۰ نفر

التهاب در بازار ارز به بهانه FATF

۳۰ بهمن ۱۳۹۸، ۹:۳۷
کد خبر: 418101
التهاب در بازار ارز به بهانه FATF

نرخ ارز در صرافی‌ ملی روز سه‌شنبه نسبت به دوشنبه ۲۵۰ تومان افزایش یافت و بهای دلار با عبور از سد ۱۴ هزار تومانی، به ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  ظهر روز 29 بهمن‌ماه پیاده‌روی اطراف میدان فردوسی شلوغ‌تر از همیشه به نظر می‌رسد، پچ‌پچه‌ها به اندازه‌ای است که توجه مسافران مترو را که به سمت ایستگاه در حال حرکت‌اند، به خود جلب می‌کند. در دل این هیاهو یک جمله بیش از بقیه به گوش می‎رسد: «نرخ ارز درحال بالارفتن است و بعد از ماجرای FATF دیگر از بانک‌ مرکزی هم کاری ساخته نیست». اینها در حالی است که صبح همین روز رئیس کل بانک مرکزی ضمن بیان اینکه ایران به احتمال قوی به لیست سیاه FATF نمی‌رود، تأکید کرده است که تصمیم این اجلاس تأثیری در بازار ارز ندارد و برخی از این فضا سوءاستفاده می‌کنند، در‌حالی‌که نرخ دلار به زیر ۱۴ هزار تومان برمی‌گردد. همتی همچنین به افرادی که قصد ورود به بازار ارز را دارند توصیه کرد که ریسک دارایی‌های خود را در نظر بگیرند. برخلاف دلالان که این‌بار تصمیم  اجلاس پاریس گروه ویژه اقدام مالی (FATF) را برای جوسازی بهانه کرده‌اند، صراف‌ها‌ معتقدند همه‌چیز در حالت طبیعی است و افزایش تقاضا با آغاز اسفندماه و نزدیک‌شدن به نوروز امری عادی است که هرسال اتفاق می‌افتد و نرخ ارز را اندکی بالا می‌برد.

نوسانات بازار ارز ادامه‌دار نخواهد بود

عبدالناصر همتی روز سه‌شنبه در ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی (نظام بانکی در خدمت تولید) که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی‌بر تأثیر تصمیمات اجلاس پاریس گروه ویژه اقدام مالی (FATF) بر مبادلات پولی و بانکی کشور اعلام کرد: آن تأثیری که همه فکر می‌کنند اتفاق نخواهد افتاد و فکر نمی‌کنم این تصمیم اشتباه را بگیرند. البته احتمال هم هست که ایران را در لیست سیاه قرار دهند، اما احتمال قوی‌تر هم وجود دارد که این کار را انجام ندهند؛ زیرا بعید است که وارد این مسیر شوند. او افزود: اکنون مبادلات تجاری ما از مسیرهایی که تحریم‌ناپذیر است، انجام می‌شود و در این مقطع این موارد چندان در اقتصاد ما تأثیر نمی‌گذارد. اکنون فکر می‌کنیم که در این مقطع خیلی از بانک‌های دنیا به دلیل تحریم‌های آمریکا با ما همکاری نمی‌کنند، اما چگونه ما از اول سال تاکنون ۳۵ و نیم میلیارد دلار برای واردات کشور تأمین ارز کردیم؟ به همین روش هم ادامه می‌دهیم. همتی همچنین تأکید کرد که نوسانات بازار ارز ادامه‌دار نخواهد بود. برخی به دلیل اجلاس FATF تلاش می‌کنند التهابی در بازار ارز ایجاد کنند، ولی تصمیم این اجلاس تأثیر معناداری در بازار ارز نخواهد داشت. کما اینکه اخیرا هم برخی تلاش کردند و اظهارنظرهای دلالی داشتند مبنی‌بر اینکه سد مقاومت دلار ۱۴ هزار تومانی شکسته شد اما با مدیریت بانک مرکزی تعادل به بازار ارز برگشت و باز هم این اتفاق می‌افتد. رئیس کل بانک مرکزی مجددا به افرادی که قصد ورود به بازار ارز را دارند توصیه کرد که ریسک دارایی‌های خود را در نظر بگیرند.

