۰ نفر

کاهش قیمت ارز در صرافی‌ها

۱۶ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۰۶
کد خبر: 407560
کاهش قیمت ارز در صرافی‌ها

روز یکشنبه 15 دی‌ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا به دلیل تعطیلی بازار جهانی بدون تغییر نسبت به روز شنبه 1553 دلار باقی ماند و دلار در بازار آزاد نیز به 13880 تومان رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل؛ روز یکشنبه 15 دی‌ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا به دلیل تعطیلی بازار جهانی بدون تغییر نسبت به روز شنبه 1553 دلار باقی ماند و دلار در بازار آزاد نیز به 13880 تومان رسید. همچنین در صرافی‌های مجاز دلار و یورو با کاهش 50 تومانی قیمت مواجه شدند. بر این اساس قیمت خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی 13 هزار و 230 تومان و فروش آن نیز 13 هزار و 330 تومان درج شد. نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و 730 تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و 830 تومان اعلام شد.

 در سامانه سنا نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار 13 هزار و 230 تومان و قیمت فروش آن 13 هزار و 330 تومان اعلام شد. همچنین نرخ لحظه‌ای هر یورو 14 هزار و 730 تومان خریداری و به قیمت 14 هزار و 830 تومان به فروش رسیده است. سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارز برای روز شنبه 14 دی 98 را برای دلار 13 هزار و 265 تومان، یورو 14 هزار و 8740 تومان، پوند انگلیس 17 هزار و 426 تومان، درهم امارات 3 هزار و 620 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 350 تومان و یوآن چین 2 هزار و 3 تومان اعلام کرد.

روز یکشنبه با اعلام اونس طلای جهانی به قیمت 1553 دلار و دلار آزاد به قیمت 13 هزار و 880 تومان در بازار آزاد، طلا و سکه با افزایش قیمت مواجه شدند بر این اساس مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار 2 میلیون و 175 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 502 هزار و 200 تومان، سکه طرح جدید 5 میلیون و 7 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 900 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 500 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 550 هزار تومان و سکه گرمی نیز 930 هزار تومان معامله شد.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمام ارزها ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «یکشنبه ۱۵دی‌ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین در پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۹۵۶ ریال و هر یورو نیز ۴۶هزار و ۸۶۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

  ساماندهی بازار ارز

همچنین عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نمره بانک مرکزی در کنترل قیمت‌ها در شرایط فعلی خوب است.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با ایبِنا با بیان اینکه دولت کسری بودجه ندارد، گفت: معادل درآمدها هزینه در نظر گرفته شده است، از این‌رو انتشار اخباری در حوزه رشد نرخ دلار برای جبران کسری بودجه دولت صحت ندارد.

نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس، با بیان اینکه در بودجه تعادل میان درآمدها و هزینه‌ها رعایت شده، افزود: اینکه بودجه‌ای غیر واقعی باشد در مجلس مصوب نخواهد شد، از این‌رو به‌طور حتم کسری بودجه دولت موج سواری برخی سودجویان است.

وی با تاکید بر اینکه شاید برخی از درآمدهای در نظر گرفته شده در بودجه محقق نشود، تصریح کرد: اینکه گفته شود دولت از محل افزایش نرخ دلار به جبران کسری منابع خود می‌پردازد درست نیست، زیرا این نوع رفتارها تنش‌هایی را به بازار تحمیل خواهد کرد.

بهمنی با بیان اینکه تنظیم نرخ ارز اکنون دربازار به صورت دستوری رخ نمی‌دهد، افزود: بانک مرکزی با ابزارها و سیاست‌گذاری‌های صحیح نرخ‌ها را به سمت کاهش هدایت می‌کند. وی با تاکید بر اینکه ارزیابی نرخ ارز را نمی‌توان بدون در نظر گرفتن شرایط کلی بازار و قیمت‌های دیگر در نظر گرفت، گفت: باید بدانیم نرخ ارز نیز تابعی از سایر نرخ‌ها است، اما تلاش‌ها در حوزه ساماندهی ارزی متوقف نباید شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان با مثبت ارزیابی کردن عملکرد بانک مرکزی در ساماندهی وضعیت بازار، افزود: نمره بانک مرکزی در کنترل قیمت‌ها در شرایط فعلی خوب است.

  شناسایی عوامل موثر بر بازار ارز

یک کارشناس اقتصادی معتقد است با پایان یافتن سال ۲۰۱۹ موسسات معتبر جهانی تحلیل‌های اقتصادی از سال گذشته و پیش‌بینی‌هایی را از سال میلادی آینده ارایه داده‌اند. علاوه بر تحولات خاورمیانه و ایران و بررسی بازارهای مهم ایران در هفته گذشته، تحلیل‌های جهانی در هفته اخیر و همچنین پیش بینی‌هایی از سال ۲۰۲۰ ارایه می‌شود.

