۰ نفر

تاثیر انتخابات آمریکا بر طلا

۵ مهر ۱۳۹۹، ۷:۴۱
کد خبر: 469661
 تاثیر انتخابات آمریکا بر طلا

روند بازارهای اونس جهانی و دلار آمریکا در روز جمعه نیز تفاوت چندانی با روزهای اخیر نداشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ در حالی که ارزش فلز زرد در روز گذشته تا حوالی قیمت ۱۸۷۵ دلاری بالا رفته بود اما در ادامه روز و با معکوس شدن روند ارزش اونس قیمت آن به حدود ۱۸۶۰ دلار رسید و یکی از پایین‌ترین ارزش‌های خود در دو ماه اخیر را به ثبت رساند. مانند روزهای اخیر ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای معتبر جهانی افزایش پیدا کرد و در نهایت توانست تا مرز ۵/ ۹۴ واحد پیشروی کند.

 در حالی که طلا در ماه‌های گذشته رالی‌های بی‌سابقه‌ای را طی کرده بود و رکوردهای جدید قیمتی را به ثبت رسانده بود، این پناهگاه امن دارایی اکنون در حال ثبت یکی از بدترین بازدهی‌های هفتگی خود در بیش از ۶ ماه اخیر است. طلا در هفته‌ای که گذشت بیش از ۵/ ۴ درصد از ارزش خود را از دست داد و به راحتی به زیر مرز ۱۹۰۰ دلار رسید. این در حالی است که دلار آمریکا نیز بهترین عملکرد هفتگی خود را در شش ماه اخیر به ثبت رساند. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که در فضای کنونی بازارها و در حالتی که عوامل کلان اقتصادی و سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی دچار تحول چشمگیری نشده است، شاخص دلار آمریکا مهم‌ترین نقش را در نوسانات قیمتی بازار اونس بازی می‌کند.

با وجود ریزش‌های اخیر ارزش طلا اما گروهی از تحلیلگران بر این باورند که هنوز ریسک‌های مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و مناقشه احتمالی بر سر نتایج آن تاثیر خود را بر بازار طلا نگذاشته است و در صورت واکنش بازار اونس ارزش این فلز احتمالا به بالای مرز ۲ هزار دلاری برمی‌گردد.

با اینکه ارزش طلا در هفته گذشته به پایین‌ترین سطح خود در دو ماه گذشته رسید اما تحلیلگران بر این باورند که با توجه به اینکه هنوز ترکش‌های انتخابات آمریکا به بازار طلا برخورد نکرده است امکان افزایش قیمت این فلز ارزشمند و عبور آن از مرز ۲ هزار دلاری و حتی صعود به مرزهای جدید قیمتی وجود دارد. تحلیلگران Citigroup Inc بر این باورند که با توجه به اینکه نتایج انتخابات آمریکا می‌تواند مورد مناقشه دو نامزد اصلی قرار بگیرد، این موضوع تاثیر زیادی بر بازارهای مختلف از جمله اونس جهانی می‌تواند داشته باشد؛ ریسکی که به نظر می‌رسد هنوز معامله‌گران بازار طلا به آن توجهی ندارند. در روز‌های اخیر پاسخ دونالد ترامپ در صورت شکست احتمالی و پاسخ او به این سوال نگرانی‌های زیادی در مورد مناقشه در مورد برنده انتخابات ۳ نوامبر برانگیخت. هم‌اکنون بالاترین رکورد قیمتی طلا در طول تاریخ در ماه آگوست به تحقق پیوست در روزی که معاملات آتی ماه دسامبر به قیمت ۲۰۷۰ دلار رسید.

این در حالی است که از ابتدای سال جاری میلادی نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز اقتصاد جهانی و اقدامات انبساطی بانک‌های مرکزی سبب شده است تا ارزش طلا در حدود ۱۷ درصد افزایش پیدا کند.

 مناقشات درباره دادگاه عالی

در حالی که مناقشات درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در حال افزایش است، موضوع مرگ روث گینزبرگ قاضی سرشناس دیوان عالی ایالات‌متحده آمریکا نیز اکنون سبب شده است تا تنش‌ها در فضای سیاسی داخلی آمریکا افزایش پیدا کند. این تنش‌ها به دلیل تحرکات اخیر دونالد ترامپ برای تسریع انتخاب جانشین این قاضی فقید به وجود آمده است.

دونالد ترامپ در روز سه‌شنبه هفته گذشته به‌طور تلویحی به امکان تقلب در انتخابات آمریکا اشاره کرد و از همین رو گفت که دیوان عالی نیاز به ۹ قاضی دارد. در حقیقت ترامپ به این موضوع اشاره کرد که با توجه به اینکه امکان طرح دعوی تقلب در انتخابات وجود دارد، باید به سرعت جانشین قاضی فقید در دیوان عالی انتخاب شود.

تحلیلگران Citigroup Inc با اشاره به نااطمینانی‌هایی که اکنون درباره انتخابات آمریکا به وجود آمده است گفتند که این موضوع می‌تواند به‌عنوان کاتالیزور صعود قیمت طلا در سه ‌ماه چهارم سال عمل کند. این تحلیلگران در این مورد گفتند: این نااطمینانی‌ها علتی است که سبب شده تا ما انتظار ثبت رکوردهای جدید از سوی طلا را داشته باشیم.

جدا از ریسک‌های مربوط به انتخابات آمریکا تحلیلگران این کمپانی باز هم چشم‌انداز قیمتی طلا را صعودی می‌دانند و مهم‌ترین علت آن هم پایین‌ماندن نرخ‌های بهره برای مدت نسبتا طولانی است.