۰ نفر

عملکرد بازارها در پرتنش‌ترین هفته سال چطور بود؟

۲۰ دی ۱۳۹۸، ۲۲:۴۳
کد خبر: 408624
عملکرد بازارها در پرتنش‌ترین هفته سال چطور بود؟

هفته سوم دی ماه، یکی از پر تلاطم‌ترین هفته‌های کاری برای بازارهای ایران و جهان محسوب می شود، قیمت تمام ارزها افزایش یافت و شاخص بورس ۳۰ هزار واحد فروریخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی در ابتدای هفته و به دنبال آن تهدید ایران برای انتقام سخت از آمریکا و سپس پاسخ موشکی به پایگاه نظامی آمریکا در عراق، هفته‌ای پر از نوسان را برای بازارها رقم زد.  

دلار ابتدای هفته را در بازار ایران با قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان شروع کرده بود، در میانه هفته تا قیمت ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان نیز پیش رفت و در انتها کار خود را با قیمت ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان به پایان رساند. بنابراین قیمت این ارز در بازار ایران در یکی از پرتنش‌ترین هفته‌های امسال،  ۴۰۰ تومان افزایش یافت.  

قیمت یورو نیز ۵۰۰ تومان افزایش یافت. این ارز در انتهای هفته دوم دی ماه، ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان بود، اما در نخستین روز فعالیت بازارها پس از به شهادت رسیدن سردار سپهبد قاسم سلیمانی توسط آمریکا، به ۱۵ هزار و ۵۰ تومان رسید. تا روز چهارشنبه نیز قیمت به سطح ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان اوج گرفت و سرانجام در روز پنجشنبه بعد از پاسخ موشکی ایران و سخنرانی سران کشورهای ایران و آمریکا، به قیمت ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان عقب نشینی کرد.  

بنابراین قیمت یورو نیز در انتهای این هفته نسبت به هفته گذشته، ۵۰۰ تومان افزایش یافت.  

برخی گزارش‌ها از صرافی‌های تهران در روز پنجشنبه، حاکی از آن بود که صراف‌ها فقط به مردم ارز می‌فروشند و از مردمی که برای فروش ارزها اقدام کرده اند، خرید نمی‌کنند. بنابراین بعضی از بزرگترین صرافی‌های تهران قیمت خرید دلار و یورو را اعلام نکردند.  

سایر ارزها نیز در روز پنجشنبه آخرین روز کاری این هفته نسبت به ۱۲ دیماه افزایش قیمت داشتند. نرخ رسمی درام ارمنستان ۲۸ تومان، درهم امارات ۳,۶۸۳ تومان، لاری گرجستان ۴,۶۳۹ تومان، لیر ترکیه ۲,۲۹۲ تومان، دلار کانادا ۱۰,۳۰۸ تومان، دلار استرالیا ۹,۲۳۰  تومان، فرانک سوئیس ۱۴,۰۰۳ (تومان، منات آذربایجان ۶,۸۸۰ تومان، روبل روسیه ۲۲۰ تومان، بات تایلند ۴۴۹ تومان و رینگیت مالزی ۳,۳۰۴ تومان نرخ گذاری شدند.

سکه؛ از افزایش ۴۰۰ هزار تومانی تا کاهش ۳۰۰ هزار تومانی 

قیمت سکه تمام بهار طرح قدیم در میانه هفته گذشته از پنج میلیون تومان هم فراتر رفت، اما سرانجام در روز پنجشنبه با پیام های سیاسی مثبت بعد از تنش‌های شدید ایران و آمریکا، سکه ۳۵۰ هزار تومان ارزان شد و به قیمت چهار میلیون و ۶۵۰ تومان رسید. بنابراین در انتهای هفته، قیمت سکه تمام بهار طرح قدیم نسبت به هفته گذشته تغییری نداشت.  

سکه امامی نیز که قیمت آن تا روز  چهارشنبه از پنج میلیون تومان فراتر رفته بود، در روز پنجشنبه با ۳۰۰ هزار تومان کاهش قیمت به چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.  

نیم سکه نیز دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و ۵۲۰ هزار تومان در آخرین روز کاری این هفته معامله شدند. بنابراین نیم سکه نسبت به هفته گذشته ۱۲۱ هزار تومان و ربع سکه ۵۰ هزار تومان گران شدند.  

طلای ۱۸ عیار نیز که به بیش از گرمی ۵۰۰ هزار تومان رسیده بود در پایان معاملات روز پنجشنبه ۱۹ دی ماه ۴۸۱ هزار تومان معامله شد.  

ریزش ۳۰ هزار واحدی بورس 

این هفته بازار بورس شدیدترین نوسان‌های سال ۹۸ را تجربه کرد. شاخص بورس ۳۰ هزار و ۲۹۲ واحد فروریخت و به ۳۵۳ هزار و ۸۰۷ واحد رسید. ارزش بورس تهران نیز نسبت به هفته گذشته چهار درصد کاهش یافت.  

شاخص کل در پایان روز چهارشنبه ( ۱۱ دی ماه) با عدد ۳۸۴ هزار و ۱۰۰ واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه (۱۸ دی ماه) ۳۵۳ هزار و ۸۰۷ بود.

شاخص آزاد شناور در آخرین روز معاملات هفته گذشته ۴۵۳ هزار و ۷۱۲ واحد بود که در روز چهارشنبه این هفته به رقم ۴۱۲ هزار و ۸۸۹ واحد رسید و کاهش ۴۰ هزار و ۸۲۳ واحدی را رقم زد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) در پایان هفته گذشته ۱۲۱ هزار و ۴۸۸ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۱۰۸ هزار و ۱۷۳ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) از ۸۱ هزار و ۱۳۵ واحد به عدد ۷۲ هزار و ۲۴۱ واحد رسید.

ارزش بورس تهران در هفته‌ای که گذشت ۱۳ هزار و ۱۱۲ میلیارد ریال بود که در مقایسه با هفته گذشته چهار درصد کاهش را تجربه کرد، همچنین ارزش فرابورس در این مدت سه هزار و ۹۱۷ میلیارد بود که نسبت به مدت مشابه هفته گذشته با کاهش چهار درصدی همراه شد.