۰ نفر

رییس سازمان حج و زیارت:

ارز حاجی‌ها در بانک مرکزی محفوظ اسـت!

۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۱۴
کد خبر: 454888
ارز حاجی‌ها در بانک مرکزی محفوظ اسـت!

رییس سازمان حج و زیارت گفت: ۷۳هزار زائر برای شرکت در مراسم حج ۹۹ثبت نام کرده بودند که همه آنها سال آینده و با قیمت ارز امسال به حج اعزام و ارز آنها حفظ می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، همایش سراسری روحانیان، معین و معینه های حج ۱۳۹۹ به شکل مجازی برگزار شد. عربستان در ادامه شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفت حج امسال را  با حضور محدود ساکنان این کشور برگزار کند. وزارت حج عربستان اعلام کرد در حج امسال فقط یک هزار زائر حضور خواهند داشت. با این حال ایران اعلام کرد که برنامه های مرتبط با حج را متوقف نخواهد کرد. رییس سازمان حج و زیارت گفت که وظایف این سازمان تعطیل بردار نیست و همچنان کارها ادامه دارد.

علی‌رضا رشیدیان افزود: اگرچه امسال در عملیات حج نیستم، اما باید بتوانیم با بازنگری در روش ها نسبت به بالا بردن کیفیت کارمان تلاش کنیم و نسبت به فرآیندها و روش ها اقدامات جدیدی را انجام دهیم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال ۷۳ هزار نفر از زائران ثبت نام شده، وجه ۲۵ میلیون تومانی خود را واریز کرده بودند، وجه زائران ثبت نام شده به بانک مرکزی برای تامین ارز واریز کردیم و این اقدام بزرگ ترین کمک برای زائران بود که باعث می‌شود ارز را برای آنان ذخیره کنیم.

وی افزود: تمام زائران که امسال قصد اعزام به حج را داشتند در سال آینده اعزام می‌شوند و این پولی که دادند برای اعزام سال آینده و تأمین ارز هزینه خواهد شد. زائرانی که امسال ۲۵ میلیون تومان ثبت نام کرده بودند با قیمت ارز امسال، در سال آینده اعزام می‌شوند و ارز آنها حفظ می شود.

رشیدیان به برخی تغییرات و تحولات داخلی عربستان اشاره کرد و اظهار کرد: این روزها تغییر و تحولاتی را در عربستان داریم، تمام تلاش ما این است که قیمت حج را افزایش ندهیم و ارز زائران را تثبیت کنیم.

بنا بر گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ در این همایش مجازی با اشاره به شیوع ویروس کرونا، یادآور شد: متاسفانه امسال به دلیل فراگیر شدن این ویروس سفر حج تعطیل شد و زائران جهان اسلام از این سفر معنوی محروم شدند، به همین دلیل بیشتر برنامه‌ها و آموزش های زائران به صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مقدمات سفر حج ۱۳۹۹ قبل از شیوع ویروس کرونا انجام گرفته بود، به همین دلیل خادمان ضیوف الرحمان در سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا زمینه سفر حج را برای زائران عزیز فراهم کنند، اما متاسفانه پس از مدت‌ها سکوت خبری، عربستان حج امسال را تعطیل اعلام کرد. به همین منظور تا قبل از اعلام رسمی عربستان، برنامه‌ریزی‌ها برای انجام این سفر معنوی انجام گرفته بود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به نقش و تاثیر روحانیان در کاروان‌های حج، بیان کرد: برای اولین بار در تاریخ حج، زائران بیش از یک سال در اختیار مدیران و روحانیان کاروان ها قرار دارند، بنابراین باید این ارتباط حفظ شود و زائران از نظر معنوی تغذیه شوند تا برای سفر حج ۱۴۰۰ آمادگی کاملی داشته باشند.

او دلسوزی برای مردم و زائران را از وظایف و رسالت‌های اصلی روحانیت برشمرد و افزود: روحانیون امتداد رسالت انبیاء و رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و اله هستند. آن ویژگی‌ها که ایشان داشتند، باید فروغی از آن را در خود ایجاد کنیم، از جمله همانند آنان شفیق و دلسوز مردم باشیم و برای هدایت مردم دلسوزی کنیم. کمترین مشقت را به خودمان بدهیم و از این فرصت که خدا توفیق آن را روزیمان کرده، خدمتگزار مردم باشیم.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: ما باید مردم را به حق دعوت کنیم. اگر این چنین شد، خداوند متعال هم به ما آبرو و همکاری مردم را هدیه می‌کند، پیامبر اکرم (ص) نیز بدون سستی و کوتاهی پیام خدا را به مردم ابلاغ کرد، ما هم باید بدون سستی این وظیفه را انجام دهیم.

وی یادآور شد: پیشنهاد این حقیر به سروران عزیز روحانی این است که کتاب ایمان و کفر اصول کافی به ویژه از باب ۷۴ تا ۱۱۲ را مطالعه کنند، این بخش از روایات جنبه کاربردی برای روحانیان بسیار مفید است و در موفقیت آن‌ها بسیار تاثیر خواهد داشت.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، اتحاد و همدلی و همراهی میان مدیر و روحانی کاروان را در حج بسیار مهم برشمرد و گفت: من و شما باید با همکاری مدیر کاروان کارها را پیش ببریم تا به نتیجه برسانیم اگر کمترین ناراحتی بین مدیر و روحانی کاروان باشد، آسیب آن به زائران وارد می شود، شایسته است به مدیر احترام بگذارید، در نزد زائر کار خوب مدیر را برجسته کنید. زیرا نقش روحانیت در کاروان، همچون نقش نهاد رهبری در جامعه است که وظیفه بسیار سنگینی را بردوش دارد.