۰ نفر

ثبات در بازار ارز

۲۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۲۵
کد خبر: 395998
ثبات در بازار ارز

یک روز بعد از سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد اقدامات این بانک برای کنترل بازار، از التهاب بازار ارز کاسته شد و با نوسان قیمت هر دلار آمریکا در محدوده 12هزار تومان، انتظارات برای ایجاد ثبات در بازار ارز افزایش یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، قیمت ارز که از روز شنبه وارد یک کانال صعودی شده و ظرف 2روز دست‌کم هزار تومان رشد کرده بود، در مبادلات دیروز با نوسان‌های متفاوتی مواجه شد و بین 12 تا 12هزار و 350تومان مورد مبادله قرار گرفت، اما اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد که بخش عمده معاملات در بازار ارز در محدوده 12 تا 12هزار و 100تومان انجام شده است. قیمت ارز مسافرتی هم نسبت به روز‌های گذشته ثابت ماند و همچون روز دوشنبه هر یوروی مسافرتی حدود ۱۳هزار و ۳۰۰تومان برای مسافران قیمت‌گذاری شد که بالاتر از نرخ صرافی‌ها بود.

همه اینها در حالی است که قیمت هر دلار آمریکا در هفته نخست آبان تا محدوده 11هزار و 150تومان عقب‌نشینی کرده بود اما بعد از آن ظرف چند روز تا 10درصد رشد کرد و حتی در معاملات روز دوشنبه به مرز 12هزار و 400تومان هم رسید. 

این رشد قیمت روز دوشنبه پای رئیس‌کل بانک مرکزی را هم به میدان فردوسی و چهارراه استانبول باز کرد و منجرشد او خود به‌صورت مستقیم بر بازار نظارت کند. بعد از این رویداد رئیس‌کل بانک مرکزی وعده داد که از سفته‌بازی جلوگیری می‌کند و مانع رشد قیمت‌ها خواهد شد.

عبدالناصر همتی با بیان اینکه بانک مرکزی همچنان در بازار ارز حضور فعال دارد تأکید کرد: ذخایر بانک این اجازه را می‌دهد که با رصد تحرکات بازار ارز، هرگونه تلاش برای سفته‌بازی را خنثی کرده و همزمان اجازه دهد روند عادی عرضه و تقاضای ارز، نرخ آن را تعیین کند.

دیروز و به فاصله یک روز بعد از این سخنان، قیمت‌ها از محدوده 12هزار و 400تومان تا محدوده 12هزار تومان عقب‌نشینی کرد. به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی از طریق افزایش عرضه در بازار زمینه افت قیمت را فراهم کرده است. اکنون پرسش این است که بانک مرکزی تا چه میزان توانایی ایجاد و تداوم ثبات در بازار ارز همچون ماه‌های گذشته که قیمت هر دلار آمریکا دست‌کم چند‌ماه در محدوده 11هزار و 300تومان ثابت مانده بوده را دارد؟

آیا ثبات بازمی‌گردد

به‌زعم تحلیلگران ثبات در بازار ارز و حفظ قیمت دلار در یک محدوده ثابت وابستگی زیادی با میزان ذخایر ارزی بانک مرکزی دارد و ذخایر ارزی بانک مرکزی هم رابطه زیادی به میزان درآمد‌های نفتی دارد، چراکه راه‌حل اصلی بانک مرکزی برای کنترل بازار افزایش عرضه در زمان فزونی تقاضاست. هرچند اطلاع دقیقی درمورد میزان ذخایر ارزی بانک مرکزی در دست نیست اما مقامات دولت و بانک مرکزی می‌گویند نگرانی‌ای از این بابت وجود ندارد و بانک مرکزی حضور مستمری در بازار خواهد داشت.

درهمین رابطه سیدکمال سیدعلی، کارشناس بازار ارز گفت: حفظ ثبات در بازار ارز بستگی زیادی به میزان تزریق ارز از سوی بانک مرکزی دارد و چنانچه میزان عرضه ارز از سوی بانک مرکزی افزایش یابد می‌توان انتظار داشت ثبات در بازار حفظ شود.

او درباره رشد قیمت دلار در 3روز ابتدای هفته گفت: افزایش قیمت ارز ظرف چند روز خیلی ملاک محکم و مستندی نیست، چراکه افزایش مقطعی قیمت دلار نشان نمی‌دهد که قیمت ارز با افزایش مواجه شده و ملاک رشد قیمت ارز در دوره‌های بلندمدت است.

سیدعلی تأکید کرد: چنانچه قیمت ارز افزایش یابد و این افزایش ظرف چندین هفته و دست‌کم یک‌ماه تداوم یابد، آن‌وقت می‌توان گفت که قیمت ارز افزایش یافته، در غیر این صورت رشد‌های مقطعی و کوتاه‌مدت بازار عمدتا ناشی از هیجان‌های بازار است.

او با بیان اینکه رشد قیمت ارز در کوتاه‌مدت و ظرف چند روز عمدتا احساسی و ناشی از شرایط سیاسی است تأکید کرد: در روز‌های آینده میزان تزریق ارز از سوی بانک مرکزی بسیار مهم است اما باید این را هم درنظر گرفت که افزایش قیمت بنزین منجر به رشد تورم و افزایش تورم منجر به کاهش پول ملی و رشد قیمت دلار در بلندمدت خواهد شد؛ به این معنا که اگر تورم افزایش یابد احتمال رشد دوباره قیمت دلار وجود دارد.

یک کارشناس دیگر بازار‌های مالی هم دراین باره گفت: از نظر تکنیکی قیمت ارز در محدوده 12هزار و 600تومان با مقاومت مواجه خواهد شد و درصورت رسیدن قیمت به این محدوده نزول و مدتی در این محدوده نوسان خواهد کرد.

حمید میرمعینی درباره عوامل اثر‌گذار بر قیمت دلار گفت: قیمت ارز هم‌اکنون وابسته به تحولات سیاسی، چشم‌انداز اقتصادی و همینطور مناسبات سیاسی و اقتصادی ایران با جامعه جهانی است.

ولیل هلالات یک کارشناس بازار سرمایه هم در این‌باره گفت: هم‌اکنون نمی‌توان درخصوص برابری ارز و نرخ دلار نظر قاطعی داد اما در مجموع فضا به نفع ریال نیست. اگر فضای سیاسی هم ملتهب باشد، با توجه به اینکه دوره طولانی‌ای دلار در محدود ۱۱هزار تا ۱۱هزار و 500تومان ثابت بوده، شانس افزایش ارز هم وجود دارد.

   سکه ۵۰ هزار تومان ارزان شد

همزمان با افت قیمت دلار قیمت سکه هم دیروز در بازار، کاهش یافت؛ به‌طوری که دیروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران با کاهش ۵۰ هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و ۱۵۰ هزار تومان فروخته شد.هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد تهران نیز به قیمت 4 میلیون و ۱۳۰ هزار تومان ارزشگذاری شد. همچنین نیم سکه نیز ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۸۵۰ هزار تومان دادوستد شد.علاوه براین در بازار آزاد تهران هر گرم طلای خام ۱۸ عیار، ۴۲۱ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز یک میلیون و ۸۲۸ هزار تومان به فروش رسید. قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی نیز دیروز به یک هزار و ۴۶۶ دلار رسید.کاهش قیمت دلار و اونس جهانی طلا از مهم‌ترین عوامل افت قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی به شمار می‌رود.