۰ نفر

دلار در وضعیت زرد‌

۱۵ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۱۵
کد خبر: 407242
دلار در وضعیت زرد‌

حوالی میدان فردوسی، دلال‌ها مردم را می‌پایند. مردی زیرلب می‌گوید: «دلار، فروشنده‌ایم». خانمی نزدیک به یک صرافی می‌شود. یکی از دلال‌ها او را خطاب قرار می‌دهد: «خانم زحمت نکش، اگه می‌خوای بخری، نمی‌فروشن». زن مردد می‌شود. این‌پا و آن‌پا می‌کند. آخر به صرافی رفته و سراغ دلار را می‌گیرد. یک دقیقه نمی‌شود، دوباره برمی‌گردد و به دلال نزدیک می‌شود: «آقا چند می‌فروشی؟»

به گزارش اقتصادآنلاین، شرق نوشت: دلال می‌گوید: «نگفتم نرو نمی‌فروشن... چندتا می‌خوای؟» زن جوابش را می‌دهد: «زیاد نمی‌خوام، هزار دلار». دلال: «دلاری 13 و 560؛ میشه 13 میلیون و 560» زن: «مگه 13 و 380 نیست؟» دلال: «خانم خواب دیدی خیر باشه، برو ببین صرافی بهت میده با این قیمت. دیروز تا 14 و 200 رفت بالا. الان کلی ارزون شده».

از میدان دور می‌شوم و صدای چانه‌زدن زن و دلال، محوتر می‌شود. آن‌سوتر، دلال دیگری را می‌بینم: «آقا، دلار چنده؟» مرد جواب می‌دهد: «می‌خری یا می‌فروشی؟» می‌گویم: «می‌فروشم». دلال: «خرید ما 13 و 400، فروش هم 13 و 550».

‌‌موج تردید در بازار

در فاصله همین چندمتر، دو نرخ متفاوت، اما نزدیک به هم را می‌شنوم.

می‌پرسم: «دوستم می‌فروشد. 800 دلار بیشتر نیست». دلال می‌گوید: «با همین نرخ خوبه بفروشه. تهش چقدر ضرر می‌کنه؟ 200، 300 هزار تومن. چیزی نیست».

با حالت تردید می‌پرسم: «صبر کنه بهتر نیست؟ پایین‌تر نمیاد؟»

لبش را انگار که یک نمی‌دانم در آن گیر کرده، پایین می‌آورد و می‌گوید: «خانم دیروز که سردار شهید شد، قیمت تا بالای 14 هزار تومان رفت. حالا هم اومده پایین‌تر. اما نمی‌دونیم روزهای بعد چی میشه. واقعا نمی‌دونیم. هیچی معلوم نیست».‌ می‌گویم منصرف شدم و راهی خیابان فردوسی می‌شوم تا ببینم ردیف صرافی‌های فردوسی، کاروبارشان چطور است.

‌‌تابلوهای ساکت

خیابان شلوغ است. قدم‌زنان تابلوی یک‌به‌یک صرافی‌ها را می‌بینم؛ دلار برای فروش، 13 هزار و 450 و خرید، 13 هزار و 350. یورو هم برای فروش به آستانه 14 هزار تومان رسیده، 14 هزار و 950، خرید هم فقط 100 تومان ارزان‌تر، 14 هزار و 850.‌نرخ دلار تقریبا روی همه تابلوها یکسان است تا اینکه به نزدیکی صرافی ملی ایران می‌رسم و صفی که توجه را جلب می‌کند. قیمت‌ها تقریبا به حوالی 13 هزار و 380 تومان می‌رسد. از این‌سوی خیابان نگاه می‌کنم. صف طویلی روبه‌روی صرافی ملی ایران و بانک ملت که کنارش قرار دارد، شکل گرفته است.

‌‌نیروهای نگهبان

قبل از آنکه به آن سمت خیابان بروم، با یکی از دلال‌هایی که از قضا خیلی جوان است، وارد گفت‌وگو می‌شوم: «آقا دلار داری؟»

مرد جوان: «چقدر می‌خوای؟»

می‌گویم: «دوهزارتا».

