۰ نفر

اعتیاد کارگران با ترغیب کارفرمایان!

۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۵۰
کد خبر: 149675
اعتیاد کارگران با ترغیب کارفرمایان!

همزمان با انجام این اظهار نظر که در ایران چیزی حدود ۵۵ تا ۶۰ هزار معتاد متجاهر وجود دارد، اظهارات تکان دهنده‌ای درباره اعتیاد نیروی کار انجام شد.

روز گذشته معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست کشوری برنامه ملی استقرار مداخلات پیشگیری از اعتیاد در جامعه کار و تولید عنوان کرد:«کارفرمایانی کارگرانشان را به مصرف موادمخدر ترغیب می‌کنند.» به گفته معاون امور اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتیاد نیروی کار در حالی به بیش از ۲۰ درصد رسیده است که پیشتر این معضل اجتماعی در میان بیکاران رایج بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ،  معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه باید در روند مداخلات پیشگیرانه از اعتیاد در جامعه کار و تولید باید نگاه ویژه‌ای به کارفرمایان داشته باشیم گفت: برخی کارفرمایان معتقدند مصرف مواد در کوتاه‌مدت باعث افزایش کارایی کارگرانشان می‌شود و ممکن است خودشان کارگران را به مصرف مواد ترغیب کنند. پرویز افشار با بیان اینکه در سال‌های اخیر کمتر کشوری را می‌بینیم که مشکلی درباره اعتیاد نداشته باشد اظهارکرد: از مجموع کشورهای دنیا ۱۷۰ کشور اعلام کردند که مشکل جدی با مواد مخدر دارند. در حال حاضر ۲۵۰ میلیون نفر مصرف کننده مواد مخدر در دنیا داریم.

 ۵۰ درصد معتادان متاهل هستند

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: قبلا این تلقی وجود داشت که اعتیاد خاص بیکاران، مجردها و افراد منزوی است، اما امروز این باورها درحال تغییر است و بخش قابل توجهی از معتادان شاغلند. در جامعه ما افراد متاهل نیز گرفتار اعتیاد می‌شوند و براساس آمارها بیش از ۵۰ درصد معتادان ما متاهل هستند. او افزود: به دنبال شیوع‌شناسی اعتیاد در جامعه کار و تولید که نشان دهنده ابتلای ۱۶تا ۲۰درصدی جامعه کار به اعتیاد است، گام‌ها و اقدامات پیشگیرانه و درمانی مناسبی برداشته شده است، اما لازم بود کاربستی تهیه شود که همه استان‌ها وظایف خود را بدانند.

 افشار با بیان اینکه طرح پیشنهادی استقرار مداخلات پیشگیری از اعتیاد در جامعه کار و تولید در شورای تحقیقاتی ستاد به تصویب رسید و گام‌های اولیه شکل گرفت گفت: باید طبق برنامه‌های مبتنی بر شواهد علمی پیش برویم. دراین میان باید توجه ویژه‌ای به کارفرمایان داشته باشیم. باورهای غلطی در میان برخی کارفرمایان وجود دارد که معتقد هستند مواد مخدر می‌تواند در کوتاه مدت باعث افزایش کارایی کارگران آنها شود.

عمدتا این نگاه در پیمانکاران پروژه‌ای وجود دارد و ممکن است خودشان ترغیب کننده کارگران به مصرف مواد باشند و مشکلاتی را رقم بزنند که لازم است در این برنامه‌ها به این موضوع نیز توجه داشته باشیم. معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه تکلیف سنگینی بر دوش ما گذاشته‌اند و باید اعتیاد را طی برنامه ششم ۲۵ درصد کاهش دهیم عنوان کرد: مقام معظم رهبری در جلساتی که با مسئولان داشته‌اند تاکید کرده بودند که دستگاه‌ها به دنبال ارائه گزارشات متعارف و روتین نباشند.

اگر زمینه اجرای طرح کاج به خوبی فراهم شود می‌تواند جزو همین اقدامات فوق‌العاده باشد. به گزارش ایسنا، افشار افزود: نخستین اولویت ما اولویت پیشگیری است که از بسیاری از هزینه‌هایی که در آینده باید خرج شود جلوگیری می‌کند. در ابتدا بر روی مراکزی متمرکز می‌شویم که بیشترین اثربخشی را دارند. به عنوان مثال فضاهای آموزشی دارای بیشترین اثربخشی در اجرای برنامه‌های پیشگیرانه هستند.