جمال رزاقی با بیان اینکه یکی از ریسک‌های مهم پیش روی بازار ارز ایران، قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF در بهمن ماه سال جاری است اظهار داشت: البته مسائل دیگری نیز منجر به نوسانات ارزی شده که به آنها اشاره می‌شود. در هفته‌ای که گذشت نرخ دلار با نوسانات اندکی مواجه بود. از چهارشنبه گذشته تا روز شنبه قیمت این ارز با افزایش ملایمی رو‌به‌رو بوده است. پس از آن نرخ دلار تا روز دوشنبه کاهش یافت و سپس با افزایش نوسانات در اواخر هفته گذشته، از ۱۳۱۷۰ در ابتدای بازه هفته گذشته در روز چهارشنبه، در آخرین روز بازه مورد بررسی، به ۱۳۲۶۰ تومان رسید.

 وی در مورد دلایل نوسانات نرخ دلار، می‌گوید: یکی از دلایل نوسانات نرخ دلار نگرانی از تحقق درآمدهای نفتی در بودجه سال آتی می‌باشد همچنین کاهش درآمدهای نفتی و در نتیجه کاهش ارز در کشور، تقاضای احتیاطی خرید و نگهداری دلار را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر نرخ تورم بالا و شکل‌گیری انتظارات تورمی نسبت به آینده، این تقاضا را افزایش داده است. البته حضور تنظیم گران نرخ ارز در بازار، باعث شد که تقاضای سفته بازی شکل نگیرد و نوسانات نرخ ارز کنترل شده و دامنه آن محدود گردد. البته ناگفته نماند که حضور تنظیم گران باعث کاهش نوسانات نرخ دلار شده و بر کاهش قیمت آن تاثیر چندانی نداشته است؛ چرا که نرخ دلار در بازه طولانی مدت حدود ۱۱۰۰۰ تومان بوده است.

این کارشناس اقتصادی در مورد تغییرات قیمت سکه اظهار داشت: در هفته‌ای که گذشت، قیمت سکه نیز همسو با نوسانات نرخ دلار تغییر کرده و از ۴ میلیون و ۵۵۵ هزار تومان از اولین روز هفته گذشته به ۴ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان در چهارشنبه گذشته رسیده است. اگر چه سکه و ارز تقریبا هم جهت با هم تغییر می‌کنند اما این افزایش سکه به دلیل بالا رفتن قیمت جهانی طلا در هفته اخیر نیز هست. طی هفته گذشته قیمت هر اونس طلای جهانی حدود ۰.۷ درصد رشد داشته است. با فرض ثبات قیمت دلار و سایر شرایط اقتصادی و سیاسی، با افزایش روند اونس طلای جهانی، قیمت سکه نیز روند افزایشی خواهد داشت.

   ذخایر طلا  و ارز هند رکورد زد

از سوی دیگر، حجم ذخایر طلا و ارز هند به بالاترین سطح تاریخ این کشور رسید. به گزارش ایندیا تودی، تا پایان سال ۲۰۱۹ حجم ذخایر ارزی هند به ۴۵۷.۶۸۶ میلیارد دلار رسید که در طول تاریخ این کشور بی‌سابقه بوده است. بانک مرکزی هند در گزارش خود اعلام کرده است که افزایش ۲.۵۲ میلیارد دلاری ذخایر ارزی هند در ماه دسامبر در مقایسه با ماه قبل بیش از همه تحت تاثیر تغییر در نرخ برابری ارزهای مختلف رقم خورده است. طبق اعلام بانک مرکزی هند، دلار کماکان بیشترین سهم را از سبد ذخایر ارزی این کشور دارد و پس از آن نیز یورو، پوند و ین ژاپن بیشترین سهم را از ترکیب ذخایر ارزی بانک مرکزی هند داشته‌اند. همچنین هند تا پایان سال ۲۰۱۹ حدود ۲۷.۳۹۲ میلیون دلار ذخایر طلا داشته است که این رقم در مقایسه با ماه قبل ۲۶۰ میلیون دلار افزایش داشته است. هند همچنین ۱.۴۴ میلیارد دلار ذخیره ارزی به شکل حق برداشت مخصوص از صندوق بین‌المللی پول دارد. از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۹ هند به‌طور متوسط ۲۲۸ میلیارد و ۷۷۲ میلیون دلار ذخایر طلا و ارز در اختیار داشته است که بالاترین رقم ذخایر ثبت شده طلا و ارز هند مربوط به دسامبر ۲۰۱۹ با ۴۵۷.۶۸۶ میلیارد دلار و کمترین رقم ثبت شده نیز مربوط به سپتامبر ۱۹۹۸ با ۲۹۰ میلیارد و ۴۸ میلیون دلار بوده است.

