۰ نفر

طلا درگیر مثلث دوسویه

۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۷:۳۰
کد خبر: 432791
طلا درگیر مثلث دوسویه

طلا در حال کلنجار رفتن با مرز روانی ۱۷۰۰ دلاری است که منجر به ایجاد وضعیتی مثلثی شده که نوسانات حول این مرز نشانگر این وضعیت است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، در صورتی که خطوط مقاومتی یا حمایتی قدرت بیشتری نسبت به یکدیگر بروز دهند، مثلث می‌تواند افزایش یا کاهشی شود. در حالتی که مثلث به کمک خط حمایتی قوی خود رشد کند قیمت طلا به شدت رشد خواهد کرد و در غیر این صورت یا به نوسانات خود زیر مرز ۱۷۰۰ دلاری ادامه خواهد داد یا به سراشیبی خواهد غلتید.

نظرسنجی از معامله‌گران  عمده و خرد

در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز، کارشناسان وال‌استریت همچنان به افزایش قیمت طلا خوش‌بین بودند؛ با این حال از شور و حرارت آنها کاسته شده بود و شماری عقب‌نشینی این فلز ارزشمند پس از صعود به بالاترین قیمت هفت سال اخیر را پیش‌بینی کردند. در نظرسنجی دو هفته گذشته ۱۰۰ درصد و ۹۲ درصد از تحلیلگران و معامله‌گران بازار نسبت به روند افزایشی قیمت طلا ابراز خوش‌بینی کرده بودند. اما در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال‌استریت برای هفته جاری، ۱۵ نفر شرکت کردند که از میان آنها هفت نفر معادل ۴۷ درصد به افزایش قیمت طلا و شش نفر معادل ۴۰ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و دو نفر معادل ۱۳ درصد نظری نداشتند.

در این بین، ۱۶۸۳ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند که از میان این خرده‌فروشان مین‌استریت، ۱۱۴۴ نفر معادل ۶۸ درصد افزایش قیمت طلا و ۳۰۵ نفر معادل ۱۸درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کردند و ۲۳۴ نفر معادل ۱۴ درصد نظری نداشتند. برای هفته گذشته اکثر کارشناسان وال‌استریت و سرمایه‌گذاران افزایش قیمت طلا را پیش‌بینی کرده بودند. این پیش‌بینی تا نیمه اول هفته گذشته درست بود، اما بهای معاملات آتی هر اونس طلا در بازار نیویورک روز جمعه ۳۲ دلار معادل ۹/ ۱ درصد کاهش یافت و در ۱۶۹۸ دلار بسته شد و برای کل هفته ۱/ ۳ درصد کاهش نشان داد. فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در شرکت بلو لاین فیوپرز به کیتکونیوز گفت: بهای معاملات طلا در هفته آینده باید بهبود پیدا کند و قیمت در محدوده ۱۷۰۰ دلار از حمایت برخوردار است. وی که پیش‌بینی کرده هر اونس طلا تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۲ هزار دلار صعود می‌کند، در ادامه افزود: طلا پس از اینکه برخی از معامله‌گران به بازار سهام برگشتند، موقتا به پایین ۱۷۰۰ دلار سقوط کرد. اگر بازارهای سهام ضعیف شوند، معامله‌گران دوباره به سوی دارایی‌های امن برمی‌گردند و قیمت طلا بالا می‌رود.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت پرایس فیوچرز هم پیش‌بینی کرد قیمت طلا با وجود عملکرد ضعیفی که هفته گذشته تحت‌تاثیر رشد ارزش دلار داشت، بهبود پیدا می‌کند؛ زیرا دولت‌های جهان برای پشتیبانی از احیای اقتصادی به تزریق نقدینگی ادامه می‌دهند.

جیم ویکاف، تحلیلگر فنی ارشد کیتکونیوز نمودارهای فنی را کاملا مثبت ارزیابی کرد.

اما شماری از تحلیلگران کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کردند. آدریان دی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی آدریان دی در این باره گفت: قیمت طلا اندکی سریع افزایش پیدا کرده است و با توجه به بهبود بازارهای سهام به‌دلیل خوش‌بینی به گشایش اقتصاد آمریکا، در آستانه عقب‌نشینی قرار دارد. با این حال عوامل بنیادین برای روند افزایشی طلا در بلندمدت مثبت مانده‌اند. شون لاسک، یکی از مدیران شرکت والش تریدینگ هم پیش‌بینی کرد که هر اونس طلا در کوتاه‌مدت تا مرز ۱۶۷۵ دلار عقب‌نشینی خواهد کرد. بیماران کرونایی به داروی آزمایشی جدید واکنش مثبتی نشان داده‌اند و این امر به روند بهبود اخیر بازارهای سهام کمک کرده است. کوین گریدی، رئیس شرکت فونیکس فیوچرز در خصوص روند قیمت طلا در هفته جاری نظر خنثی داشت و به این موضوع اشاره کرد که طلا برای حفظ روند افزایشی اخیر خود شرایط دشواری داشته است.

دلیل سقوط و صعود وال‌استریت؟

توبین اسمیت، مدیرعامل موسسه تحقیقاتی ترنسفورمیتی که اخیرا نسبت به بحرانی شدن اوضاع اقتصادی در آمریکا هشدار داده است، می‌گوید: سقوط اخیر اقتصاد آمریکا به خاطر شیوع ویروس کرونا نبوده است.

وی افزود: در حالی که نهاد‌های بین‌المللی نظیر صندوق بین‌المللی پول و سازمان ملل هشدار  دادند که جهان در بدترین شرایط اقتصادی از زمان رکود بزرگ قرار گرفته، باز هم بانک مرکزی آمریکا تصمیم گرفته است هزار میلیارد دلار به اقتصاد این کشور تزریق کند.

