۰ نفر

هزینه چند متر جای پارک ناقابل؟

۱۲ آبان ۱۳۹۵، ۷:۴۰
کد خبر: 155650
هزینه چند متر جای پارک ناقابل؟

با توجه به روند افزایش تولید خودرو در این سال‌ها و کم‌توجهی به حل مشکل کمبود پارکینگ، در حال حاضر کمبود جای پارک یکی از مهم‌ترین مشکلات شهروندان پایتخت است و به‌دلیل نبود و کمبود جای پارک ...

 کوچه و پس‌کوچه‌های شهر هم گاهی به پارکینگ‌های کوچکی تبدیل می‌شوند که ازیک  طرف اذیت و آزار ساکنان را به همراه دارد و از طرف  دیگر منبع درآمدزایی برخی افراد سودجو شده است که گاهی به دلیل  درماندگی راننده مبالغی را برای پارک یک خودرو درخواست می‌کنند که واقعا غیرقابل باور است.  در همین رابطه جانشین رئیس پلیس راهور پایتخت  گفته است که مردم نباید به‌صورت دستی پولی بابت پارک خودرو در حاشیه خیابان ها  پرداخت کنند و با توجه به اصل اخذ مکانیزه هزینه پارک حاشیه‌ای، پلیس هیچ‌گونه اعمال قانونی درباره اماکنی که دستگاه‌های پارکومتر ندارند، نخواهد کرد. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ، سرهنگ حسن عابدی با اشاره به مشکلات موجود در اخذ دستی هزینه پارک حاشیه‌ای خودرو که توسط پارکبان‌ها انجام می‌شود، اظهار کرد که از نظر پلیس اخذ دستی پول توسط پارکبان‌ها هیچ توجیهی ندارد و ما تاکید ویژه‌ای در اخذ الکترونیکی و مکانیزه هزینه پارک‌های حاشیه‌ای داریم. 

نگاه 1:

تهران، پایتخت بدون پارکینگ

علیرضا راسی، رئیس اتحادیه اتوسرویس، تعمیرگاه، پارکینگ و کارواش تهران

این روزها کمبود پارکینگ یکی از مهم‌ترین دلایل آشفتگی ترافیکی شهر تهران است. مجتمع‌ها و خیابان‌هایی را مشاهده می‌کنیم که از نظر ترافیکی اشباع شده‌ یا در آستانه اشباع هستند. این موضوع باید به طور جدی مورد بررسی قرار بگیرد چون همانگونه که هر روز به تعداد خودروها افزوده می‌شود، باید تعداد پارکینگ‌ها نیز افزایش یابد ولی متاسفانه اینگونه نشده و باید رسیدگی شود. 

از سوی دیگر، وقتی ساخت و‌سازی انجام می‌شود چه این ساخت و‌ساز مسکونی باشد چه تجاری، سازنده آن باید پارکینگ را نیز برای آن تامین کرده و در نظر بگیرد. در حالت کلی یکی از مهم‌ترین شرایط دریافت پروانه ساخت، چه برای منطقه مسکونی و چه برای مجتمع‌های تجاری، داشتن پارکینگ است که در صورت نداشتن پارکینگ این مجتمع‌ها باید مبالغی را در اختیار شهرداری بگذارند تا پارکینگ عمومی برای مردم ساخته شود. 

البته در حال حاضر پارکینگ‌های فعال کنونی به‌لحاظ درآمدی وضعیت خوبی ندارند و درآمدشان کفاف هزینه‌های‌شان را نمی‌دهد اما به دلیل فشارهای شهرداری درباره عدم تغییر کاربری، ناچار به ادامه فعالیت هستند. به دلیل حمایت از حقوق شهروندان قیمت‌هایی که برای پارکینگ‌ها تعیین شده بسیار پایین است و در حال حاضر بهای آن ساعتی ۲ تا ۳ هزار تومان تعیین شده که سودی برای صنف پارکینگ‌داران ندارد. 

نگاه 2:

اینجا زمین خداست

مینا جعفری، شهروند

این روزها همه ما به طور یقین با معضل کمبود یا نبود جای پارک روبه‌رو هستیم. شهروندانی که درتهران ساکن هستند روزانه برای پارک خودرو خود با هزار سختی و مشکل مواجه می‌شوند که دراین میان فعالیت برخی از پارکبان‌ها و بداخلاقی‌های آنها باعث شده که مشکلات متعددی برای مردم به وجود بیاید. 

مردم از قوانین پارک از جمله رایگان بودن 30 دقیقه نخست پارک و خرید شارژهای هزار و 2 هزار تومانی اطلاع ندارند و در مقابل نیز سوءاستفاده‌هایی از این فضای ناآگاهی مردم در حال انجام است. برخی از پارکبانان هم در متوقف کردن ساعت پارک رانندگان پس از ترک فضای اشتغال شده توسط رانندگان، کوتاهی می‌کنند. به گونه‌ای که با وجود ترک محل پارک توسط راننده، تا ساعت‌ها، زمان پارک آنان ادامه می‌یابد و این باعث تمام شدن شارژ خریداری شده می‌شود. 

در مکان‌هایی که هیچ تابلویی مبنی بر ممنوع بودن پارک خودرو وجود ندارد افرادی با لباس شخصی یا لباس فرمی که معلوم نیست مربوط به کدام سازمان یا ارگان متولی است اقدام به اخذ مبالغی از مردم می‌کنند. عده‌ای برای چند متر جای پارک در زمین خدا مبالغی را از صاحبان خودروها دریافت می‌کنند که قابل توجیه نیست؛ خودروهایی با مدل بالا که معمولا مشکلی برای پرداخت این مبالغ ندارند و این اقشار متوسط هستند که در این اقدام آسیب می‌بینند. 

نگاه 3:

کسری پارکینگ در شهر تهران بیداد می‌کند

حسین ایزدی، پارکینگ‌دار در منطقه خیابان جمهوری تهران

طرح‌ پارکبان و پارکومتر اگرچه در کاهش معضل ترافیک موثر واقع شده اما نبود نظارت بر آن اعتراض بسیاری از شهروندان را به دنبال داشته است. به همین دلیل بسیاری از مردم تمایل بیشتری برای استفاده از پارکینگ‌های عمومی دارند و حداقل می‌دانند که مبلغی که از آنها دریافت می‌شود یک مبلغ واحد و مشخص است. 

کسری پارکینگ در این شهر بیداد می‌کند و هیچ تناسبی بین تعداد ماشین‌ها و محل پارک خودرو در تهران وجود ندارد و در نتیجه، اکثر خودروهای موجود در تهران پارکینگ ندارند. چندی پیش شنیدیم که پارکینگ‌داری در منطقه غرب تهران برای پارک خودروهای لوکس برای چند متر جا مبالغی هنگفت که تا 200 هزار تومان می‌شد، دریافت کرده است. 

امیدواریم مسئولان تلاش بیشتری برای ساختن پارکینگ‌های مکانیزه و چندطبقه به ویژه در مناطق مرکزی پایتخت بکنند تا مشکل کمبود پارکینگ، مشکلات مردم با پارکبان‌ها و سوء استفاده برخی پارکینگ‌های عمومی از مردم پایان یابد.