۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

واکنش خفیف طلا به ابتلای ترامپ به کرونا/ ریزش قیمت فلززرد در سایه اخبار کاخ سفید

۱۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۰۲
کد خبر: 471401
واکنش خفیف طلا به ابتلای ترامپ به کرونا/ ریزش قیمت فلززرد در سایه اخبار کاخ سفید

قیمت طلا و نقره در ابتدای معاملات روز جمعه روند کاهشی در پیش گرفت. به عقیده تحلیل‌گران این حوزه، بازار فلزات گرانبها تا پایان معاملات روز گذشته واکنش قابل توجهی به خبر ابتلای ترامپ به کووید – 19 نداشته است.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ بازار فلزات گرانبها علاوه بر عدم واکنش به ابتلای ترامپ به کرونا، به انتشار گزارش جدید شغلی از سوی وزارت کار در ایالات متحده هم واکنش خاصی نداشته است. معاملات آتی طلای دسامبر با 3.30 دلار به قیمت 1913.20 دلار مورد معامله قرار گرفت و در بازار کومکس نیویورک هر اونس نقره آتی دسامبر با 0.154 دلار کاهش به قیمت 24.10 دلار معامله شد.

داده‌های اقتصادی ایالات متحده که روز گذشته منتشر شد، شامل گزارش ماهانه بیکاری آمریکا (ماه سپتامبر) است که در آن تعداد حقوق و دستمزد غیر کشاورزی 661 هزار بوده در حالی که پیش بینی‌ها آن را 875 هزار مورد برآورد می‌کرد. در عین حال همزمان که نرخ بیکاری 8.2 درصد پیش بینی می‌شد، آمارهای منتشر شده خبر از نرخ بیکاری 7.9 درصدی داد. بسیاری از تحلیل‌گران گزارش منتشر شده را ناامید کننده ارزیابی کردند؛ البته گفته می‌شود که داده‌های منتشر شده در سایه انتشار خبر ابتلای ترامپ به ویروس کرونا قرار گرفته است.

بازارهای جهانی سهام عمدتا روز گذشته عملکرد ضعیفی داشتند، این در حالی است که برخی از کشورهای آسیایی در تعطیلات به سر می‌برند و بازارهای سهام در این کشورها موقتا تعطیل است. شاخص‌های اصلی سهام در ایالات متحده نیز روز گذشته روند نزولی داشتند، البته اشاره به این نکته ضروری است که ابتلای ترامپ به کرونا عامل عمده تاثیرگذاری منفی بر بازارهای سهام بوده است. آشفتگی در شرایطی به جریان انتخابات راه یافته که بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده ترامپ در جایگاهی بسیار پایین‌تر از بایدن قرار گرفته بود. یک نکته اساسی در مورد انتخابات آمریکا این است که در فضای عدم اطمینان سیاسی انتخاباتی آمریکا، نااطمینانی بیشتری هم با شرایط جدید تزریق شده است. آزمایش مثبت کرونا ترامپ به اضافه آغاز موج جدید شیوع کرونا در بسیاری از کشورهای جهان در حالی می‌تواند «موج دوم» نام بگیرد که با آغاز محدودیت‌های شغلی و فعالیتی، می‌تواند آسیب جدیدتر و جدی‌تری به اقتصاد جهان وارد کند. اگرچه همزمان گزارش‌های جدید از تست منفی مایک پنس و استیو منوچین وزیر دارایی ایالات متحده خبر می‌دهد.

 در این زمینه بخوانید:

صعود دوباره قیمت طلا پیش از انتشار گزارش شغلی آمریکا

عقب نشینی طلا با پیش‌روی بازارهای ریسک‌پذیر

شاخص قیمت مصرف کننده منطقه یورو در ماه سپتامبر، روز گذشته در حالی منفی 0.3 درصد اعلام شد که این رقم در ماه آگوست منفی 0.2 به ثبت رسیده بود. شاخص قیمت مصرف کننده ماه سپتامبر منطقه یورو در سال 2019 بنا بر آمارهای اعلام 0.2 درصد بود؛ اگرچه داده‌های اقتصادی منتشر شده از سراسر جهان اشاره‌ای به تورم بزرگ و قریب الوقوع جهانی نداشته است. در بازارهای مهم خارجی روز گذشته، شاخص دلار آمریکا کمی افزایش یافت. نفت خام نیمکس کاهش قیمت قابل توجهی داشت و به پایین‌ترین سطح قیمتی سه هفته گذشته خود رسید و به قیمت 37.30 دلار در بشکه مورد معامله قرار گرفت. همچنین بازدهی اوراق ده ساله خزانه داری آمریکا در محدود 0.66 درصد معامله شد.

21

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت فنی 1950 دلار و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها، حفظ سطح پشتیبانی 1851 دلار در هر اونس است. براساس معاملات اخیر سطح مقاومت نخست 1925 دلار و سطح مقاومت دوم 1930 دلار عنوان شده، همچنین سطح پشتیبانی اول طلا 1895.20 دلار و سطح پشتیبانی دوم 1880 دلار در هر اونس مشاهده شده است.

22

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت نقره)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی نقره دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی 25 دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها، حفظ پایین‌ترین سطح قیمتی معاملات سپتامبر یعنی 21.81 دلار در اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت اول نقره 24.545 دلار و سطح مقاومت دوم 25 دلار عنوان شده و همچنین سطح پشتیبانی نخست نقره 23.235 دلار و سطح پشتیبانی دوم 23 دلار در هر اونس مشاهده شده است.