۰ نفر

بررسی روند بازار سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت؛

تخلیه حباب سکه در انتظار تحولات نرخ ارز

۲۶ مهر ۱۳۹۹، ۲:۰۰
کد خبر: 474663
تخلیه حباب سکه در انتظار تحولات نرخ ارز

بازار طلا و سکه با وجود اینکه در هفته‌ای که گذشت، نوسان زیادی را تجربه نکرد، اما پیش‌بینی می‌شود در صورت افت قیمت دلار، تخلیه حباب بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی سکه، شتاب بگیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بازار سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت، به نسبت هفته‌های پیشین روند ثابتی را از سر گذراند و به استثنای روز شنبه که شاهد افزایش قابل‌توجه قیمت‌ها بود، در سایر روزهای هفته روند قیمتی کم نوسانی در بازار طلا و سکه تجربه شد.

در این زمینه بخوانید

افزایش ۱میلیون و ۲۰۰هزار تومانی قیمت سکه

استقامت طلا در برابر روند نزولی

ثبت بیشترین بازدهی برای سکه

بر همین اساس در بازار سکه که شاهد حباب قیمتی قابل توجهی هم است، در روز شنبه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در حدود قیمت ۱۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله شد که این قیمت در روز یکشنبه به ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. این قیمت در نوسانی حدود ۲۰۰ هزار تومانی تا روز چهارشنبه در همین محدوده قیمتی باقی ماند. اما در روز پایانی هفته به بهای ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.

همین روند در بازار طلای خام و طلا آبشده نیز حاکم بود. یک گرم طلای ۱۸ گرم پس از قیمت یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان در روز شنبه به اوج قمیتی یک میلیون و ۴۹۳ هزار تومان در روز پنجشنبه رسید. مثقال طلا هم از رقم ۶ میلیون ۱۵۱ هزار تومان در ابتدای هفته به ۶ میلیون و ۴۷۲ هزار تومان پایان هفته افزایش یافت.

البته باید توجه داشت حداکثر قیمت‌های ثبت شده در بازار طلا و سکه مربوط به روز پایانی هفته است که تحت تاثیر افزایش محسوس قیمت در بازار آزاد ارز به دلیل تعطیلی روزهای پایانی هفته، دچار افزایش مقطعی قیمت بود.

برخلاف قیمت طلا در بازار ایران که به جز روزهای اول و آخر هفته، در سایر روزها روندی ثابت را تجربه کرد، در هفته‌ای که گذشت قیمت جهانی طلا نوسانی نامتوازن داشت.

قیمت انس جهانی طلا ابتدای هفته در اوج قیمتی خود یعنی یک هزار و ۹۳۰ دلار قرار داشت، اما در ادامه به تدریج با بازگشت به کانال ۱۸۰۰ دلاری، در روز سه‌شنبه یک هزار و ۸۹۲ دلار قیمت خورد. البته در ادامه بازار طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه انس جهانی مجددا شاهد افزایش قیمت بود و به قیمت یک هزار و ۹۰۷ تومان رسید.

بنابراین با تطبیق و مقایسه روند حرکتی نمودار قیمت جهانی طلا با قیمت بازار آزاد ارز که مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت بازار طلا و سکه داخلی هستند، مشخص می‌شود تنها در روزهای اول و پایان هفته این دو بازار روندی مشابه و افزایش داشته‌اند.  به همین دلیل در هر دو روز بازار طلا شاهد بیشترین صعود در قیمت‌ها بود و در سایر روزها بازار طلا به دلیل حرکت متضاد نمودار در بازارهای ارز و جهانی طلا، ثبات نسبی قیمت‌ها را تجربه کرد.

پیش‌بینی کارشناسان برای روند بازار داخلی سکه و طلا در هفته آینده نیز با توجه به روند کلی آرام و کاهشی قیمت جهانی طلا، معطوف به تحولات بازار آزاد ارز است. به گفته این کارشناسان از آنجا که قیمت سکه حباب زیادی را تجربه می‌کند، در صورتی که روند توقف رشد قیمت دلار به مانند روزهای میانی هفته گذشته، ادامه پیدا کند. احتمال ریزش در قیمت سکه زیاد است.

این پیش‌بینی از آنجا ناشی می‌شود که در پی عرضه روزانه ۵۰ میلیون دلار توسط بازارساز در بازار ارز، این بازار تغییر رویه داده و با توجه به کاهش تقاضا برای خرید ارز طی هفته طی هفته گذشته، احتمال شکسته شدن روند صعودی قیمت‌ها در بازار ارز زیاد است.  در صورت تحقق این پیش‌بینی، سقوط قیمت سکه با توجه به حباب بیش از یک تومانی و ۵۰۰ هزار تومانی موجودی در قیمت‌های فعلی آن، سریع‌تر از میزان کاهش قیمت ارز خواهد بود.