۰ نفر

صعود ایران به رتبه یازدهم طراحی جهان

۲۸ دی ۱۳۹۵، ۹:۲۹
کد خبر: 171123
صعود ایران به رتبه یازدهم طراحی جهان

رقابت‌های طراحی A’Design بزرگ‌ترین رقابت در رشته‌های معماری و طراحی است که به تازگی رده‌بندی 2016 خود را منتشر کرده است.

  جایزه این رقابت به بهترین طرح‌ها، مفاهیم طراحی، تولیدات و خدمات در این حوزه اختصاص می‌یابد. این رقابت‌ها با هدف آگاهی جهانی، شناسایی روش‌های طراحی جدید و اصول آن برای رسیدن به بهترین طرح‌هاست. در این رده‌بندی سالانه شرکت‌کنندگان از سراسر دنیا می‌توانند طرح‌های خود را چه در مرحله ایده و چه نهایی ارائه کنند. از مهم‌ترین اهداف این مسابقه حمایت از فرهنگ جهانی طراحی، ایجاد فرصت‌ برای برندگان و تشویق سایر طراحان برای حضور در رقابت‌های جهانی است. این هدف می‌تواند به خلق ایده‌ و طرح‌های نو منجر شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، هیات داوران این مسابقات به تازگی نتایج حاصل از رقابت سال 2016 را اعلام کرده است. در مجموع 88 کشور در این رقابت جهانی در رشته‌های مرتبط با طراحی شرکت کرده‌اند. رشته‌هایی مانند طراحی بسته‌بندی، تبلیغات و طراحی ارتباطات، عکاسی، گرافیک دیزاین و طراحی ارتباط بصری برخی از زمینه‌های این رقابت بوده است. طبق این گزارش امریکا و ترکیه در رتبه‌های اول و دوم قرار گرفته‌اند. این رتبه‌بندی براساس جوایزی است که معماران و طراحان طی یک سال به نام خود ثبت می‌کنند. در حقیقت امریکا و ترکیه در این رده‌بندی بالاترین تعداد جوایز معماری را در اختیار دارند.

امریکا با مجموع 396مدال و کسب یک هزار و 451 امتیاز توانسته جایگاه اول را در این رقابت به خود اختصاص دهد. قابل ذکر است که مدرسه طراحی پارسونز در سال گذشته در رتبه دوم بهترین دانشگاه‌های هنر جهان قرار گرفت. همچنین دانشگاه‌های دیگری همچون کالج هنر و طراحی ماساچوست در امریکا نیز به عنوان برترین دانشگاه‌های هنر در جهان شناخته می‌شوند. به نظر می‌رسد، توجه به رشته‌های مرتبط با طراحی و شیوه‌های آموزشی دانشگاه‌های هنر در این کشور به تربیت طراحان حرفه‌یی منجر شده است.

ترکیه نیز با کسب 297مدال در سال‌های گذشته توانست در این رقابت‌ها یک هزار و 31 امتیاز کسب کند. هنر در ترکیه قدمتی تاریخی دارد و با فرهنگ‌های دیگر آمیخته شده و ثمره آن نگرش نو در هنر ترکیه شده است. در کشورهای خاورمیانه، ترکیه نخستین کشوری بود که الگوهای هنر اروپایی را پذیرفت. شاید یکی از دلایل پیشرو بودن هنر طراحی در ترکیه اقتباس الگوهای جدید و به ‌روز بوده است.

طبق این گزارش، چین در این دوره از رقابت‌ها توانسته 266مدال به دست آورد. با این تعداد مدال کسب ‌شده امتیاز این کشور به یک هزار و 17رسیده است. چین در سال 2015 در جایگاه پنجم قرار داشت که در سال 2016 از رقیبان هنگ‌کنگی و ایتالیایی پیشی‌گرفته و به جایگاه سوم رسید. در رقابت‌های طراحی سال 2016 هنگ‌کنگ توانست مدال‌های خود را از 178مدال به 242مدال افزایش دهد اما با یک‌ پله سقوط طبق نظر هیات داوران رتبه چهارم را در این دوره از رقابت‌ها به دست آورد.

ایتالیا در سال 2016 در مجموع 202مدال کسب کرده است. هر چند که تعداد مدال‌های کسب ‌شده توسط این کشور نسبت به سال 2015 افزایش داشته اما ایتالیا در رقابت‌های سال 2016 نتوانست در مقابل رقیبان چینی و هنگ‌کنگی خود مقاومت کند و یک رتبه سقوط کرده و به جایگاه پنجم در این رقابت‌های طراحی رسید.

طبق نظر هیات داوران و مجموع مدال‌های کسب ‌شده، ایران در این رده‌بندی بین 88کشور منتخب در جایگاه یازدهم قرار گرفته است. ایران در رقابت‌های سال 2016 تعداد مدال‌های خود را از 47مدال به 82 مدال افزایش داد و نسبت به سال 2015 دو پله صعود در رتبه خود به ثبت رساند.

آن طور که از گزارش‌ها و چشم‌انداز این رقابت‌ها به ‌نظر می‌آید، نشان A’Designتنها یک جایزه نیست بلکه نشانه‌یی از کیفیت طرح و توانایی طراح است. این جایزه شناخته ‌شده در جهان توجه شرکت‌ها و افراد علاقه‌مند به طراحی را بسیار به خود جلب کرده است به طوری که بسیاری از کارشناسان معتقدند که می‌تواند یک گواهی بین‌المللی برای تایید کیفیت آثار طراحان به ‌حساب بیاید.