۰ نفر

صالحی‌امیری: شبکه‌های اجتماعی قانونمند می‌شوند

۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۸:۵۳
کد خبر: 179055
صالحی‌امیری: شبکه‌های اجتماعی قانونمند می‌شوند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: زندگی دیجیتال نیازمند فرهنگ‌سازی و شناخت لازم نسبت به پیامدهای فرهنگی است.

سیدرضا صالحی‌امیری در مراسم اختتامیه همایش بین‌المللی مهندسی صنایع در بابلسر اظهار کرد: در گذشته فقر اطلاعاتی وجود داشت، اما امروز در اطلاعات غرق شده‌ایم؛ به گونه‌ای که در فضای مجازی 40 میلیون نفر می‌توانند سه میلیارد اطلاعات را با یکدیگر تبادل کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وزیر ارشاد با اشاره به این‌که کشور برای فضای مجازی درحال سیاستگذاری است، گفت: شبکه‌های اجتماعی را به‌رسمیت می‌شناسیم، اما باید یک هنجار و قانونمندی در کنار صیانت شکل بگیرد.

وی افزود: سرمایه تنها اقتصادی و صنعتی نیست و مفاهیم جدیدی در این زمینه مانند سرمایه فرهنگی، انسانی و اجتماعی وارد شده است. اعتماد، رضایت، وفاداری و مشارکت از شاخصه‌های سرمایه اجتماعی است و در جامعه‌ای که این سرمایه‌ها شکل نمی‌گیرد، فاقد احساسات انسانی و اخلاقی است.

وزیر ارشاد با اشاره به این‌که با این سرمایه‌های اجتماعی همدلی و همنوایی در ایران شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در این رابطه هر جامعه‌ای که در آن مشارکتی اتفاق بیفتد، از قدرتی نرم برخوردار می‌شود.

صالحی با بیان این‌که جامعه ایران در توسعه به این بحث‌ها توجه جدی دارد، اظهار کرد: عنصرهای اصلی قدرت در گذشته سخت‌افزاری بود، اما در دهه گذشته این مباحث منسوخ شد و دانش، فناوری، رسانه، قدرت ذهنی انسان و برابری وارد این فضا می‌شود.

وزیر ارشاد با اشاره به این‌که ساخت‌های اجتماعی کشورهای مختلف متفاوت است، گفت: ایران تا نتواند در حوزه علمی و دانش به توسعه برسد، پیشرفت ایجاد نمی‌شود و الگوی جدید باید با ساخت اجتماعی کشور همخوانی داشته باشد.

صالحی افزود: الگوی توسعه در بستر فناوری اطلاعات در کشور درحال یک‌ جهش جدی است که باید این ظرفیت را به سمت اهداف اقتصادی هدایت کرد و تمرکز روی فضای سخت، کم‌تاثیر است.

او با بیان این‌که ظرفیت فراوان آموزشی و علمی در فضای مجازی وجود دارد، اظهار کرد: کشور از عصر کاغذ عبور کرده است، به طوری که میزان مصرف روزنامه 5/2 درصد است، اما مصرف روزانه شبکه‌های اجتماعی به 27 درصد رسید.

صالحی با بیان این‌که درآمد کشور برای رفع مشکلات کافی نیست، خاطرنشان کرد: 220 هزار میلیارد تومان بودجه امسال است و 140 هزار میلیارد تومان حقوق و مزایای کارکنان دولت و نیروهای مسلح و یارانه‌ها نیز وجود دارد.

او با اشاره به این‌که دولت با تمام توان خود به دنبال رفع مشکلات است، گفت: سالانه یک میلیون و 200 هزار میلیون نفر تقاضای کار در کشور وجود دارد و توان دولت برای ایجاد اشتغال 700 هزار نفر است و 500 هزار نفر بیکار می‌مانند که به یک چالش تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: مسیر توسعه با مدیریت مسئولان، منابع انسانی و باور به توانستن، ورود در توسعه است. اگر در کشور انسجام اجتماعی شکل نگیرد، رفاه اقتصادی به‌وجود نمی‌آید و کشورهایی که توسعه‌یافته‌اند، در ابتدا همدل بودند و سپس حرکت کردند.