۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

وضعیت بازار ارز طبیعی نیست/ انتفاع واردکنندگان و زیان صادرکنندگان از ارز 4200تومانی

۱۰ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۲۳
کد خبر: 406021
وضعیت بازار ارز طبیعی نیست/ انتفاع واردکنندگان و زیان صادرکنندگان از ارز 4200تومانی

رییس اسبق کانون صرافان وضعیت فعلی بازار ارز را غیر طبیعی دانست و گفت: نرخ ارز به صورت غیر معمولی دستکاری شده و نوسانات شدید، ثبات بازار را از بین برده است.

اقتصادآنلاینفاطمه اکبرخانی؛ اصغر سمیعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به نوسانات اخیر نرخ ارز اظهار کرد: طی یک ماه گذشته قیمت دلار چندین بار بین 12 تا  14 هزار تومان در نوسان بوده که در دنیای ارز، این میزان تغییر نرخ طبیعی نیست و به نوعی نوسانات رانت‌زاست.

رییس هیات موسس کانون صرافان اضافه کرد: این روند باعث می‌شود تا کسانی که از نوسانات بازار ارز اطلاعات مختصری نیز دارند (که البته معمولاً بیشتر خواص از آن باخبراند) از این وضعیت منتفع شوند.

به گفته این فعال بازار، اگر نرخ ارز با شیب ملایمی افزایش یابد امری طبیعی است و می‌توان گفت این رشد قیمت به معنی جبران تفاضل نرخ تورم و بهره داخلی با کشورهای حوزه دلار است، اما وقتی بعد از بالا رفتن قیمت‌ها که آن هم ناگهانی و غیر طبیعی بوده، نرخ ارز به شدت کاهش می‌یابد جای سوال دارد که علت این نوسانات چیست و آیا ایجاد این نوع نوسانات عمدی است؟ اگر عمدی است چرا عاملان آن شناسایی نمی‌شوند و اگر غیر عمدی باشد چرا بانک مرکزی با ابزارهایی که در اختیار دارد، اقدام به کنترل آن نمی‌کند.

 او با اشاره به تاثیر اصلاح قیمت بنزین بر نرخ ارز تصریح کرد: با توجه به قدم‌هایی که در راستای واقعی شدن قیمت بنزین برداشته شده بود، اگر از قبل در این باره صحبت می‌کردند و توضیحات کامل و قانع کننده‌ای به مردم ارائه می‌داد، این موضوع نمی‌توانست بر قیمت ارز تأثیر منفی بگذارد.

سمیعی ادامه داد: حتی در صورت توجیه کامل مردم، افزایش قیمت بنزین می‌توانست به دولت اجازه و قدرت بیشتری برای مداخله و کنترل بازارهای دیگر مانند ارز و طلا و سایر بازارها بدهد چراکه به طور کل واقعی شدن قیمت‌ها باعث سلامت اقتصاد و سبک شدن دوش دولت از پرداخت یارانه‌های غیر مفید و غیر لازم خواهد شد.

رییس اسبق کانون صرافان با اشاره به ارز 4200تومانی در بودجه سال آینده اظهار کرد: در حال حاضر مهمترین مشکل بازار ارز که می‌تواند باعث انواع فساد، نابرابری و تبعیض شود، چند نرخی بودن ارز است؛ به طور مثال ارز 4200 تومانی برای بودجه سال آینده ضمن اینکه باعث گمراهی فعالان اقتصادی و کاهش شدید درآمدهای گمرکی کشور می‌شود، به نفع واردکنندگان و طبعاً فشار بر صادرکنندگان خواهد بود.

سمیعی تصریح کرد: پرداخت یارانه مخصوصاً به محصولاتی که برای جامعه یا محیط زیست زیان آور باشد، مثل حامل‌های انرژی، دخانیات، محصولات لوکس و تجملاتی علاوه بر صدمه مالی به خزانه دولت، باعث ایجاد خسارت‌ در محیط زیست و سلامت مردم و از همه مهم‌تر اخلاق جامعه خواهد شد.

او در پایان گفت: اگر دولت پول اضافه دارد باید صرف آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و افزایش امنیت اجتماعی کند زیرا حداقل این اقدامات برای مردم مفید است ولی در مواردی که هم پول مردم برود و هم به آن‌ها ضرر برسد، جایز و عقلانی نیست.