اسمیت ادامه داد: تا همین ۸ روز پیش اقتصاد آمریکا و بازارهای مالی این کشور در حال سقوط بودند، اما بانک مرکزی فدرال آمریکا دوباره دست به کار شد و با تزریق پول این روند منفی را فقط به تاخیر انداخت و در واقع با این کار تاثیر منفی آن بر اقتصاد جهانی را به تعویق انداخته است.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: شرایط برای بالا رفتن میزان بدهی کنونی جهان که حالا به ۲۹۰ هزار میلیارد دلار رسیده فراهم است و این چیزی است که بانک‌های مرکزی در سراسر جهان بیشترین واهمه را از آن دارند. بنابراین آنها همچنان با استفاده از سیاست‌های پولی تلاش می‌کنند که به‌رغم این حجم بدهی همچنان چرخ‌های اقتصادی را در حرکت نگه دارند. این اتفاق تا زمانی رخ خواهد داد که بحران سقوط اقتصادی که ما خودمان ساخته‌ایم، به وقوع بپیوندد.

مدیر دفتر منطقه‌ای فدرال رزرو در نیویورک گفت هنوز نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم پیامدهای اقتصادی ناشی از کرونا چقدر خواهد بود.

به گزارش سایت طلا  به نقل از رویترز، جان ویلیامز با رد برخی اظهارنظرها نسبت به پشت‌سر گذاشتن بحران کرونا تا پایان تابستان گفت که هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت شیوع ویروس کرونا برای اقتصاد چه پیامدهایی خواهد داشت و ممکن است بازگشت به سطوح فعالیت قبل از بحران سال‌ها به طول بینجامد.

بانک مرکزی آمریکا بیشترین اقدامات حمایتی در سطح جهان را داشته است و تاکنون حدود ۲ تریلیون دلار به شکل وام، تزریق نقدینگی، خرید اوراق قرضه و بسته‌های حمایتی به کسب‌و‌کارها و بخش‌های مختلف آمریکا تخصیص داده است.

ویلیامز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نوسانات شدید بازارهای مالی در هفته‌های اخیر گفت: همه‌گیری ویروس کرونا باعث ایجاد شرایطی شده است که ما قبلا هیچ وقت در عمرمان آن را تجربه نکرده بودیم. برای کنترل بیشتر وضعیت، عملیات بازار باز خود را بیشتر خواهیم کرد تا نتایج بهتری را به دست آوریم.

مدیر دفتر منطقه‌ای فدرال رزرو در نیویورک با بیان اینکه نااطمینانی‌ها هنوز برطرف نشده است، گفت: اول از همه باید جلوی پیشرفت بیماری گرفته شود و بعد سراغ بازیابی تدریجی اقتصاد خواهیم رفت. از سوی دیگر نیز کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول از دولت‌های ثروتمند و بخش خصوصی خواست تا برای کاستن از تبعات اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا به کشورهای فقیر و آفریقایی کمک کنند.

پیش از این سازمان بهداشت جهانی با استفاده از مدل سنجی هشدار داده بود ممکن است تا شش ماه آینده شمار مبتلایان به کرونا در قاره آفریقا به بیش از ۱۰ میلیون نفر برسد. پیش‌بینی می‌شود طلا طی یک هفته پیش‌رو با کاهش سرعت رشد قیمت روبه‌رو شده و در انتهای هفته به رقمی کمتر از ارزیابی‌ها برسد.

به گزارش سایت طلا به نقل از وب‌سایت اف‌ایکس امپایر، از ابتدای هفته، بهای طلا تلاش می‌کند تا به سوی سطح ۱۸۰۰ دلار در هر اونس حرکت کند؛ آن هم پیش از آنکه از پیشروی‌های قبلی عقب کشیده شود. گرچه نمودارها نشان‌دهنده وضعیت منفی در کوتاه‌مدت هستند، اما هنوز هم به اعتقاد کارشناسان، قیمت در اوج و روند آن صعودی است. اگر بهای طلا به زیر ۱۶۸۰ دلار در هر اونس شکسته شود،‌ می‌توانیم پیش‌بینی بعدی آن را ۱۶۰۰ دلاری شدن بدانیم. طلا ممکن است که در کوتاه‌مدت نزول قیمت پیدا کند، اما صراحتا باید گفت که هیچ دلیلی وجود ندارد که بهای آن در درازمدت دچار سقوط شود. بازار طلا، بازاری است که باید فرصت‌های طلایی و جذب طرفداران خود را در درازمدت انجام دهد، بنابراین با توجه به زمان کافی موجود در این عرصه،‌ شکارچیان قیمت وجود دارند که همچنان به ۲ هزار دلاری شدن این فلز زرد فکر می‌کنند.

روند صعودی شدیدی که اکنون وجود دارد ناشی از هراس بسیار زیادی است که در جریان اقتصادی دنیا ایجاد شده و البته سایر عرصه‌های سرمایه‌گذاری که دچار رکود یا سقوط شده‌اند. اگر وضعیت موجود به همین شکل ادامه پیدا کند، احتمالا بازار طلا مکانی خواهد بود که شما به جای آنکه تلاش کنید آن را جلو کشانده یا عقب برانید، باید در آن در حالت سکون باقی بمانید!

نهایتا اینکه نوسانات در این بازار افزایش یافته و این به طور کلی، به این معناست که طلا به تلاش خود برای جذب خریداران بیشتر ادامه می‌دهد. در عین حال، تلاش دارد از اقدامات خطرناک و پرریسک افراد زیاده‌خواه دور بماند.