بی‌درنگ پاسخ می‌دهد: «دلاری 13 هزار و 650».

می‌گویم: فقط 100 تومان در فاصله کوتاهی از سر میدان تا داخل خیابان!

گوشی را از جیبش درمی‌آورد و حساب می‌کند: «27 میلیون و 300. بانکتون چیه؟»

اسم بانک را می‌گویم. می‌گوید: «برای اینکه خیالت راحت باشه، من اول می‌خوابونم به حسابتون، بعد شما پولو به من بده».

در همین گیرودار صحبت، پلیس نزدیک می‌شود. خطاب به مرد جوان می‌گوید: «چی‌کار می‌کنی؟»

مرد جوان هول می‌شود. پادرمیانی می‌کنم: «چیزی نیست، من ازشون یک راهنمایی کوچیک گرفتم».

مردی تقریبا پا‌به‌سن‌گذاشته با لباس نیروی انتظامی، به من لبخند می‌زند و می‌گوید: «خانم خریدوفروش توی پیاده‌رو خلافه».

با لبخند جوابش را می‌دهم: «حواسم هست. چیزی خریدوفروش نمی‌شد. ممنونم از تذکر».

مرد جوان نفس راحتی می‌کشد. از او دور و وارد صرافی می‌شوم. پسر جوانی مدام فاکتورها را این‌رو و آن‌رو می‌کند و با ماشین‌حساب سرگرم محاسبه است. از پسر جوان دلار طلب می‌کنم.

‌‌دلار نداریم

‌می‌گوید: «نداریم» و سرش را دوباره پایین می‌اندازد و حساب‌وکتاب می‌کند.

با تعجب نگاهش می‌کنم. سرش را دوباره بالا می‌آورد: «صبح داشتیم. تمام شده».

می‌دانم راست نمی‌گوید. این را دلال‌ها هم گفته بودند. فروش دلار در این وضعیت زرد بازار که هیچ‌چیزی روشن نیست، برایشان به‌صرفه نیست.

‌صف طویل روبه‌روی صرافی ملی

به آن‌سوی خیابان می‌روم. مرد و زن و پیر و جوان در صف ایستاده‌اند. منتظرند که نوبتشان برسد و دلار بخرند. البته این وجه مشترک همه آنهاست وگرنه صرافی‌های دیگر، دلار را به راحتی می‌خرند. تابلو را نگاه می‌کنم، نرخ روی همان 13 هزار و 380 تومان ثابت مانده.

تردید در فضا موج می‌زند. تردید توأمان با نگرانی از آینده که معلوم نیست دلار راهی کجا خواهد شد؛ سر به زیر می‌آورد و آرام می‌گیرد یا با جرقه‌ای در وضعیت منطقه، دوباره صعود می‌کند و تنش را به بازار می‌کشاند.

