبلغ ۵۰ میلیون تومان به آنها تعلق می‌گیرد. » او ادامه داد: «حقوق مستمری جانباختگان برقرار شده و ما به التفاوت آن نیز از ماه‌های آینده تا سقف یک میلیون و ۷۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. پس از انحصار وراثت مستمری خانواده‌های معدنچیان نیز برقرار خواهد شد.» او افزود: «حضور عالی‌ترین مقام اجرایی کشور، یعنی رییس‌جمهوری، درجمع کارگران معدن و دیدار با خانواده جانباختگان، نشانه‌ ارتباط حسنه مدیران با مردم است که مورد سفارش امام راحل نیز بود.» او تاکید کرد: ‌«حضور بنده در جمع خانواده‌های جانباختگان، علاوه بر اجرای دستور ریاست‌جمهوری، وظیفه اخلاقی و انسانی است و آن را تا به نتیجه رسیدن حادثه، شناسایی مقصران و استیفای حقوق خانواده‌ها دنبال می‌کنم.»

 پیگیر وضعیت خانواده‌ها هستیم

وزیر کار پیش از این مراسم نیز با خانواده کارگران جانباخته معدن یورت دیدار کرد و کوشید از نزدیک وضعیت آنان را مورد بررسی قرار داد. او در جمع شماری از خانواده‌های کارگران جانباخته که در فرمانداری شهرستان رامیان، در شرق استان گلستان، گرد آمده بودند، گفت: «حادثه معدن از حوادث بسیار تلخ بود و معدنکاران ما در شرایط سخت جان خود را از دست دادند. » او ادامه داد: «خود من نیز در شش سالگی بسیاری از اعضای خانواده خود را در حادثه زلزله‌یی که اتفاق افتاد از دست دادم. خیلی‌ها به طرق مختلف فوت‌می‌کنند، اما جان باختن معدنکاران ما بسیار تلخ و مظلومانه بود. » او افزود: «امسال در ماه رمضان جای خالی جانباختگان حادثه معدن در کنار سفره افطار خالی است و برای همه ما، به خصوص خانوده‌های آنان، تحمل این وضعیت بسیار سخت است.»