۰ نفر

گزارش اقتصادآنلاین از عملکرد دو ساله سامانه نیما؛

۳۱.۴میلیارد یورو ارز صادراتی در سامانه نیما عرضه شد/ افت ۳۰درصدی فروش ارز نسبت به چهار ماهه۹۸

۱ مرداد ۱۳۹۹، ۸:۰۶
کد خبر: 454401
۳۱.۴میلیارد یورو ارز صادراتی در سامانه نیما عرضه شد/ افت ۳۰درصدی فروش ارز نسبت به چهار ماهه۹۸

بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی دو سال گذشته بیش از ۳۱میلیارد یورو ارز صادراتی در سامانه نیما فروخته شده و حدود ۲۶میلیارد یورو نیز صرف خرید ارز برای واردات شده است.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ بر اساس آمار منتشر شده در سامانه نیما، صادرکنندگان طی حدود دو سال گذشته، یعنی از مرداد ماه۹۷ تا پایان تیر ماه امسال بالغ بر ۳۱میلیارد و ۴۸۸میلیون یورو ارز حاصل از صادرات خود را در این سامانه عرضه کرده‌اند و در مقابل ۲۵میلیارد و ۸۳۶میلیون یورو هم بابت واردات خریداری شده که به این ترتیب می‌توان گفت تراز نیما در این مدت مثبت ۵.۶میلیارد یورو به نفع ورود ارز بوده است.

در این مدت بیشترین حجم خرید و فروش ارز در اسفند ماه سال۹۷ صورت گرفته است، به طوریکه در این ماه میزان فروش ارز صادراتی به دو میلیارد و ۷۳۶میلیون یورو و خرید ارز برای واردات به دو میلیارد و ۲۷۱میلیون یورو رسید.

جزییات معاملات نیما در ۴ماهه۹۹

طبق همین آمار، صادرکنندگان در چهار ماهه ابتدایی امسال بالغ بر ۴میلیارد و ۲۲۲میلیون یورو ارز در سامانه نیما عرضه کرده‌اند که مقایسه آن با ۵.۹میلیارد یورو ارز فروخته شده در مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که حجم ورود ارز در چهار ماه ابتدایی سال۹۹ حدود ۳۰درصد کاهش یافته است.

در این میان یکی از دلایل کاهش ورود ارز به کشور در سال۹۹، ناشی از شیوع ویروس کرونا و توقف تجارت خارجی و افت صادرات بوده است.

در این زمینه بخوانید

پیشنهاد افزایش مهلت بازگشت ارز صادراتی به ۶ماه

بازگشت ارز صادراتی و آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران دلایل کاهش قیمت دلار

افزایش ۱۳۱درصدی عرضه ارز در سامانه نیما

 

همچنین طی همین مدت، بالغ بر دو میلیارد و ۶۵۰میلیون یورو ارز بابت واردات خریده شده که نسبت به ۵میلیارد و ۴۰۲میلیون یورویی که در چهار ماهه اول سال گذشته صرف واردات شده، ۵۱درصد کاهش یافته است.

بر این اساس، بیشترین معاملات صورت گرفته در سامانه نیما طی چهار ماه نخست امسال مربوط به تیر ماه بود؛ در این ماه یک میلیارد و ۳۷۶میلیون یورو ارز فروخته شده و در مقابل ۸۶۲میلیون‌ یورو نیز خرید صورت گرفته است.

لازم به ذکر است که میانگین نرخ خرید و فروش ارز، از خرداد ماه تا کنون از سایت سامانه نیما حذف شده و اطلاعات این بخش در دسترس نیست.