۰ نفر

بهشت پولی سایت‌های شرط‌بندی

۱۶ دی ۱۳۹۵، ۷:۳۴
کد خبر: 168827
 بهشت پولی سایت‌های شرط‌بندی

آنطور که به نظر می‌رسد با گسترش استفاده از اینترنت و فضای مجازی تمام فعالیت‌هایی که در دنیای واقعی در حال انجام است در فضای مجازی نیز رنگ واقعیت به خود می‌گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ،  با افزایش کاربران اینترنتی و با دستیابی به اخبار و اطلاعات دنیای اطراف‌مان که به‌عنوان مزیت استفاده از اینترنت نام برده می‌شود، باید به افزایش جرم‌های مرتبط با فضای مجازی نیز اقرار کرد. تعداد سایت‌های قمار بازی در حال افزایش بوده و در حال تبدیل شدن به یک سرطان بدخیم در فضای مجازی است.

به‌طور مثال در حوزه ورزشی، سایت‌های شرط‌بندی زیادی وجود دارد. به‌خصوص سایت‌هایی که در زمینه شرط‌بندی فوتبال فعالیت می‌کنند، سایت‌هایی هم وجود دارد که تحت عنوان قرعه‌کشی اپراتورهای تلفن همراه فعالیت می‌کنند. مدتی قبل در استان فارس کلاهبرداران با ارسال پیامکی تحت عنوان برنده شدن در قرعه‌کشی اقدام به سرقت اطلاعات حساب شخصی افراد می‌کردند. سایت‌های قرعه‌کشی، شرط‌بندی و قمار زیادی وجود دارد، و کاربران نباید به این سایت‌ها و وعده‌های آنان توجه نکنند. این سایت‌ها علاوه‌بر اینکه مجرمانه است، غیرشرعی هم است و عمدتا کلاهبرداری هستند و چیزی عاید شرکت‌کنندگان در آن نمی‌شود.

این در حالیست که طی چند روز گذشته رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: 132 نفر در رابطه با فعالیت‌های شرط‌بندی و قمار بازی اینترنتی در تحقیقات کارشناسان پلیس فتای استان شناسایی و دستگیر شدند.

فضای مجازی، خانه‌ای امن برای شرط‌‌بندی

سرگرد مصطفی نوروزی در این خصوص اظهار کرد: پلیس فتای استان برابر با مسئولیت سازمانی در ایجاد امنیت و کاهش مخاطرات فضای مجازی با جدیت به دنبال شناسایی فعالیت‌های مجرمانه است، تا این فضا را از وجود مجرمان و فعالیت‌های مجرمانه پاک کند. وی افزود: در پایش‌های انجام شده توسط کارشناسان پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان در طرحی یک ماهه، موفق شدند 194 سایت، وبلاگ و صفحه اجتماعی را که در زمینه شرط‌بندی و قماربازی آنلاین فعالیت می‌کردند، شناسایی کنند. وی تصریح‌کرد: در این راستا 132 گرداننده این شرط‌بندی‌های اینترنتی شناسایی و با پرونده‌های تشکیلی به مراجع قضایی در استان یا برای سیر مراحل قانونی به پلیس فتا در دیگر استان‌ها ارجاع شد.

نوروزی افزود: برابر با قانون و با توجه به آموزه‌های دین مبین اسلام، قماربازی و شرط‌بندی در فضای واقعی و مجازی حرام و به لحاظ قانونی جرم تلقی می‌شود. همچنین در خبری که دوروز پیش منتشر شد، آمده است که پلیس فتا موفق شد 194 سایت، وبلاگ و صفحه اجتماعی را که در زمینه شرط‌بندی و قماربازی آنلاین فعالیت می‌کردند، شناسایی کنند. براساس گزارش سایت پلیس فتا، برابر با قانون و با توجه به آموزه‌های دین مبین اسلام، قماربازی و شرط‌بندی در فضای واقعی و مجازی حرام و به لحاظ قانونی جرم تلقی می‌شود.

با تمام این تفاسیر آن‌طور که پیداست تعطیلی، دستگیری و فیلترینگ سایت‌ها، هیچ کدام مانع ادامه کار این بنگاه‌های شرط‌بندی نشده‌اند و هر روز سایت‌های تازه‌ای علاقه‌مندان را به پول درآوردن از این راه ترغیب می‌کنند. همه‌چیز نشان از این دارد که فعلا فضای مجازی، خانه امنی برای شرط‌بندی است.

