۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

کاهش اثرات نقدینگی بر بازار ارز/ قیمت ارز در سال۹۹ بالا می‌رود؟

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۵۸
کد خبر: 437638
کاهش اثرات نقدینگی بر بازار ارز/ قیمت ارز در سال۹۹ بالا می‌رود؟

یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: امسال جهش چندانی در نرخ ارز نخواهیم داشت.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ عباس آرگون در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین به نوسانات بالای نرخ ارز در سال ۹۷ و ۹۸ اشاره کرد و افزود: طی این دو سال قیمت دلار متاثر از رشد نقدینگی، اتفاقات سیاسی و اقتصادی پیش آمده، بیش از سه برابر رشد کرد و نوسانات بسیاری را تجربه کرده است؛ لذا به نظر نمی‌رسد رشد نقدینگی امسال منجر به جهش چشمگیر نرخ ارز در سال۹۹ شود.

این فعال بخش خصوصی با تشریح عوامل موثر بر نوسانات نرخ ارز اظهار کرد: البته درحال حاضر عواملی همچون کسری بودجه، کاهش درآمدهای نفتی و نیز تاثیر کرونا بر صادرات غیرنفتی بر نرخ ارز تاثیرگذار خواهد بود؛ اما با توجه به افزایش بیش از حد قیمت دلار طی دو سال گذشته، به نظر نمی‌رسد امسال شاهد رشد ناگهانی نرخ ارز باشیم.

این عضو اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: اگرچه میزان نقدینگی نسبت به سال‌های قبل رشد کرده، اما لزوما افزایش نقدینگی نمی‌تواند منجر به رها شدن مجدد فنر قیمت دلار شود چرا که قدرت این نقدینگی به اندازه سال‌های گذشته نیست.

آرگون درباره نرخ احتمالی دلار در سال۹۹ تصریح کرد: با توجه به عوامل گفته شده پیش‌بینی می‌شود که قیمت دلار حداقل در نیمه اول امسال در کانال ۱۵ و ۱۶هزار تومان در نوسان باشد، اما به نظر می‌رسد در نیمه دوم و روزهای پایانی سال شاهد رقم‌های بیشتری برای دلار باشیم که البته این افزایش ناگهانی نخواهد بود.