۰ نفر

چرا دیگر احتمال انفجار قیمت ارز وجود ندارد؟

۲۳ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۲۵
کد خبر: 409287
چرا دیگر احتمال انفجار قیمت ارز وجود ندارد؟

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی گفت: قیمت ارز در ایران هنوز واقعی نیست و بررسی‌ها نشان می‌دهد احتمال تخلیه حباب این بازار و حرکت قیمت ارز به سمت واقعی شدن بیشتر از احتمال رشد قیمت‌هاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، سیدکمال سید علی در پاسخ به این سئوال که بازار ارز ایران در ماه‌های باقیمانده از سال به کدام سو حرکت خواهد کرد؟ گفت: پیچیدگی‌های سیاسی در ایران بسیار بالاتر از قبل است از این رو نمی‌توان بازار ارز را به صورت مجرد و بدون توجه به پیچیدگی‌های سیاسی مورد بررسی قرار داد از این رو قطعیتی در این حوزه وجود ندارد اما آنچه مسلم است اینکه بازار ارز از منظر اقتصادی، درگیر بحران و چالشی جدی نیست و انتظار واقعی و مبتنی بر داده‌های اقتصادی حرکت دلار به سمت واقعی شدن است.

 وی در پاسخ به این سئوال که قیمت واقعی دلار چقدر است؟ گفت: بی‌تردید نمی‌توان قیمتی ثابت را برای دلار ارائه داد اما آنچه مهم است اینکه با توجه به فشارهای سیاسی، موضوعاتی نظیر پیوستن یا عدم پیوستن به FATF و ... نمی‌توان در این خصوص اعلام دقیقی داشت اما بررسی‌ها نشان می دهد قیمت دلار پایین‌تر از قیمت کنونی در بازار است و بی‌تردید حل مشکلات سبب می‌شود این وضعیت بهبود یابد.

 وی در جواب این پرسش که مفاد پیش‌بینی شده در بودجه تا چه حد می‌تواند زمینه را برای رشد دلار فراهم نماید؟ گفت: به نظر نمی‌رسد عوامل اقتصادی کنونی تاثیری بر بازار دلار داشته باشد البته باید به این نکته توجه داشت که دلار در شرایط کنونی با مدیریت ویژه بانک مرکزی نیز روبروست و به نوعی بانک مرکزی با پایین نگه داشتن تقاضا و خارج کردن تقاضاهای غیر معمول از بازار مانع از سفته بازی در بازار ارز می‌شود. این اتفاق، اتفاق مهمی است که نباید آن را از نظر دور داشت.

 وی با اشاره به اینکه ثبات اقتصادی و پایدار شدن شاخص‌ها خود می تواند زمنیه را برای آرامش بیشتر بازار ارز فراهم کند، گفت: این اتفاق مهم در صورتی محقق می ‌ود که فشارهای سیاسی نیز تا حدی کاهش یابد چرا که برآوردها حاکی از آن است که اقتصاد ایران در شرایط کنونی به شدت تحت فشارهای سیاسی و خارجی نظیر تحریم‌هاست، اگر تا قبل قیمت نفت به عنوان یک عامل برونزا اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌داد، امروزه تشدید تحریم‌ها به عنوان عامل برونزا اقتصاد را تحت‌فشار گذاشته است اما بی‌تردید تلاش برای عادی‌سازی و حل مشکلات از طریق دیپلماتیک می‌تواند زمینه بهبود وضعیت را مهیا کند.

 همتی، رییس کل بانک مرکزی نیز پیش از این تاکید کرد که تمامی ابزارهای لازم برای حفظ آرامش بازار ارز به کار گرفته می‌شود. وی پیش‌بینی کرد که کاهش قیمت‌ها در بازار ارز تا زمان واقعی شدن ادامه خواهد یافت.

 چه زمانی انفجار قیمتی رخ می‌دهد؟

 وی در پاسخ به این سئوال که چرا با شدت گرفتن هر هیجان سیاسی، شایعاتی در خصوص انفجار قیمت ارز به گوش می‌رسد، گفت: رفت و برگشت مکرر قیمت‌ها نشان می‌دهد همان سکانی که شایعات را مطرح می‌کنند،  تلاش عملی نیز به کار می‌بندند تا قیمت را بالا ببرند اما چرا هر بار به در بسته می‌خورند و کارشناسان نیز می‌گویند قیمت ارز رشد انفجاری ندارد؟

 وی در توضیح این مطلب ادامه داد: این پیش‌بینی‌ها مبنای کارشناسی دارد، انفجار قیمتی زمانی رخ می‌دهد که قیمت عقب‎ماندگی بالایی نسبت به رشد تورم داشته باشد. به عبارت دیگر وقتی قیمت‌ها دارای حباب منفی باشد و قیمت دلار به عنوات مثال از ارزش واقعی آن کمتر باشد از یک سو تقاضا برای خرید این کالا افزایش می‌یابد و از سوی دیگر هم در بزنگاه‌های خاص با رشد شدید قیمت روبرو می‌شوند.

 وی گفت: با توجه به اینکه قیمت‌ها در بازار ارز در شرایط کنونی اتفاقا بالاتر از واقعیت اقتصادی است، از این رو احتمال انفجار قیمت ارز وحود ندارد. به این ترتیب انتظار انفجار قیمت ارز انتظاری منطقی نیست و بازار ارز در همین شرایط سال پرنوسان ۹۸ را به پایان خواهد برد.