انتشار خبر رکوردشکنی ذخایر ارزی هند باعث تقویت ارزش پول ملی این کشور در معاملات ارزی شد تا جایی که هر دلار امریکا به ۷۱.۷۶۳۳ روپیه، هر یورو به ۸۰.۰۷۸ روپیه، هر پوند انگلیس به ۹۳.۸۵ روپیه و هر فرانک سوییس به ۷۳.۷۸ روپیه کاهش یافتند. همچنین ارزش روپیه به ۱.۵۰۶ ین ژاپن رسید.

  یورو ۲۱  ساله شد

یورو به عنوان پول واحد اتحادیه اروپا به آستانه بیست و یک سالگی رسیده است. به گزارش ایبِنا، این هفته برای میلیون‌ها اروپایی هجدهمین سالگرد اولین استفاده از یورو بود؛ یورو از نخستین روز ژانویه سال ۲۰۰۲ در قالب سکه و اسکناس در ۱۲ کشور اروپایی مورد استفاده قرار گرفت و جانشین ارزهایی شد که برخی از آنها چندین قرن سابقه داشتند.

اتحادیه اروپا از این اتفاق به عنوان بزرگ‌ترین تغییر واحد پولی کل تاریخ نام می‌برد و یورو حالا به دومین ارز پراستفاده در دنیا بدل شده است. کشورهایی که ارز خود را تغییر دادند زمان زیادی برای مهیا شدن داشتند. دوره انتقالی سه ساله از سال ۱۹۹۹ شروع شده بود و یورو برای مبادلات آنلاین مورد استفاده قرار می‌گرفت و این بدان معنی است که یورو الان در آستانه بیست و یک سالگی خود قرار دارد.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط اتحادیه اروپا، امروزه حدود ۳۴۱ میلیون نفر به صورت روزانه از یورو استفاده می‌کنند و این موضوع یورو را به دومین ارز پُر استفاده در دنیا تبدیل کرده است.

امروز همه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا از یورو استفاده نمی‌کنند، به‌طور مثال انگلستان همچنان از پوند استفاده می‌کند. در این گزارش با هم نگاهی می‌اندازیم به ۱۲ ارزی که جای خود را به ارز واحد دادند تا قربانی این اتحاد مالی اروپایی شوند.

مارک آلمان یکی از باثبات‌ترین ارزهای دنیا به شمار می‌رفت و نقش مهمی در بازسازی این کشور پس از جنگ جهانی دوم ایفا کرد. مارک بلافاصله پس از معرفی یورو غیر قابل پذیرش شد و این برخلاف سیاست برخی دیگر از کشورهای اروپایی بود که تا مدتی مردم می‌توانستند هم از یورو و هم از ارز سابق استفاده کنند. در آن زمان هر ۱.۹۶ مارک معادل ارزش یک یورو بود.

هر یورو تقریبا معادل ۲.۲ گیلدر هلند بود. اسکناس‌های هلندی از زیباترین اسکناس‌های جهان در آن زمان به شمار می‌رفتند، هر یورو معادل ۱.۹ لیر ایتالیا ارزش داشت، هر یورو معادل ۱۶۶ پزوتا اسپانیا ارزش داشت، هر ۶.۶ فرانک فرانسه معادل یک یورو ارزش داشت، پانت به معنی پوند در زبان ایرلندی است. ولی ارز این کشور کاملا مستقل از پوند انگلستان بود. هر یورو تقریبا معادل ۰.۷۸ پانت ایرلندی به شمار می‌رفت، شیلینگ هم قبل و هم بعد از جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می‌گرفت. هرچند در دوران جنگ باتوجه به اینکه اتریش تحت سیطره آلمان قرار گرفته بود با رایش‌مارک جایگزین شده بود. هر یورو در زمان معرفی معادل ۱۳.۸ شیلینگ اتریش ارزش داشت، دراخما یونان برخلاف سایر کشورهای اروپایی، یورو را از سال ۱۹۹۹ معرفی نکرد، بلکه مستقیما از سال ۲۰۰۲ به‌کارگیری آن را آغاز کرد؛ دراخما ریشه در یونان باستان داشت و هر یورو معادل ۳۴۰.۷۵ دراخما ارزش داشت، هر ۴۰ فرانک لوکزامبورگ معادل یک یورو ارزش داشت، هر یورو معادل ۲۰۰.۵ اسکودو پرتغال ارزش داشت، مارکا پس از آنکه فنلاند از شوروی اعلام استقلال کرد جایگزین روبل روس‌ها شده بود. هر ۵.۹ مارکا یک یورو می‌ارزید، فرانک بلژیک هم از فرانک فرانسه کاملا مستقل بود. حدود ۴۰ فرانک بلژیک معادل یک یورو ارزش داشت.