اعتیاد بیش از۲۰درصد نیروی کار

معاون امور اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم گفت: اعتیاد نیروی کار در حالی به بیش از ۲۰ درصد رسیده است که پیشتر این معضل اجتماعی در میان بیکاران رایج بود. در این نشست محمد مهدی حیدریان افزود:خانه‌های فرهنگ کار و تلاش تدوین و تصویب شده و این خانه‌ها با شناسایی فرهنگ مکتوب، عملیات میدانی در حوزه فرهنگ و استفاده از فضای مجازی برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. به گزارش ایرنا، معاون وزیرکار گفت: سند جامع فرهنگی اجتماعی و همچنین سند ورزشی وزارت کار و سازمان‌های تابعه درسال گذشته تدوین شد که این اسناد میثاق ما برای برنامه‌های فرهنگی ورزشی اجتماعی وزارت کار است.

وجود ۵۵ تا ۶۰ هزار معتاد متجاهر در کشور

همزمان رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا با اشاره به اسامی مختلفی که برای مواد مخدر بیان می‌شود، گفت: برخی از این اسامی را قاچاقچیان برای فروش بیشتر انتخاب می‌کنند. محمد مسعود زاهدیان افزود: در شش ماهه نخست امسال بیش از ۳۲۲ تن انواع مواد مخدر در کشور کشف شده است. او ادامه داد: ۷۸ درصد کشفیات ما در مرزهای شرقی و جنوبی کشور است که بیشترین آن مواد مخدر سنتی و پس از آن صنعتی‌ها بوده است. رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر درباره اسامی مختلفی که برای مواد مخدر اعلام می‌شود، گفت: بعضی از این اسامی را قاچاقچیان برای فروش بیشتر انتخاب کرده و با بررسی‌ها مشخص می‌شود که مواد اولیه آن همان «شیشه» است.

زاهدیان با بیان اینکه اقدامات پلیس در برخورد با آشپزخانه‌ها افزایش داشته است، افزود: رصد و پایش مناطق جرم‌خیز جزو برنامه‌های ماست و همین الان هم می‌توانیم بگوییم که در کجا چه تعداد معتاد وجود دارد. آمادگی برخورد با معتادان متجاهر در کمتر از یک هفته را هم داریم، به شرط اینکه زیرساخت‌ها آماده شود. او ادامه داد: در تهران حدود ۱۲ هزار معتاد متجاهر وجود دارد و ما به این تعداد ظرفیت احتیاج داریم که این آمار در کل کشور بین ۵۵ تا ۶۰ هزار نفر است. به گزارش ایسنا، رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا درباره حذف مجازات اعدام قاچاقچیان موادمخدر هم گفت: حذف مجازات اعدام باعث تجری فروشندگان موادمخدر می‌شود و قانون فعلی هم قانون خوبی در کشور است.

دلایل متعدد برای بروز اعتیاد در بین کارگران

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره وضعیت اعتیاد در بین کارگران کشور می‌گوید: براساس بررسی‌های انجام شده ۲۰ درصد افراد در محیط‌های کارگری مواد مخدر مصرف می‌کنند. این امر فقط ویژه کشور ما نیست، بلکه در اغلب کشورهای دنیا اعتیاد در محیط‌های کارگری نسبت به محیط‌های عادی جامعه بیشتر است. سعید صفاتیان درباره عوامل گسترش اعتیاد در محیط‌های کارگری می‌افزاید: عوامل اقتصادی در این مقوله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این در حالی است که در محیط‌های کارگری افراد شاغل از وضعیت اقتصادی مطلوبی برخوردار نیستند. از دیگر عوامل در مصرف مواد مخدر در محیط‌های کارگری لذت جویی و پاسخ به حس کنجکاوی در بین کارگران جوان است.

در ضمن استرس ناشی از کار، عدم امنیت شغلی، عدم پیشرفت شغلی و فشار شغلی در بین کارگران در افزایش استعمال مواد مخدر تاثیرگذار است. به گفته او نوع اشتغال کارگران در مصرف مواد مخدر آنها تاثیرگذار است. برای مثال در بین‌ رانندگان، افراد شب‌کار و کارگران شاغل در شفیت‌های نامشخص، مصرف مواد مخدر بیشترین فراوانی را دارد. این کارشناس حوزه مواد مخدر با بیان اینکه وجود شرایط خاص در استعمال مواد مخدر کارگران تاثیرگذار است، می‌افزاید: برای مثال فردی در تهران زندگی کرده و برای کار مجبور به مهاجرت به شهر دیگر است، در این شرایط ارتباط او با یک دوست ناباب، ممکن است فرد را به سمت استعمال مواد مخدر سوق می‌دهد.