۰ نفر

ارزش لیر کاهش یافت

۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۳۲
کد خبر: 390125
ارزش لیر کاهش یافت

به دنبال کاهش مجدد نرخ بهره در ترکیه، ارزش لیر کاهش یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ارزش لیر در تازه ترین دور از معاملات ارزی در پی تصمیم بانک مرکزی ترکیه برای کاهش بیش از حد پیش بینی نرخ بهره بار دیگر کاهش یافت. بانک مرکزی ترکیه در پایان نشست هفتگی خود اعلام کرد که نرخ بهره را برای سومین بار در طول سال جاری کاهش داده و از ۱۶.۵ درصد قبلی به ۱۴ درصد رسانده است.

طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، بهبود شرایط اقتصادی و کاهش نرخ تورم باعث شده است تا فضا برای کاهش نرخ بهره بیش از پیش مطلوب باشد. متوسط نرخ تورم ترکیه در دوازده ماه منتهی به سپتامبر برای نخستین بار از ژوئیه ۲۰۱۷ تک رقمی شد و به ۹.۲۶ درصد رسید.

لیر ترکیه که پیش تر در نتیجه افزایش تنش‌های بین انکارا و واشنگتن بر سر عملیات این کشور بر ضد مواضع نیروهای کرد در شمال سوریه تحت فشار قرار گرفته بود، با تصمیم جدید بانک مرکزی این کشور بار دیگر نزولی شد به گونه ای که هر دلار با ۰.۵ درصد افزایش به ۵.۷۶۳۰ دلار افزایش یافت.

یک بانکدار ترک گفت: تصمیم بانک مرکزی به لیر فشار آورد هر چند که در مقایسه با کاهش های قبلی، ریزش لیر در معاملات اخیر محدودتر بود.

کاهش ارزش لیر در شرایطی رخ داد که ارزش واحد پول ملی ترکیه روز چهارشنبه و به دنبال تصمیم آمریکا به لغو تحریم ها علیه دو وزیر این کشور و کاهش مجدد تعرفه بر فولاد وارداتی آمریکا از ترکیه به طرز محسوسی تقویت شده بود.

بانک مرکزی ترکیه در بیانیه خود نرخ تورم این کشور تا پایان امسال را ۱۳.۹ درصد پیش بینی کرده و افزوده است که این بانک به اتخاذ موضع محتاطانه برای کمک به کاهش نرخ تورم ادامه خواهد داد.