۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ثبات بازار فلزات گرانبها علیرغم ریزش شاخص دلار/ طلا در انتظار تکانه‌های جدید

۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۴۹
کد خبر: 477243
ثبات بازار فلزات گرانبها علیرغم ریزش شاخص دلار/ طلا در انتظار تکانه‌های جدید

قیمت‌ آتی طلا و نقره در معاملات روز گذشته روندی باثبات در پیش گرفت. اگرچه به گفته تحلیل‌گران؛ مهمترین عامل تاثیرگذار بر بازار فلزات گرانبها تضعیف شاخص دلار آمریکا است.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ بازار فلزات گرانبها در یک هفته باقی مانده تا بزرگترین رویداد تجاری سال -انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا- با تردیدهای بسیاری در مسیر حرکت خود روبروست. این در حالی است که علاوه بر بازار فلزات گرانبها بسیاری دیگر از بازارهای مالی ممکن است تا پیش از پایان برگزاری انتخابات و اعلام نتیجه نهایی در شرایط تعلیق قرار گیرند.

با توجه به آنکه همچنان نتایج انتخابات غیرقابل پیش‌بینی و نامشخص است، بسیاری از معامله گران ترجیح داده‌اند تا با دوری گرفتن از بازارهای مالی خطرات احتمالی آتی را کاهش دهند.

در چنین شرایطی، بازار فلزات گرانبها در طول روزهای آینده می‌تواند به عنوان پناهگاه امن سرمایه گذاری تا برگزاری انتخابات با افزایش تقاضا روبرو شود. بر این اساس معاملات آتی طلای دسامبر با کاهش ۱ دلاری روز گذشته به قیمت ۱۹۰۴.70 دلار در هر اونس مورد معامله قرار گرفت و نقره آتی دسامبر نیز در بازار کومکس نیویورک با افزایش 0.02 دلاری به قیمت 24.44 دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام عمدتا روز سه‌شنبه روند کاهشی داشتند، در ایالات متحده نیز علیرغم ریزش دو شاخص اصلی داو جونز و اس‌اندپی ۵۰۰، شاخص نزدیک توانست اندکی افزایش به ثبت برساند. گفته می‌شود تاثیرپذیری بازارهای سهام جهانی عمدتا از افزایش ابتلای به ویروس کرونا در سراسر جهان بوده است، بر اساس اخبار منتشر شده افزایش آمار ابتلا در اروپا و ایالات متحده می‌تواند منجر به ایجاد محدودیت‌های جدید در کشورها شود که این مساله خود نگرانی‌های عمده‌ به همراه داشته است.

اگرچه هم اکنون هم برخی از کشورهای اروپایی با افزایش آمار ابتلا محدودیت‌هایی وضع کرده‌اند و فعالیت‌های تجاری را هم به تبع آن محدودتر کرده‌اند؛ این در حالی است که همچنان اخبار امیدوار کننده‌ای از تولید واکسن کرونا در سطح جهان دیده نمی‌شود.

در بازارهای مهم خارجی روز گذشته، شاخص دلار آمریکا اندکی فرو ریخت. نفت خام نیمکس نیز در معاملات روز گذشته با افزایش قیمت39.40 دلار در هر بشکه معامله شد. بازدهی اوراق ده ساله خزانه‌داری آمریکا نیز در معاملات روز گذشته در محدوده 0.8 درصد مورد معامله قرار گرفت.

طلا

(نمودار روند حرکت قیمت طلا در ۲۴ ساعت گذشته)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای دسامبر همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. اما همچنان با توجه به روند بسیار متزلزل معاملات، نیاز به ایجاد یک تحرک جدید برای ادامه یافتن مزیت فنی احساس می‌شود. هدف بعدی صعودی معاملات آتی طلای دسامبر دستیابی به سطح مقاومت ثابت۱۹۳۹.40دلار است که بالاترین سطح قیمت معاملات اکتبر بوده است، همچنین هدف بعدی نزولی قیمت‌ها حفظ پایین‌ترین سطح معاملاتی سپتامبر یعنی ۱۸۵۱ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات روزهای اخیر، سطح مقاومت نخست طلا۱۹۱۷.30دلار است که بالاترین قیمت معاملاتی جمعه گذشته بوده و سطح مقاومت دوم ۱۹۲۵ دلار در هر اونس عنوان شده است، همچنین سطح پشتیبانی نخست طلا۱۸۹۲.50 دلار است که پایین‌ترین سطح قیمتی هفته جاری بوده و سطح پشتیبانی دوم در ۱۸۸۵ دلار مشاهده شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره دسامبر همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است، نقره هم به مانند طلا برای زنده نگه داشتن مزیت فنی نیازمند به نشان دادن قدرت است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۷ دلار در هر اونس است، هدف بعدی نزولی قیمت‌ها نیز دستیابی به سطح حمایتی کامل 21.81 دلار است که پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه سپتامبر بوده است. بر اساس معاملات اخیر سطح مقاومت نخست نقره ۲۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم 25.425 دلار در هر اونس عنوان شده است، این در حالی است که سطح پشتیبانی نخست 24.145 دلار و سطح پشتیبانی دوم ۲۴ دلار در هر اونس مشاهده شده است.