۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

وضعیت دارایی‌های طلا در دوران رکود اقتصادی/ برخورد بانک‌های مرکزی با طلا چگونه‌ است؟

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۲۱
کد خبر: 437634
وضعیت دارایی‌های طلا در دوران رکود اقتصادی/ برخورد بانک‌های مرکزی با طلا چگونه‌ است؟

بنا به تحلیل استاندارد چارترد در شرایط فعلی فروش دارایی‌های طلای بانک‌های مرکزی دور از ذهن به نظر می‌رسد آن هم در شرایطی که بسیاری از کشورهای جهان در اقتصاد خود همزمان با راه‌اندازی و آغاز به کار مجدد صنایع و مشاغل با رکود هم مواجه شده‌اند.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش کیتکو نیوز سوکی کوپر تحلیل‌گر فلزات گرانبهای استاندارد چارترد در یادداشتی نوشت: از سرعت خرید طلای بانک‌های مرکزی به شدت کاسته شده آن هم در شرایطی که انتظار می‌رود آنها علیرغم فروش مجزا همچنان به عنوان خریداران خاص طلا باقی بمانند. خرید طلای بانک‌های مرکزی از اواخر سال ۲۰۱۹ کاهش یافته و بر اساس انتظارات و پیش بینی‌ها این میزان در سال جاری به ۳۶۰ تن خواهد رسید که اگرچه در مقایسه با سال قبل کاهش نشان می‌دهد اما نسبت به دیگر سطوح تاریخی همچنان آمار قابل توجهی خواهد بود.

کوپر خاطرنشان کرد: بخش رسمی ۱۴۵ متریک تن طلا در سه ماهه نخست سال جاری به ذخایر خود افزوده است که این میزان در مقایسه با سه ماهه پیشین ۳۴ درصد رشد داشته است اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته این میزان ۸ درصد هم کاهش نشان می‌دهد.

کوپر در این یادداشت تصریح می‌کند: این در حالی است که خریداران طلا در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است، تنها ۶ خریدار حداقل ۱ تن طلا در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ خریده‌اند در حالی که این میزان در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۰ خریدار بوده است. در چنین شرایطی روسیه هم اعلام کرد که از ابتدای ماه آوریل خریدهای داخلی را ادامه نخواهد داد و در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ در حالی تنها ۲۸ تن طلا خریداری کرده که در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ خرید ۵۵ تن طلا را به ثبت رسانده بود. در این میان اما همچنان بانک‌هایی که خرید طلا را سرعت بخشیده‌اند هم دیده می‌شود. به عنوان مثال ترکیه در شرایطی ۱۰۲.۶ تن طلا در سه ماهه نخست سال جاری خرید کرده است که این میزان در سه ماهه نخست ۲۰۱۹ تنها ۴۰.۵ تن طلا بوده است.

کوپر ادامه می‌دهد: با وجود نرخ خرید پایین‌تر (در حالی که قیمت طلا روزانه در حال افزایش است) تمایل به فروش دارایی‌های طلای موجود در حال حاضر در جهان «محدود» است. چنین اتفاقی را در کشورهای مختلف می‌توان مطابق با برنامه‌های موجود در آن کشورها ارزیابی کرد به عنوان مثال در آلمان برنامه سکه یا در سریلانکا متعادل سازی دوباره از جمله این دلایل به شمار می‌رود.

این یادداشت اضافه می‌کند: آنچه ممکن است در پیش روی ما اتفاق بیفتد این است بانک‌های مرکزی لزوما به هنگام سختی دارایی‌های طلای خود را به فروش نمی‌رسانند که بخشی از آن به این دلیل است که ارزش دلار آمریکا در برابر طلا به اندازه کافی بالا نیست اما طلا همچنان می‌تواند به عنوان تضمین و وثیقه مورد استفاده قرار گیرد.

از دیدگاه قیمت طلا کوپر به تقویت قیمت این فلز گرانبها اشاره کرد و افزود: طلا در کوتاه مدت میان خوش بینی‌های ایجاد شده به دلیل حذف محدودیت‌ها و بسته محرک مالی دوم از خود چنین تحرکاتی نشان می‌دهد.

اما با وجود این مکث ایجاد شده و موقتی،‌ کوپر در این یادداشت نگرش مثبت خود را به بازده منفی واقعی، کاهش کمی، محرک مالی و ریسک‌های رکود اقتصادی حفظ کرده است. وی تاکید می‌کند: طلا ثابت کرده که می‌تواند هم در معرض خطر و هم در یک محیط ریسک پذیر باشد، اما در حال حاضر بین مباحث مربوط به بازگشایی اقتصادها و ادامه ضعیف داده‌های اقتصادی گرفتار شده است.

کوپر در پایان این یادداشت تصریح می‌کند: انتظار تزریق بسته محرک مالی دوباره طلا را در مرکز توجهات قرار داده و این نتیجه جلساتی است که در هفته گذشته برگزار شد و همچنین جلسه مرتبطی که قرار است روز جمعه هشتم ماه مه برگزار و اطلاعاتی در این جلسات ارائه شود.