۰ نفر

‌کارشناسان دلیل نوسانات بازار ارز را تشریح کردند:

جهش دوباره ارز در 1400

۲۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۲۴
کد خبر: 416727
جهش دوباره ارز در 1400

قیمت دلار بعد از تعطیلات روندی صعودی به خود گرفته است. دلاری که پیش از تعطیلات حدود 13 هزار و 500 تومان قیمت داشت، این روزها وارد کانال 14 هزار تومان در بازار آزاد شده است.

برای مشاهده روزانه قیمت دلار اینجا کلیک کنید

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، کارشناسان ارزی نوسان سه تا پنج درصدی قیمت دلار را طبیعی می‌دانند اما آیا این روند می‌تواند جهش بزرگی در قیمت ارز ایجاد کند؟ آن‌طور که محسن قادری، کارشناس ارز‌ می‌گوید: بازار دلار پیش از این هم بارها رقم 14 هزار تومانی را تجربه کرده است و قیمتی که امروز شاهد آن هستیم، قیمت واقعی دلار نیست.‌

 او اثر روانی پذیرش یا عدم پذیرش لوایح «اف‌ای‌تی‌اف» را هم بر بازار ارز بسیار قابل توجه توصیف می‌کند. در مقابل میثم رادپور، کارشناس ارز عنوان می‌کند: تا سال 1400 نباید منتظر جهش غیرمنتظره در قیمت ارز باشیم.

قیمت ارز بعد از تعطیلات افزایش یافته و پول خارجی در بازار آزاد وارد کانال 14 هزار تومان شده است. این در حالی است که قبل از تعطیلات قیمت دلار 13 هزار و 500 تومان بود. محسن قادری، کارشناس ارز نوسانات قیمت دلار در بازار را امری طبیعی توصیف می‌کند.‌او ادامه می‌دهد: همین دو تا سه ماه پیش، دلار قیمت 14 هزار و 600 تومان را هم تجربه کرد. هرچه به تصمیم‌‎گیری درباره FATF نزدیک‌تر شویم، این عدد تغییر می‌کند. پیوستن یا نپیوستن ایران به اف‌ای‎تی‎اف اثر روانی دارد. اگرچه رئیس بانک مرکزی می‌گوید این مسئله بر بازار اثری ندارد، اما این حرف درستی نیست. پیوستن ایران به لوایح یاد‌شده اثر روانی و غیر‌روانی دارد. وقتی شرکای چینی و روسی هم گفته‌اند که اگر نام ایران وارد لیست سیاه شود، مبادله تجاری با ایران به‌سختی انجام می‌شود، یعنی پیوستن یا نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف اثر دارد.

‌ریزش قیمت نفت، عامل تغییر بهای دلار

در‌حال‌حاضر به نظر می‌رسد اتفاق خاصی در اقتصاد ایران رخ نداده است اما بازار ارز در حال نوسان است. قادری می‌گوید: ریزش قیمت نفت را نباید نادیده گرفت. اوضاع ذخایر دلاری دولت خیلی جالب نیست. اگر قیمت‌ها روی 13 و 14 هزار تومان نگه داشته شده است، یعنی دولت با اقدامات خود مانع از تغییر قیمت دلار شده است و این نرخ‌ها،‌ نرخ واقعی نیست.

او ادامه می‌دهد: دولت با بستن راه معامله دلار برای خیلی‌ها و باز‌کردن بازار سهام، باعث شده است پول کمتری در این چرخه وارد شود. وگرنه باید قیمت دلار با این وضعیت فروش نفت بیشتر از این باشد.‌به گفته این کارشناس ارز، دلار دو سال پیش قیمت 14 هزار تومانی را تجربه کرده است و با تورمی که در این مدت داشته‌ایم، باید بهای دلار بیشتر از این حرف‌ها باشد که امروز در بازار شاهد آن هستیم.

او درباره پیش‌بینی شرایط آینده تأکید می‌کند: هیچ عدد و رقم درستی برای پیش‌بینی نوسانات آتی وجود ندارد، زیرا شرایط قابل عددی‌شدن نیست. مثلا بحث‌های تحریمی را نمی‌توان عددی کرد. بحث سیاسی و در آستانه جنگ‌بودن قابل تقویم‌کردن نیست. در‌حال‌حاضر چون راحت پول وارد بازار نمی‌شود و به سمت بازار سهام رفته است، بانک مرکزی روی حساب‌های بانکی متمرکز شده است و رصد می‌کند که چه کسی چه کاری انجام می‌دهد. دست دلال‌ها بسته شده است، نوسانات دلار زیاد نیست در‌حالی‌که در سال 90 و 91 نوسانات دلار زیاد بود.

‌تلاطم بازار در صورت ورود نام ایران به لیست سیاه

این کارشناس ارز درباره اثر نپیوستن ایران به FATF بر بازار ارز عنوان می‌کند: اگر نام ایران وارد لیست سیاه شود، شرایط بازار به واکنش مردم بستگی دارد. ممکن است 10 تا 20 درصد روی قیمت برود. شاید هم بانک مرکزی آمادگی داشته باشد و قیمت‌ها را نگه دارد. اما در هر صورت بین دو تا سه هفته می‌تواند بازار را نگه دارد.