مردم برای خودشان جوسازی کرده‌اند

افزایش عبور و مرور در ضلع شرقی میدان فردوسی اولین نکته‌ای است که توجه هر رهگذری را جلب می‌کند و عده‌ای با تعجب به گروه‌های چند نفره‌ای که در پیاده‌رو جمع شده‌اند و هرکدام یک ماشین‌حساب و دستگاه کارت‌خوان در دست دارند، نگاه می‌کنند. تعدادی از دلال‌هایی که همیشه آنجا مستقر هستند از فروشندگان دلار و یوروی تازه‌وارد گلایه‌‌مندند. فرهاد، یکی از دلال‌های قدیمی راسته میدان فردوسی می‌گوید: «مردم عادی هم برای فروش ارز‌هایشان آمده‌اند، برخی از آنها تخفیف‌های عجیب و غریب به مشتری‌ها می‌دهند». از کنار هر‌یک از آنها که می‌گذرید این جمله را می‌شنوید: «دلار و یورو داری، می‌خرم». در جمعشان وارد شده و قیمت‌ها را جویا می‌شوم؛ آنها می‌گویند که صبح  دلار را 14هزار و 250 تومان می‎فروخته‌اند اما الان که ساعات پایانی کار بازار است 14هزار و 400تومان یا 14هزار و 500 تومان نرخ فروششان است.هر چه به سمت پایین حرکت می‌کنیم و از سروصدای دلالان دور می‌شویم، جو آرام‌تر می‌شود. چند متر پایین‌تر تابلوی یک صرافی نرخ خرید و فروش دلار را به ترتیب 14هزار و 200تومان و 14هزار و 300تومان و یورو را برای خرید در قیمت 15هزار و 400تومان و برای فروش 15هزار و 500تومان نشان می‌دهد.آن‌طور که تابلو نشان می‌دهد، قیمت سکه امامی هم در روز سه‌شنبه پنج‌میلیون‌و 200 هزار تومان برای خرید و پنج‌میلیون‌و 300 هزار تومان برای فروش است. صرافی که دوست ندارد اسمش بیان شود، می‌گوید: به خاطر جو ناشی از FATF است که دلار بالا می‌رود و صرافی‌ها شلوغ‌تر از همیشه به نظر می‌رسند. چه ما آن را بپذیریم و چه نپذیریم، مردم برای خودشان جوسازی کرده‌اند و این تقاضا را بالاتر برده است. امروز چندان برای فروش ارز به ما مراجعه نشد و همه برای خرید آمدند. البته نزدیک‌بودن به عید را هم باید در نظر گرفت که بی‌تأثیر نیست.

نزدیک‌شدن به عید تقاضا را بالا می‌برد

نرخ ارز در صرافی‌ ملی با عبور از سد ۱۴‌هزار‌تومانی به ۱۴‌هزار‌و ۲۰۰ تومان رسیده است. جلوی در صرافی ملی، مثل همیشه، تعداد زیادی از افراد برای خرید صف کشیده‌اند؛ اما ظاهرا صف به هم خورده و میان مردم همهمه و دعوا در‌گرفته است. خانم جوانی از این جمع می‌گوید: سالی یک بار می‌شود از اینجا ارز گرفت آن‌هم که وضعش این است. گفت‌وگو با او نشان می‌دهد او هم مثل سایر افراد این جمع در انتظار افزایش نرخ ارز در پی التهاب‌های ایجاد‌شده است.

یکی از صرافی‌های اطراف مجتمع تجاری خیابان فردوسی، درباره شرایط فعلی بازار می‌گوید: بیشتر جو ایجادشده به دلیل نزدیک‌شدن به عید است. معمولا مردم نزدیک عید برای مسافرت‌هایشان ارز می‌خرند و این طبیعی است. این صراف پیش‌بینی می‌کند: اگر مثل هر سال نزدیک عید روند صعودی افزایش پیدا کند، تا اواسط اسفند ممکن است قیمت ارز به 17 هزار تومان هم برسد. از دیروز تا امروز حدود 200 تومان افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود روند صعودی را پیش بگیرد؛ چون حتی اگر FATF هم تأثیری بر بازار ما نگذارد، اسفند تقاضا بالا می‌رود.

سر خیابان منوچهری افزایش تعداد دلالان بیشتر خودش را نشان می‌دهد. نبش همین خیابان، لاریجانی که یکی از صرافان قدیمی خیابان فردوسی است، در توضیح وضعیت بازار می‌گوید: آقای همتی نسبت به آقای سیف کارش خیلی درست است. نرخ دلار امروز 14هزار‌و 200تومان بود که خوب است. تا اینجا آقای همتی بازار را کنترل کرده از اینجا به بعد هم این کار را خواهد کرد. او نشان داد این توانایی را دارد. ما از بانک دلار نمی‌گیریم تا به شما بفروشیم؛ ما دلار را از شما می‌خریم و به شما هم می‌فروشیم. وقتی اختلاف قیمت بازار بالا باشد، مسلما مردم ترجیح می‌دهند دلارشان را در بازار آزاد بفروشند؛ اما بازار چندان ملتهب نیست، فقط چون به شب عید نزدیک می‌شویم، طبیعتا انتظار می‌رود مردم خریدشان را برای مسافرت‌ها انجام دهند. او درباره پیش‌بینی روند صعودی برای نرخ ارز بیان می‌کند: عرضه و تقاضای بازار مؤثر است. اگر هم به خاطر جو ناشی از FATF تقاضا بالا برود، آقای همتی بلد است چه‌ کار کند، او راه کنترل را پیش می‌گیرد. زمانی بود که افراد دلار می‌خریدند تا آن را نگه دارند و گران بفروشند، این سوداها دیگر مرد. این افراد آن‌قدر باید از این راه ضرر و آسیب ببینند تا دیگر بازار را به هم نریزند. ما 30 سال است در این خیابان صرافی رسمی هستیم؛ اما هنوز جرئت هر کاری را نداریم. این باعث تعجب من است که هر کسی با هر شغلی دست به خرید دلار می‌زند. اینها باید ضرر کنند تا بار دیگر این کار را نکنند. ما ملت باید دست یکدیگر را بگیریم؛ چرا‌که هر‌چه ارز بالا رود، دود آن در چشم خودمان می‌رود. شما امروز دلار خریدید و فردا روی آن کمی هم سود کردید؛ اما اگر نگاه کنید تمام پل‌های پشت سرتان را خراب کرده‌اید.