۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت طلا در میان آشفتگی بازارهای مالی/ تلاش فلزات گرانبها برای دستیابی به ثبات

۴ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۰۳
کد خبر: 469549
افزایش قیمت طلا در میان آشفتگی بازارهای مالی/ تلاش فلزات گرانبها برای دستیابی به ثبات

قیمت‌های معاملاتی طلا روز گذشته در بازارهای ایالات متحده اندکی رو به صعود گذاشت، در حالی که نقره کمی روند اصلاح در پیش گرفت. اگرچه قیمت معاملات هر دو فلز در پایین‌ترین سطح دو ماهه قرار گرفته است اما معاملات روز گذشته نشان داد فلزات گرانبها در پی ایجاد ثبات در بازارها و در پیش گرفتن روند صعودی مجدد هستند.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ تقویت شاخص دلار آمریکا که بر خلاف طلا و نقره به بالاترین سطح دو ماهه خود دست یافته از جمله عواملی است که بر بازارهای مالی از جمله بازار فلزات گرانبها تاثیر گذاشته است. معاملات آتی طلای دسامبر روز گذشته با ۴.۶۰ دلار افزایش به قیمت ۱۸۷۲.۸۰ دلار انجام شد و آخرین قیمت هر اونس نقره در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۲۵ دلار کاهش به ۲۲.۹۸ دلار رسید.

اگرچه پیشتر هشدارهایی در رابطه با بی‌ثباتی بازارهای سهام در دو ماهه سپتامبر و اکتبر داده شده بود، اما به نظر می‌رسد این بی ثباتی به دیگر بازارهای مالی هم تسری یافته است. این در حالی است که با توجه به نزدیک شدن دوباره فصل سرما و تشدید شیوع ویروس کرونا احتمال افزایش محدودیت‌ها در آمریکای شمالی و اروپا افزایش یافته است، افزون بر آن اخبار مرتبط با تصویب بسته دوم محرک مالی آمریکا عموما منفی و حاکی از عدم تایید آن است.

علاوه بر تمام موارد مطرح شده در بالا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از عوامل دیگری است بر بازارها تاثیرگذار بوده و اگرچه تمام این موارد باید منجر به تمایل معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به سمت بازارهای امن و دارایی‌های امن شود اما عملا بازار فلزات گرانبها هم طی روزهای گذشته از ثبات و عملکرد قابل دفاعی برخوردار نبوده است.

در بازارهای سهام جهانی روز گذشته عمدتا روند ریزشی را شاهد بودیم، بر خلاف دیگر بازارها، شاخص‌های سهام ایالات متحده روز گذشته اندکی باثبات‌تر عمل کرده و کمی روند افزایشی در پیش گرفتند.

در بازارهای مهم خارجی دلار آمریکا به بالاترین سطح دو ماهه خود دست یافت، قیمت نفت خام نیمکس هم با اندکی کاهش به قیمت ۳۹.۸۰ دلار در هر بشکه معامله شد و در نهایت اوراق ده ساله خزانه داری ایالات متحده روز گذشته در حدود ۰.۶۷ درصد مورد معامله قرار گرفت.

قیمت طلا و نقره

(نمودار حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای دسامبر دارای مزیت فنی کلی کوتاه مدت است اگرچه بررسی نمودارها احتمال ریزش دوباره قیمت‌ها را نفی نمی‌کند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا در ماه اکتبر دستیابی به سطح مقاومت ثابت ۱۹۰۰ دلار در اونس است و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها حفظ سطح پشتیبانی ۱۸۲۰ دلار عنوان شده است. بر اساس معاملات روزهای اخیر سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۸۵ دلار و سطح مقاومت دوم در سطح ۱۹۰۰ دلار دیده شده در حالی که سطح پشتیبانی اول در ۱۸۵۱ دلار و سطح پشتیبانی دوم در ۱۸۳۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

قیمت طلا و نقره

(نمودار حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره دسامبر در طول هفته جاری مزیت فنی کلی کوتاه مدت خود را از دست داده‌اند چرا که بررسی نمودار قیمت‌ها بیانگر روند نزولی آشکاری است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۴.۶۲ دلار و هدف بعدی نزولی حفظ کامل کانال ۲۰ دلار در هر اونس عنوان شده است. بر اساس معاملات روزهای اخیر سطح مقاومت اول طلا ۲۳.۵۰ دلار و سطح مقاومت دوم ۲۴ دلار عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی اول در ۲۳.۰۴ و سطح پشتیبانی دوم در ۲۲.۵۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.