۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تسریع بخشیدن به مسیر صعودی قیمت طلا/ سطح ۳هزار دلاری قابل دستیابی است؟

۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۴۲
کد خبر: 462527
تسریع بخشیدن به مسیر صعودی قیمت طلا/ سطح ۳هزار دلاری قابل دستیابی است؟

در شرایطی که عده‌ای از تحلیل‌گران و صاحبنظران حوزه طلا با در نظر گرفتن روند نزولی قیمت فلز زرد در دو هفته گذشته نسبت به ادامه روند صعودی تا پایان سال تشکیک کرده‌اند، بلومبرگ اینتلیجنس طی گزارشی خبر داده احتمال ادامه روند صعودی تا پایان سال 2020 همچنان به قوت خود باقی است.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ بر اساس گزارشی از بلومبرگ اینتلیجنس با ورود بازار سهام و ارزش دلار آمریکا به روند نزولی، مسیر صعودی قیمت طلا سرعت بیشتری خواهد یافت و دستاوردهای قابل توجهی در بازار طلا ایجاد خواهد شد. مایک مک‌گلون استراتژیست ارشد کالایی بلومبرگ اینتلیجنس در دیدگاه ماه آگوست خود بیان کرد: از نظر ما مسیر صعودی قیمت طلا به موجب اصول کلان اقتصادی و حرکت فراتر از مدت طولانی تحت فشار قرار گرفتن فلزات گرانبها در سال‌های 2013 تا 2018 سرعت بیشتری خواهد یافت. زمانی که ارزش دلار و بازارهای سهام روند نزولی در پیش بگیرند، طلا موفق به بازیابی دستاوردهای خود خواهد شد.

پس از شکستن قیمت طلا نسبت به رکورد ثبت شده در سال 2011 و دستیابی به یک رکورد جدید تاریخی به نظر نمی‌رسد که ادامه روند صعودی چندان دور از دسترس باشد.

مک‌گلون همچنین نوشت: از دیدگاه ما طلا در نخستین روزهای از سرگیری روند صعودی قرار گرفته که از حدود 20 سال پیش آغاز شده است. بحران مالی و آغاز بسته‌های تسکین بانک‌های مرکزی در سراسر جهان (QE) روند صعودی فلز زرد را تسریع بخشیده است، در واقع در شرایط فعلی فاکتورهای موازی دیده می‌شود که احتمالا این بار دوام بیشتری خواهند یافت.

بر اساس نمودارهای منتشر شده از سوی بلومبرگ اینتلیجنس امکان دستیابی طلا به سطح 3 هزار دلار در هر اونس در این روند صعودی شکل گرفته وجود دارد.

وی افزود: بانک‌های مرکزی در طول ماه‌های گذشته تلاش کرده‌اند تا با چاپ پول بیشتر به تقویت اقتصادی در رکود ناشی از شیوع کرونا کمک کنند و البته یادآوری این نکته ضروری است که چاپ پول بیشتر تورم بیشتر به دنبال خواهد داشت. قیمت هر اونس طلا در حالی در سال 2008 به 700 دلار رسید که در سال 2011 رکورد 1900 دلاری ثبت شد. در واقع یک سرعت مشابه 2.7 برابری نسبت به کف قیمتی سال جاری یعنی محدوده 1470 دلار در هر اونس تا سال 2023 دیده می‌شود که بر آن اساس قیمت‌ها تا 4 هزار دلار در هر اونس پیشروی خواهد کرد.

ایستگاه بعدی طلا، ثبت رکوردهای جدید است

(ایستگاه بعدی طلا ثبت رکوردهای جدید است)

مک‌گلون خاطرنشان کرد: یکی از نشانه‌هایی که خبر از ادامه مسیر طلا در روند نزولی می‌دهد افت قیمت‌ها به کمتر از 1600 دلار در هر اونس است، این در حالی است که هنوز طلا فاصله زیادی با این سطح قیمتی دارد.

به گفته مک‌گلون چشم انداز قیمت طلا در نیمه دوم سال در مقابل هر کامودیتی دیگری قرار گرفته است. چشم انداز بسیار ضعیفی از این وجود دارد که طلا در لیست عملکرد فلزات، رتبه نخست خود را در قیمت گذاری واگذار کند. نکته قابل توجه اینکه رشد قیمتی این فلز گرانبها تا پایان سال 2020 نزدیک به 16 درصد عنوان شده و این نشان دهنده قدرت واگرایی در فلز زرد است.