۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

طوفانی که منجر به تقویت بازار فلزات گرانبها شد/ افزایش قیمت طلا متاثر از چیست؟

۱۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۳۴
کد خبر: 479397
طوفانی که منجر به تقویت بازار فلزات گرانبها شد/ افزایش قیمت طلا متاثر از چیست؟

بازار فلزات گرانبها روز گذشته با تاثیرپذیری از حوادث سه گانه رشد چشمگیری به ثبت رساند. نخستین و مهمترین موضوع تاثیرگذار بر قیمت فلزات گرانبها در روز گذشته، همه گیری جهانی ویروس کرونا و ثبت آمار ابتلای جدید به این ویروس در آمریکا و اروپا بود، شرایطی که باعث شد تا بانک‌های مرکزی در کشورهای مختلف برای کاهش انقباض پولی تلاش کنند و در سیاست‌های پولی خود تجدیدنظر کنند تا به ثبات اقتصادی و به تبع آن بازسازی اقتصادی دست یابند.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ موضوع دومی که امروز بر بازار فلزات گرانبها تاثیر گذاشته، نتیجه مستقیم همه گیری کرونا و هزینه‌های کلان ناشی از تصویب بسته‌های محرک مالی در سراسر جهان است. این در حالی است که ایالات متحده یک بسته ۳ تریلیون دلاری هم برای کمک به افراد و مشاغل آسیب دیده از شیوع کرونا در نظر گرفته است.

اما سومین مساله تاثیرگذار چیزی نیست جز انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا. در واقع انتخابات از این دید اهمیت دارد که انتخاب هر کدام از دو کاندیدا چه اندازه می‌تواند بر اندازه و دامنه لایحه محرک مالی آتی تاثیرگذار باشد. اگرچه هنوز شمارش آرا به پایان نرسیده و پیروز این میدان رقابتی هنوز معرفی نشده است اما به نظر می‌رسد جو بایدن نامزد حزب دموکرات، پیروز نهایی این میدان رقابتی باشد. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که نیاز به محرک‌های مالی بیشتر بر تداوم انقباض اقتصادی استوار است.

با این وجود حتی اگر بایدن به عنوان رییس‌جمهوری منتخب معرفی شود، ممکن است با رای اکثریت در مجلس سنا برای تصویب بسته محرک مالی به چالش کشیده شود، اما به نظر می‌رسد برنامه وی برای تصویب بسته دوم محرک مالی بزرگتر از برنامه‌ای باشد که دونالد ترامپ رییس جمهوری کنونی مدنظر دارد.

در یادداشتی که فواد رزاق زاده تحلیل‌گر تینک مارکت ThinkMarkets نوشته، آمده است: طلا پس از گمانه‌زنی‌های مرتبط با نتیجه احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا -یعنی پیروزی بایدن و تقسیم مجلس سنا به کرسی‌های مساوی- روند صعودی مناسبی در پیش گرفته که این مساله گمانه‌زنی‌ها را در حمایت بزرگترین اقتصاد جهان از انواع دارایی‌ها از جمله طلا افزایش داده است.

در ادامه این یادداشت آمده است: سرمایه‌گذاران تاکید می‌کنند که پیروزی احتمالی بایدن راه را برای تصویب یک بسته محرک مالی بزرگتر از آنچه ترامپ در نظر داشت، خواهد گشود. این در حالی است که بعید است مجلس سنا که تحت کنترل جمهوری‌خواهان است، در لایحه کاهش مالیات شرکت‌های ترامپ تجدیدنظر کند.

چهارمین رویدادی که می‌تواند عدم اطمینان یا به نوعی ویرانی ایجاد کند این است که ترامپ در صورت شکست در انتخابات، نتایج را نپذیرفته و موجب کش‌دار شدن روند تعیین پیروز نهایی انتخابات شود، آن هم در حالی که تا به امروز روند انتقال قدرت در آمریکا به رییس جمهوری بعدی صلح آمیز بوده است. در صورت در پیش گرفتن هر گونه موضع غیرمنطقی از سوی ترامپ، چیزی جز عدم اطمینان بازارها بر جای نخواهد گذاشت.

در نهایت آنچه که موجب تقویت بازار فلزات گرانبها در معاملات روز گذشته شد، تضعیف شاخص دلار بود که به افزایش قیمت پویای فلزات گرانبها کمک کرد. بر این اساس قیمت طلای آتی دسامبر تا بعد از ظهر روز گذشته به ۱۹۵۰.۶۰ دلار در هر اونس نیز رسید که افزایش خالص ۴۷.۹۰ دلاری را تنها در یک روز رقم زد. اگرچه در نهایت طلا با افزایش قابل توجه ۲.۸۵ دلاری روز درخشانی را به پایان رساند اما نقره در مقایسه با طلا هم عملکردی درخشان‌تر داشت و نقره آتی دسامبر با افزایش ۶.۶۶ درصد معادل ۱.۵۸ دلاری به قیمت ۲۵.۴۷ دلار در هر اونس معامله شد.

1

(نمودار معاملات آتی طلا روز پنجشنبه)

با این وجود، تضعیف شاخص دلار تقریبا یک سوم از سود روز گذشته را در معاملات فلزات گرانبها تشکیل می‌دهد، در واقع بر اساس تحلیل‌های انجام شده در کیتکو، بخش عمده سود روز گذشته نتیجه مستقیم معاملات و حضور فعال معامله‌گران بوده است. بر این اساس در معاملات روز گذشته از ۴۷.۹۰ دلار افزایش قیمت طلا، ۱۵.۸۰ دلار آن نتیجه تضعیف شاخص دلار و ۳۲.۱۰ آن وابسته مستقیم به خرید و فروش‌هایی بود که صورت گرفت.

2