رکورد چهارماهه بازار جهانی دلار شکسته شد

میثم رادپور. ‌کارشناس اقتصادی

‌خبر ترور سردار قاسم سلیمانی باعث ایجاد یک جابه‌جایی در بازار ارز شده است. بعد از انتشار این خبر، فقط بازار داخلی تأثیر نگرفته‌اند و در بازارهای جهانی هم شاهد افزایش قیمت ارز بوده‌ایم. در این بازارها دلار رکورد چهارماهه خود را شکست و به بالاترین سطح خود رسید. معنی این نکته است که خبر ترور، خبر مهمی در جهان است. تغییر شرایط در بازار ارز بستگی به رویدادهای سیاسی دارد و قضاوت‌کردن درباره تغییرات آن کار بسیار دشواری است. درحال‌حاضر خبری آمده است که جنس آن عدم اطمینان است و از جنس در معرض بودن نیست. این خبر عدم اطمینان‌ها را افزایش می‌دهد و در ابتدا باعث می‌شود که تقاضایی به سمت بازار ارز گسیل شود. افزایش قیمت ارز در بازار ایران به این دلیل است که افرادی که تمایل به خروج سرمایه داشتند، روی تصمیم خود تعجیل می‌کنند و فشار تقاضایی در بازار ایجاد می‌شود. تا قبل از اینکه معلوم شود پاسخ ایران به این رویداد سیاسی چیست و آیا وضعیت بحرانی در منطقه حاکم می‌شود، تقاضا به بازار فرستاده می‌شود. عدم اطمینان به‌وجود‌آمده در بازار به‌طور مستقیم اولین متغیری را که نشانه می‌گیرد، در حساب تراز پرداخت‌ها و متغیر حساب سرمایه است. این مسئله خروج سرمایه را رقم می‌زند. خروج سرمایه هم به دو شکل می‌تواند باشد؛ یا افراد ارز را نقدی می‌گیرند و در کشوی میزشان نگهداری می‌کنند یا اینکه حواله می‌گیرند و به نحوی آن را از کشور خارج می‌کنند. شرایط آتی را نمی‌توان به‌درستی پیش‌بینی کرد. اگر تنش‌ها در منطقه بیشتر شود، بازار آماده جنبش‌های جدی به سمت بالا بعد از تجربه فشار اولیه خواهد شد. درحال‌حاضر بازار بین 10 تا 15 درصد تغییر کرده است. اگر وضعیت نگران‌کننده‌ای پیش نیاید، انتظار داریم شرایط به حالت عادی بازگردد. از آنجا که سکه تحت تأثیر دو متغیر قیمت دلار و بهای اونس است، جنبش‌های طلا قدری بیشتر از دلار خواهد بود؛ زیرا طلا علاوه بر دلار از تحرکات اونس جهانی هم اثر می‌پذیرد. اگر رفتارها غیر از این باشد، تغییرات قیمت دلار مشابه طلا خواهد بود. اگر عدم اطمینان‌ها با گذر روزها و هفته‌ها کاهش یابد، به نظر می‌رسد حداقل چون عاملی نداریم که روی آن تکیه کنیم، تحولات بازار طلا چیزی شبیه بازار دلار خواهد بود.

افزایش 1000 تومانی قیمت دلار در بازار

محسن قادری، کارشناس اقتصادی

بر اثر ترور سردار قاسم سلیمانی قیمت دلار در بازار هزار تومان افزایش پیدا کرده است و این یعنی بازار ارز حدود هفت تا هشت درصد تغییر کرده است. رفتار بازار را در سناریوهای مختلف متفاوت خواهد بود. در صورت بروز شرایط بحرانی قیمت دلار بازهم بالاتر خواهد رفت اما صعود بیشتر قیمت‌ها، بستگی به این خواهد داشت که سطح واردات چقدر کنترل شود. در صورت بروز شرایط خاص اگر تقاضا نباشد، قیمت دلار نمی‌تواند خیلی بالاتر برود. در‌صورتی‌که شرایط بحرانی نشود، نمی‌دانیم بی‌ثباتی بازار ارز  تا چه زمانی ادامه می‌یابد. همه‌چیز به تحولات سیاسی بستگی دارد. وقتی کشوری در آستانه شرایط خاص قرار دارد، فاکتور دیگری به‌جز این فاکتور برای تأثیرگذاری بر بازار وجود ندارد و تمام تحلیل‌‎ها حول این محور شکل می‌گیرد. در ارتباط با بازار سکه و ارز نیز از آنجا که دلار به‌طور مستقیم بر بازار سکه و ارز اثر دارد، احتمال افزایش حباب سکه در بازار وجود خواهد داشت. البته اگر در روزهای آتی اتفاق خاصی در عرصه سیاست رخ ندهد، بازار کمی تعدیل خواهد شد. در هر صورت پیش‌بینی بازار در شرایطی که اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، کار دشواری است. در صورت بروز شرایط بحرانی در نهایت بازار روی قیمت خاصی توقف می‌کند. به این دلیل که سطح واردات کم می‌شود، کنترل‌ها شدیدتر می‌شود، پول راحت جابه‌جا نمی‌شود و بیرون نمی‌رود. در شرایط صلح بازار به حالت عادی باز خواهد گشت و در شرایطی که نه جنگ و نه صلح است، بازار پیش‌بینی‌ناپذیر خواهد بود و بسته به واکنش‌های طرفین منازعه، بازار شرایط خود را تعیین می‌کند.