گردش مالی بالای قمار و شرط‌بندی

سرهنگ علی نیک‌نفس،کارشناس جرائم فضای مجازی

متاسفانه استقبال از قمار و شرط‌بندی به دلیل گردش بالای مالی که در این حوزه وجود دارد و مبالغی که افراد تصور می‌کنند عاید آنان می‌شود، بسیار زیاد است. قمار از منظر قانون جرم است و دایرکنندگان و شرکت‌کنندگان در آن به استناد قانون مجازات اسلامی مجرم محسوب می‌شوند. بعضی از سایت‌های قمار کلاه‌شرعی برای کارهای‌شان درست می‌کنند، به عنوان‌ مثال استفتایی را از دفتر مراجع برای سایت‌شان می‌گذارند و عنوان می‌کنند که این موضوع هبه است یا مواردی ازاین‌ دست.

ما در مواردی از دفاتر مراجع عظام مثل دفتر حضرت آیت‌ا... مکارم شیرازی رسما استعلام گرفتیم که نتیجه استعلام منفی بود و ایشان دقیقا نوشتند که این موضوع مورد تائید نیست و باید با آن برخورد قانونی شود. هموطنان عزیز باید دقت کنند که این موضوع علاوه‌بر اینکه مجرمانه است، غیرشرعی هم است. این بخش اول داستان بود. در بخش دوم در بررسی که ما انجام دادیم، متوجه شدیم، تعداد زیادی از این سایت‌ها کلاهبرداری است. افراد با این امید در شرط‌بندی و قرعه‌کشی قرار داده شده در این سایت‌ها شرکت می‌کنند که با گذاشتن مبلغ کمی پول بتوانند مبلغ زیادی برنده شوند.

ولی واقعیت این است که پشت این ماجرا فرد کلاهبرداری است که مبالغ جزیی را از افراد دریافت می‌کند و هیچ پولی را به هیچ برنده‌ای نمی‌دهد یا کسی را که به‌عنوان برنده اعلام می‌کند از بستگان خودش است و از این طریق افراد زیادی را فریب می‌دهد. حتی این سایت‌ها در ابتدای شروع کارشان جوایزی با مبالغ پایین را می‌دهند تا اعتماد افراد را جلب کنند، وقتی اعتماد افراد را جلب کردند جوایز بزرگ‌تری را قرار می‌دهند و در اینجاست که کلاهبرداری را انجام می‌دهند و جایزه بزرگ را به هیچ‌کدام از شرکت‌کنندگان نمی‌دهند؛ بنابراین این سایت‌ها هم غیرشرعی بوده و هم اعمال مجرمانه انجام می‌دهند.

گردش‌های مالی بی‌حد و حساب سایت‌های قمار و شرط‌بندی اینترنتی

محمود اقدامی،وکیل و مشاور در جرائم رایانه‌ای اینترنتی

موضوع جرائم رایانه‌ای رو به پیشرفت است و جوانان هم چه بخواهیم و چه نخواهیم چنین مسائلی را دنبال می‌کنند. سایت‌های شرط‌بندی هم یکی از بخش‌هایی از دنیای بزرگ اینترنت و رایانه است که جوانان ما با آن درگیر هستند و به دلیل اینکه هیجان و لذت رقابت با همسن و سالان را به دنبال دارد، نمی‌توانند از آن چشم‌پوشی کنند. سایت‌های قمار و شرط‌بندی اینترنتی با توجه به اینکه در فضای سایبر زمینه فعالیت بیشتری دارند در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته‌اند. این سایت‌ها معمولا یا از کاربران خود کلاهبرداری می‌کنند یا آنها را وارد قماربازی می‌کنند.

به‌طور مثال عده‌ای با سایت‌های شرط‌بندی مسابقات ورزشی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند یا سایت‌های قمار که با ایجاد حساب کاربری اقدام به شرط‌بندی می‌کنند، فعالیت خود را در اینترنت گسترش داده‌اند. این موضوع بر اساس ماده‌های 705، 708 و 710 قانون مجازات اسلامی از مصادیق قمار است و این مراکز به‌عنوان قمارخانه فعالیت می‌کنند.

