۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تلاش طلا برای بازگشت به مسیر صعود/ نگاه بازار فلزات گرانبها به جلسه آتی فدرال رزرو

۲۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۱۲
کد خبر: 466334
تلاش طلا برای بازگشت به مسیر صعود/ نگاه بازار فلزات گرانبها به جلسه آتی فدرال رزرو

قدرت انعطاف پذیری در بازار طلا در حالی افزایش یافته است که قیمت‌ها از سطح حمایتی بحرانی تا اندازه‌ای فاصله گرفته‌اند، جریانی که موجب ایجاد خوش بینی در بازار فلزات گرانبها شده و به نظر می‌رسد طلا آماده است تا طی هفته جدید معاملاتی با شکستن سطوح مقاومتی پیش روی خود به سطوح قیمتی بالاتر دست پیدا کند.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ معاملات آتی طلای دسامبر در آخرین قیمت خود در معاملات روز گذشته به ۱۹۴۷ دلار در هر اونس رسید که نسبت به معاملات ابتدای هفته افزایش دو درصدی داشت.

چارلی ندوس استراتژیست ارشد بازار از گروه لاسال فیوچرز LaSalle Futures در این باره عنوان کرد: طی هفته گذشته بازار فلزات گرانبها در حال پشتیبانی از میانگین متحرک ۵۰ روزه بود و به نظر می‌رسد در هفته جاری میانگین متحرک ۲۰ روزه به چالش کشیده خواهد شد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد کمترین مسیر مقاومت در پیش روی بازار طلا در هفته جاری وجود خواهد داشت.

ندوس همچنین پیش بینی کرد که قیمت طلا در هفته جاری در سطح بالای ۱۹۵۴ دلار در هر اونس بسته خواهد شد. وی افزود: بدون تردید روند صعودی همچنان در طول هفته جاری ادامه می‌یابد چرا که قیمت معاملاتی هر اونس طلا در سطح بالاتر از ۱۹۴۱ دلار خواهد بود.

تحلیل‌گران در این باره خاطرنشان می‌کنند که افزایش فشارهای تورمی همچنان موجب افزایش فشار به نرخ بازده واقعی خواهد شد و چنین فرصتی برای بازار طلا مغتنم خواهد بود. با این وجود از سوی دیگر برخی از تحلیل‌گران عنوان کرده‌اند که در کوتاه مدت نیاز است که سرمایه گذاران توجه خود را به شاخص دلار آمریکا معطوف نگه دارند.

آدام باتن استراتژیست ارشد ارزی فارکس لایو forexlive.com در این راستا عنوان کرد: در حال حاضر به نظر می‌رسد که دلار آمریکا جای پای خود را پیدا کرده و این باعث شده که طلا در کوتاه مدت به سختی به سود پیش بینی شده دست پیدا کند.

چگونه به تجارت طلا وارد شویم

با در پیش گرفتن روند نزولی و بی ثباتی طلا دارین نیوسام رییس شرکت تحلیلی دارین نیوسام عنوان کرد که اکنون زمانی مناسب برای بازی در بازار گزینه‌های متفاوت است. زمانی که کمترین نوسان در بازار وجود دارد خریدار ترجیح می‌دهد تا گزینه مورد نظر خود را خریداری کند و در عین حال تمایل به فروش سرمایه در اوج نوسان افزایش می‌یابد، اکنون طلا در شرایط نوسانی خنثی قرار گرفته است.

 در این زمینه بخوانید:

ادامه روند صعودی فلزات گرانبها

طلا بر روی مدار صعود افتاد

نیوسام همچنین عنوان کرد: به دلیل سنگین نشان دادن نمودار فنی، نسبت طلا در چنین شرایطی نزولی به نظر می‌رسد با این حال سرمایه گذاران نمی‌توانند این واقعیت را نادیده بگیرند که طلا حتی در شرایطی که قدرت دلار تقویت می‌شود و انعطاف پذیری فلز زرد بیشتر می‌شود، دارای حمایت بحرانی است.

به گفته او «در بازار طلا مساله‌ای که موجب افزایش قیمت‌ها خواهد شد تنش‌های موجود و عدم اطمینانی است که در بازارهای مالی موازی ایجاد می‌شود.»

