۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عقب نشینی طلا با پیش‌روی بازارهای ریسک‌پذیر/ تاثیرپذیری از احتمال تصویب بسته دوم محرک مالی آمریکا

۱۰ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۴۲
کد خبر: 471091
عقب نشینی طلا با پیش‌روی بازارهای ریسک‌پذیر/ تاثیرپذیری از احتمال تصویب بسته دوم محرک مالی آمریکا

قیمت طلا در میانه معاملات روز گذشته ایالات متحده اندکی کاهشی شد. قیمت‌ها روز گذشته در یک حرکت رفت و برگشت دو طرفه تقریبا بدون تغییر قابل توجهی ادامه یافت، این در حالی است که قیمت نقره کاهش قابل توجهی داشت.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ روز گذشته و در پایان سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰، معاملات آتی طلای دسامبر با کاهش ۲.۶۰ دلاری به قیمت ۱۹۰۰.۴۰ دلار مورد معامله قرار گرفت، در حالی که به صورت همزمان در بازار کومکس نیویورک هر اونس نقره آتی دسامبر با ۰.۵۸ دلار کاهش به قیمت ۲۳.۸۶ دلار معامله شد.

به نظر می‌رسد بر مبنای گزارش‌های از کنگره در راستای تصویب دومین بسته محرک مالی در ایالات متحده، واکنش بازار طلا و اساسا فلزات گرانبها مثبت باشد. در همین راستا، بازارهای سهام هم روند صعودی در پیش گرفته و مجموع این موارد منجر به کاهش تقاضا در بازار سرمایه امن فلز زرد شده است. اگرچه در نهایت عده‌ای بر این باورند که تزریق این حجم از نقدینگی به اقتصاد ایالات متحده در نهایت منجر به افزایش تورم خواهد شد و در نتیجه افزایش تورم، تقاضا در بازار طلا رو به بهبود خواهد رفت.

عمدتا عملکرد شاخص‌های بازارهای جهانی سهام در روز گذشته کاهشی بود. برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی میان جو بایدن نامزد حزب دموکرات و دونالد ترامپ رییس جمهوری کنونی و نامزد جمهوری‌خواهان که اتفاقا واکنش‌های شدید دو طرف را به دنبال داشت، از دیدگاه تحلیل‌گران تغییری در تفکرات رای دهندگان ایجاد نکرده است.

این در حالی است که در روند عدم اعتماد میان طرفین، ترامپ همچنان اصرار دارد که به آرای پستی اعتماد ندارد و در صورت عدم انتخاب شدن تلاشی برای برقراری آرامش در صورت وقوع اعتراضات نخواهد کرد؛ این در حالی است که حتی طرح چنین مسائلی می‌تواند عدم اطمینان را در بازارها قوت بخشد.

بر اساس گزارش اشتغال ملی ADP ماه سپتامبر که روز گذشته منتشر شد، ۷۴۹ هزار فرصت شغلی در طول یک ماهه ایجاد شده در حالی که انتظار ایجاد ۶۰۰ هزار شغل دیگر برآورد نشده است. در بررسی داده‌های منتشر شده اقتصادی، در حالی داده‌های اقتصادی در رابطه با مسکن ایجاد خوش بینی کرده است که بازار امن فلزات گرانبها تحت فشار قرار گرفته است.

در بازارهای مهم خارجی روز گذشته، شاخص دلار آمریکا تغییری نسبت به روز سه شنبه به ثبت نرساند، نفت خام نیمکس با افزایش قابل توجهی به قیمت ۴۰ دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت و بازدهی اوراق ده ساله خزانه داری آمریکا در محدوده ۰.۶۸ درصد معامله شد.

البته یادآوری این نکته هم بسیار ضروری است که روز گذشته آخرین روز معاملاتی ماه سپتامبر و سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ بود که از منظر نمودار فنی، اهمیت این روز را افزایش داده است.

20

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای دسامبر از مزیت فنی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا در معاملات آتی اکتبر دستیابی به سطوح بالاتر از سطح مقاومت ثابت ۱۹۵۰ دلار در اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها حفظ سطح پشتیبانی ۱۸۵۱ دلار است که پایین‌ترین سطح معامله ماه سپتامبر بوده است. بر اساس معاملات اخیر سطح مقاومت اول طلا ۱۹۱۰ دلار و سطح مقاومت دوم ۱۹۲۰ دلار عنوان شده است؛ همچنین سطح پشتیبانی اول ۱۸۸۵.۸۰ و سطح پشتیبانی دوم ۱۸۷۴ دلار مشاهده شده است.

21

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت‌ها دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۵ دلار و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها، حفظ سطح پشتیبانی ۲۱.۸۱ دلار است که کمترین سطح قیمت معاملاتی ماه سپتامبر بوده است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت اول نقره ۲۴.۵۴۵ دلار و سطح مقاومت دوم ۲۵ دلار در هر اونس بوده، همچنین سطح پشتیبانی نخست ۲۳.۵۱ دلار و سطح پشتیبانی دوم در سطح ۲۳ دلار در هر اونس مشاهده شده است.