۰ نفر

پیش‌بینی یک کارشناس اقتصادی از آینده بازار ارز؛

اعتبار ریال در گرو اعتماد به سیاستگذار/ تقاضا کاهش نیابد دلار باز هم گران خواهد شد

۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۵:۴۸
کد خبر: 454025
اعتبار ریال در گرو اعتماد به سیاستگذار/ تقاضا کاهش نیابد دلار باز هم گران خواهد شد

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه با بازگشت ارز حاصل از صادرات در روزهای آینده نرخ ارز کاهش خواهد یافت، گفت: اما اگر با کاهش ارزش ریال، تقاضا برای سایر دارایی‌ها بیشتر شود در آینده باز هم شاهد افزایش نرخ ارز خواهیم بود.

اقتصاد آنلاین صبا نوبری؛ کامران ندری در رابطه با دلیل افزایش اخیر قیمت دلار به خبرنگار اقتصادآنلاین، گفت: طبق گفته‌های رییس کل بانک‌مرکزی مشکلاتی که در بخش عرضه پیش آمد دلیل افزایش اخیر قیمت دلار بود. نزدیک به 20میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به کشور بازنگشته است و به نظر می‌رسد طی روزهای آینده با بازگشت این ارزها شاهد کاهش بیشتر نرخ دلار باشیم.

وی افزود: اما اینکه این کاهش نرخ تداوم داشته باشد به میزان بازگشت ارز صادرکنندگان دارد و اینکه بدانیم در ادامه وضعیت صادرات غیرنفتی ما به چه صورت خواهد بود بستگی دارد.

ندری ادامه داد: اما باید بدانیم حتی اگر مشکلات طرف عرضه حل بشود ما به دلیل انتظار تورمی بالا، رشد نقدینگی و نگرانی‌های نسبت به آینده با خطر افزایش تقاضا روبه‌رو خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه واردات کنترل و محدود به کالاهای اساسی شده است اما همچنان قاچاق کالا انجام می‌شود، بخشی از مردم ارز را یک کالای سرمایه‌ای می‌دانند و برخی دارایی‌های خود را به شکل ارز از کشور خارج می‌کنند.

ندری مهم‌ترین چالش پیش رو برای کنترل نرخ ارز را بی‌اعتبار شدن ریال نزد مردم عنوان کرد و یادآور شد: امروز دیگر مردم تمایلی به نگهداشتن دارایی‌هایی خود به شکل ریال ندارند و تمایل برای آن کاهش پیدا کرده است. حتی برخی مردم علاقه دارند حقوق خود را به سرعت به چیزی غیر از ریال تبدیل کنند که این اصلا اتفاق خوبی نیست.

به گفته وی اگر راه‌حلی برای این مشکل پیدا شود بازار ارز قابل کنترل خواهد بود.

این استاد دانشگاه با انتقاد از اینکه اطلاعاتی از میزان دقیق ارز حاصل از صادرات غیرنفتی و برگشت آن وجود ندارد، گفت: با اینکه مجبوریم در این رابطه به گفته‌های مسئولان اکتفا کنیم اما می‌دانیم اگر همه این 20میلیارد یورو به چرخه اقتصادی بازگردد گشایش‌هایی در بازار ارز خواهیم داشت.

این کارشناس اقتصادی راهکار حل مشکل بخش تقاضا را افزایش نرخ سود بانکی و جلوگیری از رشد غیرمنطقی و نامعقول بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: همچنین اگر بانک مرکزی بتواند اوراق بدهی را که اعلام کرده منتشر کند این موضوع تا حدی برطرف خواهد شد.

ندری در پایان مهم‌ترین راه برای بازگرداندن اعتبار به دلار را، اعتماد مردم به سیاستگذار عنوان کرد و ادامه داد: اگر این اعتماد ایجاد نشود و همچنان مشکلات بخش تقاضا ادامه‌دار باشد درآینده نه تنها دلار بلکه سایر دارایی‌ها هم با افزایش قیمت روبه‌رو خواهند شد.