به دلیل ماهیت نزولی کنونی بازار طلا نیوسام همچنین عنوان کرد:‌ ترجیح بر این است که قیمت طلای آتی دسامبر در سطح قیمتی ۱۹۰۰ تا ۱۹۱۰ دلار در هر اونس بسته شود. از دیدگاه او هدف نزولی قیمت طلا در پایین‌ترین سطح چهار هفته اخیر یعنی ۱۸۷۴ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

چشمها به فدرال رزرو

با نگاهی به معاملات هفته آتی تحلیل‌گران بر این باورند که روند حرکت بازار در هفته جاری، بستگی مستقیم به برگزاری جلسه سیاست پولی فدرال رزرو خواهد داشت. باید در نظر داشته باشیم که این نخستین جلسه فدرال رزرو پس از اعلام کمیته در هدف تورم جدید خود -۲درصد- خواهد بود.

بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که اعلام هدف تورم جدید فدرال رزرو و تمرکز آن بر ارتقای نرخ اشتغال کامل، یک روند صعودی طولانی مدت در بازار طلا و دیگر فلزات گرانبها ایجاد خواهد کرد.

تحلیل‌گران کالایی TD Securities در این راستا تحلیل کرده‌اند که انتظار می‌رود فدرال رزرو در ادامه مسیر در چنین شرایط بحرانی مواضع فوق العاده سازگار خود را تکرار خواهد کرد.

تحلیل‌گران طی گزارشی اعلام کرده‌اند: ما انتظار داریم کمیته بازار آزاد فدرال FOMC در هفته جدید منجر به رفع موانع موجود در مسیر حرکت فلز زرد باشد. گذشت زمان، اقبال از خرید اوراق خزانه را افزایش خواهد داد که منجر به حمایت از فلزات گرانبها خواهد شد. در این زمینه استدلال این است که تنظیم معاملات فلزات گرانبها برای پذیرش یک شکست بالاتر آماده شده است.

اقتصاددانان نومورا Nomura نیز در این باره خاطر نشان کردند: اگرچه انتظار نمی‌رود طی هفته جاری بیانیه مهمی در سیاست‌های پولی صادر شود اما جلسه آتی فدرال رزرو از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که قرار است فد در این جلسه پیش بینی‌های اقتصادی به روز شده خود از جمله پیش بینی سال ۲۰۲۳ را اعلام و منتشر کند.

اقتصاددانان در این باره عنوان کرده‌اند: معتقدیم که نشست ماه سپتامبر شامل بحث و گفت‌وگو در موضوعات کلیدی در طولانی مدت خواهد بود، اما بیانیه‌های مرتبط با سیاست‌های نوآوری‌های اصلی باید تا پایان سال در انتظار بماند.

با این حال، بسیاری از تحلیل‌گران طلا عنوان کرده‌اند که سرمایه‌گذاران باید دیگر پیام‌های فدرال رزرو را نادیده گرفته و بر تصاویر کلان تمرکز داشته باشند به این مفهوم که نرخ بهره در کوتاه مدت دچار تغییر نخواهد شد. با این وجود انتظار می‌رود نرخ تورم همچنان افزایش یافته و نرخ بهره واقعی بار دیگر کاهش یابد.

جیمز استیل تحلیل‌گر ارشد فلزات گرانبها در HSBC نیز در این باره گفت:‌ در شرایط واقعی، نرخ بهره واقعی منفی خواهد ماند. اما در شرایط فعلی پایین نگه داشتن نرخ بهره موجب جذاب‌تر شدن دارایی‌های بدون بازده همچون طلا خواهد شد.

به غیر از برگزاری نشست فدرال رزرو در ایالات متحده، در هفته جاری اطلاعات اقتصادی ایالات متحده نیز از لحاظ تاثیرگذاری منفی، روندی سبک در پیش خواهد گرفت، انتظار می‌رود انتشار داده‌های تولید منطقه‌ای و خرده فروشی در ماه اوت در هفته جاری، نوسان محدودی در بازارهای مالی ایجاد کند.