۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت طلا با اعلام پایین نگهداشتن نرخ بهره فدرال رزرو/ افزایش ۱۲درصدی قیمت طلا در شش ماهه ۲۰۲۰

۲۳ خرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۴۰
کد خبر: 445650
افزایش قیمت طلا با اعلام پایین نگهداشتن نرخ بهره فدرال رزرو/ افزایش ۱۲درصدی قیمت طلا در شش ماهه ۲۰۲۰

روز پنجشنبه پس از آنکه فدرال رزرو چشم انداز اقتصادی سختی برای ایالات متحده پیش بینی کرد و تعهد داد که همچنان نرخ بهره را پایین نگه دارد، قیمت طلا افزایش یافت.

اقتصاد آنلاین - اکرم شعبانی؛ در ابتدای معاملات روز پنجشنبه قیمت لحظه‌ای طلا تا ۰.۴ درصد افزایش یافته و به بالاترین سطح قیمتی در یک هفته گذشته یعنی ۱۷۴۴.۶۰ دلار در هر اونس رسیده بود در این اثنا قیمت معاملات آتی نیز با افزایش ۱.۳ درصد به ۱۷۳۷.۵۰ دلار در هر اونس رسید که با این حساب به نظر می‌رسد طلا برای کسب بیشترین سود در بیش از یک ماه گذشته خیز برداشته است.

ط

(با اعلام تصمیم فدرال رزرو در پایین نگه داشتن نرخ بهره، قیمت طلا با تکان‌های افزایشی مواجه شد)

قیمت شمش هم در ساعات پایانی روز چهارشنبه به دنبال برگزاری جلسات دو روزه فدرال رزرو افزایش یافت. در این جلسات جروم پاول رییس فدرال رزرو تعهد داد که از هیچ اقدامی تا بهتر شدن اوضاع اقتصادی فروگذار نخواهد کرد. این اقدامات از دیدگاه پاول برای رهایی از وضعیت نامطلوب اقتصادی ناشی از شیوع کرونا عنوان شده است.

سهام صندوق‌های مبادله‌ای طلا در این میان نیز برای نخستین بار در طول پنج دوره گذشته افزایشی شد چرا که بنا به اعلام بانک فدرال رزرو نگرانی‌های فزاینده در مورد بهبود سریع اقتصادی وجود دارد و در چنین شرایطی همچنان نیاز به حمایت از سرمایه‌گذاری در دارایی‌های امن وجود دارد.

بانک مرکزی آمریکا در تازه‌ترین بیانیه و پیش بینی سیاست‌گذاری‌های خود از انتظار وقوع یک انقباض ۶.۵ درصدی تا پایان سال خبر داده این در حالی است که نرخ بیکاری بر اساس این پیش بینی تا پایان سال در رقم ۹.۳ درصد ثابت خواهد شد، پیشتر در پیش بینی‌ها عنوان شده بود نرخ بیکاری تا پایان سال به ۴.۱ درصد خواهد رسید.

در نتیجه،‌ به نظر می‌رسد که همه مقامات ایالات متحده در چنین شرایط پیش بینی می‌کنند نرخ بهره نزدیک به صفر تا پایان سال ۲۰۲۲ حفظ خواهد شد، همچنین بانک مرکزی آمریکا متعهد شده که نرخ کنونی خرید اوراق را نیز حفظ کند.

مت ولر رییس تحقیقات جهانی گروه سرمایه گذاری LLC در این راستا در گفت‌وگویی با بلومبرگ عنوان کرد: در واقع می‌توان ادعا کرد که شرایط بهتری برای افزایش پایه‌ای و تقویت نقطه پشتیبانی طلا نسبت به بیانیه بانک فدرال رزرو نمی‌توانست وجود داشته باشد.

 وی افزود: شرایط پیش آمده ناشی از عدم تایید بسته محرک مالی دوم است و از دیدگاه تاریخی این دقیقا همان شرایط و محیطی است که پیش از این هم افزایش قیمت طلا در آن موفق بوده است.

تحلیل‌گران کالا در اوراق بهادار TD به رهبری بارت ملک در گزارش رویترز از یک احساس صعودی مشابه خبر دادند: حتی اگر اوضاع رو به بهبودی پیش رود، انتظار نمی‌رود که فدرال رزرو اقدام به افزایش نرخ بهره کند، بنابراین در یک آینده قابل پیش‌بینی در شرایطی که نرخ بهره بسیار پایین نگه داشته شده است قرار خواهیم گرفت و این به خودی خود محیطی مطلوب برای ادامه روند افزایشی طلا ایجاد خواهد کرد.

در واقع از دیگر عواملی که به افزایش قیمت طلا دامن زده است احتمال شیوع موج دوم افزایش موارد ابتلا به کروناست. این مساله را باید به افزایش ناآرامی‌های جاری مدنی که سطح دیگری از عدم اطمینان به آینده و ناامنی را ایجاد می‌کند افزود که در هر حالت افزایش قیمت طلا امری بسیار باورپذیر به نظر می‌رسد.

پیش از برگزاری جلسات فدرال رزرو، گلدمن ساکس پیش بینی می‌کرد که طی ۱۲ ماه آینده قیمت طلا به ۱۸۰۰ دلار در هر اونس خواهد رسید اما شرایط فعلی به سمتی پیش می‌رود که قیمت طلا به راحتی ممکن است حتی از مرز ۲۰۰۰ دلار هم فراتر برود و چنین وضعیتی مشابه آن چیزی است که در سه ماهه سوم سال ۲۰۰۹ اتفاق افتاده بود.

دومینیک اشنایدر رییس کالا و ارز UBS Group AG در این باره به بلومبرگ گفت: شرایط به گونه‌ای شده است که با پایین نگه داشتن نرخ بهره طلا همچنان به سمت ۱۸۰۰ دلار در هر اونس پیش می‌رود و در واقع می‌توان ادعا کرد که انتظار بازگشت نرخ بهره به سطح واقعی آن به صورت بالقوه در چنین شرایطی به وقوع نخواهد پیوست.

در پایان گفتنی است که در طول سال جاری تاکنون قیمت طلا بیش از ۱۲ درصد افزایش داشته و در طول همین شش ماهه قیمت طلا چندین بار قله بالاترین قیمت هفت سال گذشته را نیز فتح کرده است.