او تأکید می‌کند بانک مرکزی روی بازار کنترل دارد، ولی اگر دو یا سه اتفاق رخ بدهد؛ مثلا خدای‌نکرده موشک به جایی بخورد یا در شرایط جنگی قرار بگیریم یا اینکه FATF‌ تصویب نشود و در لیست سیاه قرار بگیریم، آن‌وقت اوضاع جالب نمی‌شود و عدد و رقم‌ها از دست می‌روند. در سوریه با یک اتفاق در مدت یک ماه 50 درصد ارزش پول ملی این کشور از دست رفت. این اتفاق در ایران هم می‌تواند رخ دهد.

او یادآور می‌شود: دلار بارها قیمت 14 هزار تومان را دیده است، بنابراین این نوسانات خیلی جدی نیست.

‌جنبش‌های جزئی حرکت به سمت بالا ایجاد نمی‌کند

برخلاف قادری که افزایش قیمت دلار‌ را پیش‌بینی می‌کند، میثم رادپور، کارشناس ارز تغییر اساسی قیمت دلار را مربوط به آینده نزدیک نمی‌داند.

او می‌گوید: این افزایش قیمت‌ها جدی نیست و نباید این تغییرات را جدی تلقی کرد. در‌حال‌حاضر حدود سه تا پنچ درصد قیمت دلار تغییر کرده است. این جنبش‌ها یک روندی دارد و رفت‌وبرگشت عیدانه است. فکر نمی‌‎کنم جهت‌دار شود و به سمت بالا حرکت کند. پتانسیل چنین مسئله‌ای را نداریم.‌رادپور تأکید می‌کند: ما به تازگی بحرانی را که در آن قیمت ارز 230 تا 240 درصد جهش داشته است تجربه کردیم و تا اطلاع ثانوی جنبش‌هایی که نشانه حرکت دلار به سمت قیمت‌های بالاتر باشد، نخواهیم داشت. اصولا ما در بازار ارز یک جهش داریم و بعد یک دوره استراحت داریم. دوره‌های استراحت بهای ارز در گذشته هفت تا هشت سال بود و درحال‌حاضر به سه تا چهار سال رسیده است.

او اضافه می‌کند: بعد از جابه‌جایی بزرگ قیمت ارز، کالاها و خدمات متناسب با قیمت جدید جابه‌جا می‌شود، به همین دلیل نقدینگی زورش نمی‌رسد که مجددا قیمت‌ها را افزایش دهد. چیزی که روشن است، دوره ثبات بازار ارز که بعد از جهش‌های ارزی اتفاق می‌افتد، کوتاه‌مدت‌تر شده است.‌این کارشناس ارز می‌‎گوید: ثبات بازار ارز در دولت اصلاحات نزدیک به هفت تا هشت سال بود. در دولت احمدی‌نژاد شرایط تغییر کرد. در دولت روحانی در اواخر سال 96 بحران شروع شد و چهار سال طول کشید. متأسفانه آنچه ما می‌فهمیم این است که دوره ثباتی که درحال‌حاضر در آن قرار داریم، به نظر می‌رسد از سایر دوره‌ها کوتاه‌مدت‌تر خواهد بود. بر اساس شواهد می‌توان به این جمع‌بندی رسید.

او ادامه می‌دهد: البته این روزها نمی‌توان انتظار داشت که بازار ارز وارد یک دوره پرنوسان دیگر شود و به طور جهت‌دار و به طرز معنی‌داری به سمت بالا حرکت کند.‌رادپور درباره دلیل کوتاه‌شدن دوره ثبات نرخ ارز عنوان می‌کند: درحال‌حاضر درآمدهای نفتی به‌شدت تحت فشار است و طرف عرضه ارز تضعیف شده است. عامل دیگر هم تداوم سیاست‌های عرضه دلار چهار هزار و 200 تومانی است که باعث تخلیه سریع‌تر منابع ارزی و عدم جذب نقدینگی متناسب شده است.‌به گفته او، یک عامل خیلی جدی‌تر برای جهش قیمت دلار، کسری بودجه دولت است که رشد نقدینگی را تسهیل می‌کند و از این بابت باعث تحریک طرف تقاضا می‌شود.

این کارشناس ارز اضافه می‌کند: یک عامل دیگر همچنان روی میز است که به نظر می‌رسد در این دوره ثبات ما نسبت به دوره‌های دیگر کوتاه‌مدت‌تر شود و آن عدم اطمینان‎های محیط اقتصادی کشور است. از این بابت به نظر می‌رسد شاهد خروج سرمایه بیشتری باشیم و این به معنی کاهش ذخایر ارزی و تبدیل طرف عرضه است.

او پیش‌بینی می‌کند: سال بعد ارز جهش پیدا نکند، ولی در سال 1400 باید آماده جهش شویم، اما می‌توانیم سال بعد را بدون جهش جدی پشت‌سر بگذاریم.