بر اساس ماده 52 قانون جرائم رایانه‌ای پلیس می‌تواند با قمارخانه‌های اینترنتی برخورد کند و دست پلیس در این رابطه باز است و امکان رسیدگی وجود دارد. ماموران پلیس اقدام به رصد فضای مجازی کرده و پس از شناسایی اینگونه سایت‌ها برای آنها پرونده تشکیل شده و به محاکم قضایی ارسال می‌شود.

فعالیت این سایت‌ها عمدتا به‌عنوان مصادیق قمار شناخته شده یا پس از مدتی در آنها کلاهبرداری می‌شود. گردانندگان این سایت‌ها طبق قانون مرتکب جرم شده‌اند و پلیس با آنها برخورد می‌کند. اگر کاربران با چنین سایت‌هایی روبه‌رو شدند یا تبلیغ آن را به صورت پیامک دریافت کردند آدرس آن را در سایت پلیس فتا قرار داده تا با آنها برخورد شود. البته بسیاری از این سایت‌ها بارها به دلیل فعالیت‌های غیرمجاز و حرمت قمار تعطیل شده‌اند اما بساط شرط‌بندی و گردش‌های مالی بی‌حد و حساب مساله‌ای نیست که بتوان به این راحتی آن را متوقف کرد.

خلا قانونی در بخش جرائم رایانه‌ای نداریم

سیدسلمان‌ ذاکر، نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی

با توجه به اینکه قوانین موجود در قانون مجازات در بخش جرائم رایانه‌ای، تمام این جرائم را درمی‌گیرد و خلا قانونی در این بخش وجود ندارد، بنابراین این حرکت‌ها باید تحت کنترل قرار گیرد و قوه قضائیه موظف به تقاضا از دادستان کل کشور برای بررسی این حوادث و جرائم است تا افرادی که در این بین با هر عنوانی اخاذی می‌کنند شناسایی و تحت پیگرد قانونی قرار گیرند. البته پلیس فتا با بررسی و کنترل فضای مجازی می‌تواند وارد عمل شده و از شدت این جرائم کم کند.

گاهی اوقات استفاده از لفظ شرط‌بندی و قمار در سایت‌های مجازی چندان شایسته نبوده و باید با کسب اطلاعات دقیق از محتوای عملکرد آنها، بستر اصلی فعالیت آنها را استخراج کرد و سپس از این القاب برای آنها استفاده کرد. افراد باید نسبت به اصل موضوع آگاه باشند، زیرا ممکن است در گزینه‌هایی که برای شرط‌بندی در نظر گرفته شده، گزینه مساوی یا برابری تیم‌های شرکت‌کننده ذکر شده باشد که در این صورت، اکثر سود این نتیجه به مدیر یا مدیران سایت خواهد رسید. البته به دلیل شفاف نبودن اصل ماجرا و میزان مبلغ شرط‌بندی برای یک مسابقه، بهره‌برداری و سوءاستفاده افراد فراتر از حد معقول خواهد بود که این دلیل هم می‌تواند عاملی برای جلوگیری افراد شرکت‌کننده در پیش‌بینی این مسابقات باشد.

مجرمان به جای رفتن در خیابان و سرقت و زورگیری و دست بردن به سلاح به راحتی با یک کلیک و استفاده از یک لپ‌تاپ کوچک دست به سرقت‌های میلیونی و میلیاردی می‌زنند. سارقان نامرئی که با راه‌اندازی یک سایت به راحتی با برانگیختن حس طمع شما به راحتی از شما ۱۰ هزار تومان و از هزاران نفر میلیون‌ها تومان سرقت می‌کنند. متاسفانه در سال‌های اخیر یکی از جرائمی که از فضای واقعی و زندگی به فضای مجازی منتقل شده است قماربازی و شرط‌بندی است. در این روش افراد با راه‌اندازی سایت‌های ویژه‌ای با عناوین مختلف از جمله سایت پیش‌بینی نتایج اقدام به کلاهبرداری از کاربران اینترنتی می‌کنند.

افراد مالباخته از ترس اینکه شرط‌بندی جرم است و پول اندکی نیز از آنها سرقت شده است از شکایت خودداری می‌کنند که همین امر موجب می‌شود کلاهبرداران به راحتی به جرائم‌شان ادامه دهند. بر اساس ماده ۵۲ قانون جرائم رایانه‌ای پلیس می‌تواند با قمارخانه‌های اینترنتی برخورد کند و دست پلیس در این رابطه باز است و امکان رسیدگی وجود دارد.