۰ نفر

زیگزاگ طلا پس از پیام پاول

۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ۶:۳۳
کد خبر: 463399
زیگزاگ طلا پس از پیام پاول

قیمت طلا در حالی در هفته گذشته پس از دو هفته متوالی سقوط، توانست دوباره به مسیر صعودی بازگردد که نوسانات روزانه بسیار زیادی را تجربه کرد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ روز جمعه سقف و کف قیمت طلا ۵۰ دلار با هم فاصله داشتند و این در حالی بود که روز پنج‌شنبه نیز فلز زرد نوسانی ۶۶دلاری را تجربه کرد. با این وجود طلا توانست بعد از ثبت دو هفته نزولی، در هفته گذشته با رشد ۲۹/ ۱ درصدی به مسیر صعودی خود بازگردد و کار خود را در قیمت ۱۹۴۶ دلاری به پایان برساند.

از سوی دیگر روز پنج‌شنبه سخنرانی پاول اگرچه در ابتدا تا حدودی باعث سردرگمی معامله‌گران شده بود، اما صحبت‌های سکاندار فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ تورم هدف این نهاد، خبری است که می‌تواند در بلندمدت موجب صعود قیمت طلا به قله‌های جدید شود.

نوسانات ادامه خواهد داشت

در حالی که هنوز از نظر تحلیلگران چشم‌انداز بلند‌مدت طلا صعودی است، اما نوسانات شدید هفته گذشته سبب شده است تا معامله‌گران درباره استراتژی خود در این بازار پر‌نوسان دچار تردید شوند. تحلیلگران بر این باورند که نوسانات هفته گذشته، همچنان در بازارها باقی خواهد ماند. هنوز عوامل بسیاری در بازارها وجود دارند که قیمت طلا را پرتلاطم باقی نگه خواهند داشت. قیمت‌گذاری‌های بازارهای سهام، سیگنال‌های جرومی‌ پاول در هفته گذشته و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر همگی سبب نوسان قیمت اونس خواهند شد. به عقیده کارشناسان احتمال دارد نوسانات این فلز ارزشمند تا ماه دسامبر یعنی تا پایان سال جاری میلادی ادامه داشته باشد.

فضای صعودی اونس

این در حالی است که فضای کلی انتظارات نسبت به قیمت طلا در هفته آتی صعودی است. نظرسنجی سایت کیتکو نیز این موضوع را تایید می‌کند. در نظرسنجی وال‌استریت این سایت که منعکس‌کننده پیش‌بینی کارشناسان بازارها است، اکثریت ۸۰ درصدی رای به صعود قیمت طلا داده‌اند، در حالی که در بخش نظرسنجی مین‌استریتی که بازتاب‌دهنده نظرات خرده‌فروشان بازار طلا است، حدود ۵۷ درصد از رای‌دهندگان عقیده دارند که طلا در هفته جاری صعودی خواهد بود.  پیتر هاگ، مدیر بخش فلزات جهانی سایت کیتکو بر این باور است که قیمت طلا در هفته پیش‌رو صعودی خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود که این ارزش اونس بتواند مجددا به مرز روانی ۲ هزار دلاری نزدیک شود. هاگ همچنین معتقد است که اگر طلا بتواند سطح قیمتی خود را در نزدیکی ۲ هزار دلار حفظ کند، افزایش قیمت بیشتر نیز محتمل خواهد بود. تحلیلگران تکنیکال طلا مرز مهم مقاومتی فلز زرد را قیمت ۱۹۱۰ دلاری عنوان کرده‌اند.

پیام پاول به طلا

سخنرانی جروم‌ پاول، سکان‌دار فدرال رزرو در نشست مجازی جکسون هول در روز پنج‌شنبه، تا حدودی باعث سردرگمی در بازار طلا شده است. پاول در سخنرانی خود از سیاست‌های جدید فدرال رزرو سخن گفت که طی آن قرار است بانک مرکزی آمریکا اجازه دهد که مقدار نرخ تورم تا حدودی بالاتر رود. فدرال رزرو اکنون در حال تعقیب تورمی است که در طول زمان به‌طور میانگین ۲ درصد بوده است و از این طریق این اطمینان را به بازارها داده است که مقدار نرخ بهره در سال آتی نیز پایین خواهد ماند.

در حالی که بازارها در انتظار بیانیه شفاف‌تر فدرال رزرو به خصوص درباره تورم بودند، سخنرانی پاول به نوعی باعث سردرگمی بازارها شد. پاول در ابتدای سخنرانی خود گفت که فدرال رزرو قصد دارد تا از یک مدل تورمی استفاده کند که در آن اجازه داده می‌شود نرخ تورم تا زمانی که اقتصاد بتواند به حالت عادی خود برگردد، مقداری افزایش پیدا کند. این پیام کافی بود تا  قیمت طلا در چند دقیقه افزایش پیدا کند. اما پنج دقیقه بعد پاول در سخنان خود گفت که اگر تورم کمی بیشتر افزایش پیدا کند، بانک مرکزی اقدام به پایین آوردن نرخ تورم خواهد کرد. پیامی نسبتا متناقض که سبب کاهش شدت تقاضای طلا شد. با این وجود از سخنان پاول می‌توان این‌طور استنباط کرد که هدف تورمی این نهاد تا زمانی که اقتصاد نیاز به حمایت داشته باشد، تغییر کرده است، موضوعی که در بلندمدت خبری بسیار خوب برای طلا محسوب می‌شود.