۰ نفر

تغییر چهره اقتصاد جهانی بعد از کرونا

قیمت طلا به کدام سمت می‌رود؟

۱۶ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۰۴
کد خبر: 451104
قیمت طلا به کدام سمت می‌رود؟

پس از پیشروی‌های طلا و ثبت رکوردهای ۸ ساله در هفته‌های اخیر و حضور عوامل بنیادی در بازارها، طلا اکنون در یکی از نقاط عطف تاریخی خود قرار دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، تازه‌ترین نظرسنجی سایت کیتکو نیز نشان می‌دهد که هم تحلیلگران بازارها و هم خرده‌فروشان بر ادامه روند صعودی فلز زرد در هفته آتی متفق هستند. اما تاثیر بر بازارها تنها یکی از زوایای تاثیر کرونا بر اقتصاد جهان است. کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا معتقد است، بحران کرونا سبب تغییراتی بنیادین در اقتصاد دنیا خواهد شد.

تغییراتی در راستای دیجیتالیزه‌شدن کسب‌وکارها، افزایش روباتیزه‌شدن صنایع و میل بیشتر به خانه‌نشینی ساکنان جهان که باعث توسعه هر چه بیشتر کسب‌وکارهای آنلاین خواهد شد. توجه بیشتر فعالیت‌های اقتصادی به عوامل محیط‌زیستی و تغییر شیوه کار کردن حقوق‌بگیران به‌خصوص در اقتصادهای توسعه یافته از دیگر تغییراتی است که کرونا در اقتصاد جهان ایجاد خواهد کرد.

از میان ۱۷ شرکت‌کننده در نظرسنجی وال‌استریت کیتکو، که در آن از تحلیلگران بازارها درباره روند قیمتی طلا نظرسنجی می‌شود، نزدیک به ۷۰ درصد اعتقاد دارند طلا در مسیر رسیدن به مرز ۱۸۰۰ دلاری جهش دیگری خواهد داشت. از میان شرکت‌کنندگان فقط سه نفر معادل با ۱۸ درصد رای‌دهندگان، بر این باورند که قیمت فلز زرد در هفته آینده نزولی خواهد شد. در نظرسنجی هفته گذشته هم اکثریت دوسومی شرکت‌کنندگان در هر دو نظرسنجی وال‌استریت و مین‌استریت به افزایش قیمت طلا رای دادند؛ موضوعی که در هفته‌ای که گذشت به تحقق پیوست و قیمت هر اونس طلا با افزایش ارزش ۲/ ۰ درصدی روبه‌رو شد. دو نفر دیگر از رای‌دهندگان که ۱۲ درصد کل شرکت‌کنندگان در نظرسنجی وال‌استریت را شامل می‌شود نیز بر این باورند که قیمت طلا در آینده کوتاه‌مدت تغییر چندانی نخواهد داشت. نتایج نظرسنجی آنلاین مین‌استریت که خرده‌فروشان بازارها در آن شرکت می‌کنند نیز نشان می‌دهد که کفه ترازو کاملا به سمت گروه افزایشی‌ها سنگینی می‌کند. این هفته ۱۹۴۰ نفر در این نظرسنجی شرکت کردند که دو سوم از این افراد که برابر با ۱۲۸۷ نفر بودند، اعتقاد دارند طلا همچنان به یکه‌تازی خود ادامه خواهد داد. ۱۹ درصد از رای‌دهندگان مین‌استریتی نیز بر این باور بودند که روند افزایشی طلا در هفته‌های گذشته، قطع خواهد شد و قیمت طلا احتمالا کاهش پیدا خواهد کرد. ۱۴ درصد باقی‌مانده نیز نوسانات زیادی برای ارزش اونس در هفته آینده متصور نیستند. به نظر می‌آید تا زمانی که راه‌حل قطعی برای کنترل ویروس کرونا پیدا نشود و نگرانی از تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی در بازارها وجود داشته باشد، طلا یک مقصد جذاب برای سرمایه‌ها باقی خواهد ماند.

روند افزایشی ارزش پناهگاه‌های امن دارایی مانند طلا و نگرانی دائمی بازارهای سهام و رشد شتابان کسری بودجه کشورها تنها تغییراتی نیستند که کرونا در اقتصاد جهان پدید آورده است. کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا بر این باور است که بحران کرونا تغییراتی بنیادین در اقتصاد جهان به وجود خواهد آورد؛ تغییراتی شامل توجه بیشتر به محیط زیست، سرعت بیشتر دیجیتالیزه شدن و تغییر روش انجام کارها از جمله تغییراتی است که لاگارد بر آن‌ها نظر دارد. رئیس پیشین صندوق بین‌المللی پول در مصاحبه روز شنبه خود با یک فروم اقتصادی در پاریس اظهار کرد که فرآیند گذار اقتصاد جهانی که قبلا به صورت پنهان نیز وجود داشت با شیوع ویروس کرونا تسریع خواهد شد. لاگارد عقیده دارد که تجربه چند ماه اخیر در زمینه ساخت و تولید، بازار کار و تجارت، موجب انقلاب در شیوه زندگی خواهد شد که بیشتر از پیش پایدار و مبتنی بر محیط‌زیست خواهد بود. روش‌های ارتباط از راه دور در کمپانی‌های مختلف از دید لاگارد، حداقل در اقتصادهای توسعه‌یافته سبب تغییر شیوه کار حقوق‌بگیران خواهد شد و از سوی دیگر به دیجیتالیزه شدن خدمات و افزایش اتوماسیون در صنعت منجر می‌شود. لاگارد در ادامه گفت هم‌اکنون تخمین زده می‌شود که بحران کرونا منجر به انقباض حدود ۳۵ درصدی زنجیره‌های تامین و افزایش ۷۰ تا ۷۵ درصدی روباتیزه شدن صنعت‌ها شده است. علاوه بر این کسب‌وکارهای آنلاین در ماه‌های گذشته با رشد قابل‌توجهی مواجه شده‌اند که دلیل این اتفاق میل جدید ساکنان جهان در خانه‌نشینی بیشتر است و به نظر می‌آید که این روند در آینده افزایش پیدا کند.

index