۰ نفر

در سال۹۹؛

نیاز ارزی ۳۵۰میلیون دلاری صنعت لوازم صوتی و تصویری

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۵:۲۰
کد خبر: 439893
نیاز ارزی ۳۵۰میلیون دلاری صنعت لوازم صوتی و تصویری

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور، نیاز ارزی این صنعت در سال ۹۹ را حدود ۳۵۰ میلیون دلار عنوان کرد که بخش عمده آن صرفه واردات پنل‌های تولید تلویزیون خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «محمدرضا شهیدی» با اشاره به تصمیم اخیر بانک مرکزی برای انجام واردات بدون انتقال ارز افزود: این موضوع برای تولیدکنندگان از یک جهت خوب است، زمانی بود که تولیدکننده فقط به دلیل نبود یک قطعه مجبور به متوقف کردن کل خط تولید می شد، اما اکنون می‌تواند همه قطعات مورد نیاز را در اختیار داشته باشد.

وی گفت: این موضوع با وجود مزایایی که دارد، اما تقاضای بسیار زیادی برای ارز ایجاد خواهد کرد که اگر به خوبی مدیریت نشود می‌تواند موجب افزایش شدید قیمت‌ها شده و مشکلاتی را برای اقتصاد، تولید کنندگان و مصرف کنندگان ایجاد کند.

شهیدی بیان داشت: شاید تصمیمی که بانک مرکزی گرفته، به نوعی انتخاب بین بد و بدتر بوده و به طور قطع اگر به خصوص در زمینه مشخص شدن منشأ ارز تمهیداتی اندیشیده نشود، پول های ناشی از قاچاق، پولشویی و غیره می‌تواند وارد اقتصاد شود.

وی در عین حال گفت: با این حال اگر سختگیری‌ها تداوم داشته باشد، در کنار تحریم می‌تواند به دشوار شدن بیش از پیش شرایط تولید بیانجامد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور، همچنین در خصوص قیمت های لوازم صوتی و تصویری گفت: افزایش قیمت نهاده‌های تولید و به ویژه افزایش نرخ ارز تاثیر اصلی را بر نوسان قیمت‌ها دارد، با این حال تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری به حداقل حاشیه سود پنج تا ۶ درصدی راضی‌اند، زیرا توان خرید مردم نیز کاهش یافته است.

وی بیان داشت: اکنون که حدود دو ماه از سال ۹۹ را پشت سر گذاشته‌ایم، افزایش قیمت‌های جدید اعلام نشده و همچنان تولیدات و خرید های قبلی به مشتریان عرضه می‌شود.

تولید تلویزیون که تا پایان دی ماه سال گذشته همواره روندی کاهشی در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ داشت، در ماه یازدهم بالاخره افزایشی شد و با حفظ این روند، سال ۹۸ را با رشد ۶.۳ درصدی به پایان برد.

کارخانجات داخلی توانستند سال گذشته ۸۲۵ هزار و ۴۰۰ دستگاه تلویزیون تولید کنند.

به گفته شهیدی، این میزان تولید بسیار کمتر از تقاضای کنونی بازار (دست کم ۱.۷ میلیون دستگاه) است، اما برای سال ۹۹ با جهش خوبی برای تولید ۱.۱ میلیون دستگاه برنامه‌ریزی کرده‌ایم.