۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

تقاضای ضعیف طلا در آسیا تاثیری بر افزایش قیمت ندارد/ چین و هند تقاضای خرید طلا را کاهش داده‌اند

۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۰۱
کد خبر: 435115
تقاضای ضعیف طلا در آسیا تاثیری بر افزایش قیمت ندارد/ چین و هند تقاضای خرید طلا را کاهش داده‌اند

کاهش میزان واردات طلا در چین و هند همچنان در سطح تعجب آوری قرار دارد، با این وجود کارشناسان و تحلیل‌گران این حوزه معتقدند که این کاهش تقاضا بر افزایش قیمت جهانی طلا تاثیرگذار نخواهد بود.

اقتصاد آنلایناکرم شعبانی؛ به گزارش کیتکو نیوز، کران کلانسی معاون اقتصاد کالایی کپیتال اکونومیکس در این باره عنوان کرد: اگرچه واردات طلای چین و هند در ماه مارس همچنان در قراردادها یک عدد دو رقمی در مقیاس تن بود، اما در حال حاضر کاهش تقاضای فیزیکی طلا تاثیر کمی در قیمت گذاری آن داشته است. چرا که در شرایط فعلی و با وجود شیوع ویروس کرونا تقاضای سرمایه گذاری در طلا در بین مردم جهان افزایش یافته است. گمان‌ها بر این است که تا پایان دوره کرونا شرایط در سرمایه گذاری طلا به همین شکل باقی خواهد ماند.

گفتنی است کاهش تقاضای طلا در چین و هند به عنوان دو کشور از متقاضیان اصلی طلا در جهان مرتبط با شرایط اقتصادی پیش آمده بر اثر ویروس کرونا و محدودیت فعالیت‌های اقتصادی بوده که در کنار افزایش قیمت طلا مانع از خروج مردم از خانه و خرید شده است.

بنا به اعلام اداره گمرک چین (GACC) در ماه مارس، واردات طلای چین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش بیش از 80 درصدی داشت که منجر به سقوط بیش از 60 درصدی طلا در سه ماهه نخست سال جاری شد.

کلانسی همچنین توضیح داد: بر اساس محاسبات ما چین فقط 17.5 تن طلا در ماه مارس وارد کرده است که بر اساس آمارها کمترین میزان واردات از ژانویه 2018 تاکنون بوده است. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که این سقوط تقاضا به شکلی گسترده مبتنی بر شرکای تجاری چین بوده است.

این تحلیل‌گر اقتصادی افزود: واردات طلای هند به دنبال «آزمایش پایین‌ترین میزان تاریخی» است. واردات طلا در هند در ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از دو سوم کاهش داشته است. این به معنای تقاضای کمتر از 22 تنی طلا در هند است که به کمترین میزان ماهانه از سال 2013 تاکنون دست یافته است.

کلانسی با اشاره به اعمال محدودیت‌ها در هند عنوان کرد: در شرایطی که انتظار می‌رود شرایط چین بهبود یابد، هند به دنبال کاهش بیشتر تقاضاست.

وی افزود: افزایش میزان برداشت‌ها از بورس طلای شانگهای در ماه مارس نشان می‌دهد که تقاضای طلای چین در حال بهبود یافتن است. این در حالی است که وضعیت در هند تغییری نداشته است. در واقع در صورتی که محدودیت‌های فعالیتی بر اثر شیوع کرونا ادامه داشته باشد، با وجود قیمت اسمی افزایش یافته طلا در برابر کاهش قیمت روپیه، قیمت طلا در هند و بر اساس روپیه روندی صعودی‌تر خواهد داشت.

خریداران هندی در این باره معتقدند: با وجود ادامه محدودیت‌ها حتی در صورت تمایل هم خریداران راهی برای خرید ندارند. چرا که ریسک‌های خرید آنلاین زیاد است و در عین حال نحوه تحویل نامشخص به نظر می‌رسد. در عین حال در هند هزینه خرید طلا در یک بانک و یا فروشگاه‌های بزرگ بیشتر از یک فروشگاه کوچک محلی است.

با این حال تحلیل‌گران تاکید می‌کنند که با وجود تقاضای ضعیف طلا در آسیا، قیمت طلا در سه ماهه نخست و سه ماهه دوم سال جاری، با رکود تقاضای آسیایی‌ها، مورد توجه بیشتر سرمایه گذاران آمریکای شمالی و اروپایی قرار گرفته است.

برخی تحلیل‌ها بیانگر آن است که در طول ماه‌های آینده تقاضای فیزیکی طلا همچنان افزایشی خواهد بود و بر همین اساس تردیدهایی در رابطه با نظریه کاهش قیمت طلا ایجاد شده است. اما همگان بر این باورند که با کاهش فشارهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا میزان تقاضا و به تبع آن قیمت‌های طلا بالتبع کاهش خواهد یافت.