۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش دو برابری دارایی‌های صندوق‌های مبادله‌ای طلا/ افزایش بیش از ۲۰۰دلاری طلا در ۶ماهه ۲۰۲۰

۱۶ خرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۲۲
کد خبر: 443990
افزایش دو برابری دارایی‌های صندوق‌های مبادله‌ای طلا/ افزایش بیش از ۲۰۰دلاری طلا در ۶ماهه ۲۰۲۰

قیمت طلا روز گذشته نزدیک به ۳۰دلار در هر اونس افزایش یافته و به بیش از ۱۷۰۰دلار در هر اونس رسید. این در حالی است که سرمایه گذاران در آشفته بازار کنونی همچنان به دنبال یافتن یک پناهگاه امن سرمایه گذاری هستند.

اقتصاد آنلاین - اکرم شعبانی؛ قیمت طلا برای تحویل ماه آگوست روز گذشته به ۱۷۲۳ دلار در هر اونس در بازار کومکس نیویورک رسید که افزایش بیش از ۲۰۰ دلاری در هر اونس را تا ماه ژوئن در سال ۲۰۲۰ به ثبت رسانده است.

بر اساس داده‌های جدید شورای جهانی طلا (WGC)، با ادامه روند رشد اخیر، ‌صندوق‌های مبادله‌ای پشتیبان طلا دارایی ۱۵۴ تنی طلا معادل ۸.۵ میلیارد دلار سرمایه را تا ماه مه به ثبت رسانده‌اند که این خود منجر به افزایش منابع جهانی به بالاترین میزان شده است. بر این اساس مجموع ذخایر کنونی صندوق‌های مبادله‌ای ۳ هزار و ۵۱۰ تن طلا است.

در سال ۲۰۲۰ تا به امروز ورود ۶۲۳ تن طلا به ارزش ۳۳.۷ میلیارد دلار رکوردی جدید بر جای گذاشته که از بالاترین میزان جریان سرمایه در سال ۲۰۰۹ که معادل ۵۹۱ تن طلا بوده فراتر رفته است.

در ماه مه صندوق‌های مبادله‌ای آمریکای شمالی ۱۰۲ تن طلا معادل ۵.۶ میلیارد دلار دارایی خود را افزایش دادند، به طوری که سهام شرکت SPDR Gold که پیشتاز جریان سرمایه‌های طلا در سراسر جهان است، ۶۷ تن طلا (۳.۷ میلیارد دلار) سرمایه افزوده و پس از آن  شرکت iShares Gold Trust با افزایش ۲۰ تن طلا (۱.۱ میلیارد دلار) در رتبه دوم ایستاده است.

ر

(نمودار مبادلات صندوق‌های مبادله‌ای پشتیبان طلا تا پایان ماه مه ۲۰۲۰ / منبع: بلومبرگ؛ شورای جهانی طلا)

این در حالی است که صندوق‌های اروپایی منابع خود را ۴۵ تن طلا (۲.۴ میلیارد دلار) افزوده‌اند. شرکت iShares Physical مستقر در انگلستان که بزرگترین صندوق پشتیبانی طلا در انگلستان است، ۲۳.۳ تن طلا (۱.۳ میلیارد دلار) افزایش دارایی داشته است. این در حالی است که توازنی در ورود طلا به آسیا و دیگر مناطق هم وجود داشته است.

شورای جهانی طلا همچنین اعلام می‌کند که دارایی صندوق‌های مبادله‌ای پشتیبان طلا در طول ۱۲ ماه گذشته تقریبا ۲ برابر شده است.

این شورا همچنین خاطرنشان می‌کند که صندوق‌های طلا مستقر در انگلیس همچنان نماینده سهم بازار منطقه‌ای و جهانی بوده و هم اکنون این صندوق‌ها نماینده ۴۸ درصد از دارایی‌های اروپا و ۲۱ درصد از دارایی‌های جهان هستند.

در ایالات متحده آمریکا، صندوق‌های مبادله‌ای با پشتیبانی طلا که از قیمت کمتری برخوردارند، موفق شدند با دو برابر کردن دارایی‌های جمعی در سال گذشته ۹۹ تن دارایی به ثبت برسانند که تقریبا معادل کل بودجه صندوق‌های مستقر در قاره آسیاست.