۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سقوط طلا در سایه تقویت دلار/ آیا عبور از سطح ۱۹۰۰دلاری ممکن است؟

۱۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۵:۴۷
کد خبر: 465538
سقوط طلا در سایه تقویت دلار/ آیا عبور از سطح ۱۹۰۰دلاری ممکن است؟

فراز و نشیب‌های قیمت گذاری طلا در شرایطی ادامه می‌یابد که همچنان اما و اگرهای فراوانی در تقویت و رشد اقتصادی کشورها از جمله ایالات متحده وجود دارد، از جمله عواملی که تردیدها را در رابطه با قریب الوقوع بودن بهبود اقتصادی افزایش می‌دهد، انتشار گزارش‌ها و داده‌های اقتصادی هفتگی آمریکاست که بنا بر عوامل مختلف بازتاب‌های متفاوتی از مثبت تا منفی در هر هفته دربردارد. اکنون سوال اساسی این است که آیا طلا توان بازگشت به سطح قیمتی 2 هزار دلار را تا پایان سال خواهد داشت؟ در صورت سقوط چند درصد می‌توان بازگشت فلز زرد را به سطح کمتر از 1900 دلار در هر اونس پیش بینی کرد؟

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ قیمت طلا روز گذشته و در معاملات نخستین روز هفته بار دیگر با تقویت ارزش دلار کاهش یافت؛ اگرچه تداوم شرایط عدم اطمینان اقتصادی تا به امروز مانع از ریزش بیشتر قیمت طلا شده است اما قیمت فلز زرد نسبت به معاملات روز جمعه در شرایطی کاهشی شد که سرمایه گذاران منتظر ایجاد تحولاتی از سوی بانک مرکزی ایالات متحده هستند.

در این زمینه بخوانید

بهبود اقتصادی و فشار بر بازار فلزات گرانبها

نمایش ضعیف طلا علیرغم سقوط بازارهای سهام

ریزش قیمت طلا و نقره تحت فشار بازارهای موازی

به گزارش رویترز در معاملات روز گذشته قیمت لحظه‌ای طلا تا ساعت 1 بعد از ظهر با کاهش 0.3 درصدی به 1926.49 دلار در هر اونس رسید؛ این در حالی است که قیمت معاملات آتی طلا در سطح 1935.80 دلار ثابت ماند؛ یکی از عوامل ثابت ماندن قیمت آتی طلا مرتبط با تعطیلی روز کارگر در آمریکای شمالی است.

در کنار معاملات طلای روز دوشنبه، شاخص دلار هم افزایش 0.3 درصدی داشت، مساله‌ای که منجر به افزایش قیمت طلا در کشورهای دیگری شد که دلار آمریکا پول رسمی آنها نیست.

کارستن منکه تحلیل‌گر جولیوس بائر در این باره به رویترز گفت: تقویت و افزایش ارزش دلار بر بازار طلا سنگینی می‌کند، این در شرایطی اتفاق می‌افتد که عدم اطمینان اقتصادی منجر به تداوم قرار گرفتن قیمت‌ها در کف قیمتی شده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد معاملات آتی طلا در داد و ستدهای کناری ادامه یابد چرا که ترس از رکود اقتصادی پیشتر منجر به افزایش قیمت‌های تاریخی فلز زرد شده بود و در حال حاضر به عنوان گام بعدی سرمایه گذاران منتظرند تا چه بر سر سیاست‌های بانک مرکزی خواهد آمد.

یادآوری این نکته ضروری است که بانک‌های مرکزی در بیشتر کشورهای جهان به منظور مقابله با بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا نرخ بهره را کاهش داده و همین مساله منجر به افزایش 27 درصدی قیمت طلا از ابتدای سال 2020 تا به امروز شده است؛ در واقع نرخ بهره پایین‌تر باعث کاهش هزینه فرصت نگهداری از شمش بدون بازده می‌شود.

اکنون سرمایه گذاران بر روی سیاست اعلام شده بانک مرکزی اروپا در روز پنجشنبه متمرکز شده‌اند. بیشتر تحلیل‌گران بر این باورند که تغییر موضعی در شرایط فعلی بانک‌های مرکزی ایجاد نخواهد شد، عده زیادی هم بر روی پیش بینی تورم‌های ناشی از سیاست‌های کنونی تمرکز بیشتری گذاشته‌اند.

یوجین وینبرگ تحلیل‌گر کامرزبانک هم در پایان به رویترز گفت: جای تعجب نخواهد بود اگر طی هفته‌های آینده قیمت طلا به یکباره جهش کرده و بار دیگر به سطوح بالاتر دست پیدا کند، اما اگر احتمال دریافت اطلاعات اقتصادی قوی‌تر از ایالات متحده را هم در نظر بگیریم بدون تردید درخواهیم یافت که امکان سقوط طلا حتی به سطوح کمتر از 1900 دلار در هر اونس هم وجود دارد.