۰ نفر

چرا فلامینگوها روی یک پا می ایستند؟

۴ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۲۹
کد خبر: 195519
چرا فلامینگوها روی یک پا می ایستند؟

نتیجه یک مطالعه نشان می دهد که ایستادن فلامینگوها روی یک پا، در مقایسه با زمانی که روی دو پا می ایستند، انرژی کمتری از آنها می گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا ، ایستادن روی یک پا از مشخصه های فلامینگوهاست اما این موضوع که چگونه و چرا این پرندگان روی یک پا می ایستند، یک معمای قدیمی است. حال گروهی از محققان آمریکایی اعلام کردند: فلامینگوها زمانی که روی یک پا می ایستند، فعالیت عضلانی چندانی ندارند و به عبارت دیگر، انرژی کمتری هم مصرف می کنند.مطالعه این محققان نشان داد که مکانیزمی در نحوه ایستادن فلامینگوها روی یک پا نقش دارد که به این پرندگان اجازه می دهد حین خواب روی یک پا بیاستند.

فلامینگوها گاه و بیگاه وضعیت ایستادن خود را از یک پا به پای دیگر تغییر می دهند و بر این اساس، محققان پیش از این تصور می کردند که روی یک پا ایستادن می تواند به کاهش خستگی عضلانی این پرندگان کمک کند.برخی از کارشناسان هم کمک به تنظیم دمای بدن را علت این رفتار فلامینگوها عنوان کرده اند.

اما پروفسور 'یانگ -هوی چانگ' از موسسه فناوری جورجیا در آتلانتا و 'لنا تینگ' از دانشگاه ایموری ، متوجه اسرار مکانیکی این رفتار شده اند و صرف انرژی کمتر را دلیل ایستادن فلامینگوها روی یک پا عنوان کردند.

این محققان با انجام چند آزمایش روی فلامینگوهای زنده و مرده، متوجه شدند که حتی می توان کاری کرد فلامینگوهای مرده هم بدون نیاز به تکیه گاه خارجی روی یک پا بمانند، پدیده ای که ان را به عنوان مکانیزم ایستادن گرانشی منفعل توصیف کردند.

به گفته محققان، زمانی که این پرندگان روی یک پا ایستاده اند اگر از روبرو به آن نگاه شود، مشاهده می شود که پا مستقیم زیر بدن این پرنده قرار دارد؛ به این معنی که پای آنها به سمت داخل بدن زاویه پیدا کرده است.

محققان متوجه شدند زمانی که فلامینگوها روی یک پا می ایستند و استراحت می کنند، به ندرت حرکت می کنند که این موضوع بر ثبات حالت ایستادن انفعالی انها روی یک پا تاکید دارد، اما زمانی که درصدد فعالینی مانند تمیز کردن خود یا فریاد کشیدن برمی آیند، تا حدودی از وضعیت ایستادن روی یک پا خارج می شوند.