۰ نفر

دوران طلا به سرآمد

۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۳۹
کد خبر: 390101
دوران طلا به سرآمد

شرکت کپیتال اکونومیکس در گزارش جدیدی اعلام کرد دوران طلا در نزدیکی مرز ۱۵۰۰ دلار در هر اونس به سرآمده و انتظار می‌رود این فلز ارزشمند در سال ۲۰۲۰ به ۱۳۵۰ دلار و در سال ۲۰۲۱ به ۱۲۵۰ دلار سقوط کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، کارولین بین، اقتصاددان ارشد کالا در شرکت کپیتال اکونومیکس گفت: روند صعودی طلا به پایان رسیده است. ما برای سال ۲۰۲۰ قیمت هر اونس طلا را ۱۳۵۰ دلار و نقره را ۱۵ دلار پیش بینی می‌کنیم که کمتر از حدود ۱۴۹۰ دلار برای طلا و ۱۷ دلار و ۴۰ سنت برای نقره در برآورد قبلی است.

دورنمای کوتاه مدت برای طلا اندکی روشنتر شده و انتظار می‌رود این فلز سال ۲۰۱۹ را در ۱۵۰۰ دلار به پایان ببرد اما از ابتدای سال میلادی آینده قیمت طلا شروع به پایین رفتن می‌کند.

به گفته اقتصاددان کپیتال اکونومیکس، قیمت طلا در طول سال ۲۰۱۹ از ابهامات اقتصادی که با تنش‌های ژئوپلیتیکی و انتظارات برای کاهش نرخ‌های بهره آمریکا تشدید شد، سود برد. اما از این پس که بانک مرکزی آمریکا مواضع خود برای تسهیل سیاست پولی را تعدیل می‌کند و بهبود رشد اقتصادی، تقاضای مصرفی برای طلا را تضعیف می‌کند، سرمایه‌گذاران علاقه خود به طلا را از دست خواهند داد.

در گزارش کپیتال اکونومیکس آمده است: بازارها همچنان انتظار دارند کاهش بی شمار نرخهای بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا انجام گیرد. در این بین تثبیت بازده اوراق قرضه دولتی در خارج از آمریکا باید روند افزایش سطح بازده منفی اوراق قرضه را متوقف کرده و جذابیت سرمایه‌گذاری در طلا را کمتر کند. انتظار می‌رود رشد اقتصاد جهانی در طول سال ۲۰۲۰ بهبود پیدا کند و ریسک پذیری سرمایه گذاران را تقویت کند.

بهبود رشد اقتصاد جهانی برای تقویت تقاضای فیزیکی برای طلا کافی نخواهد بود زیرا این فلز ارزشمند در چین و هند بسیار گران است. افزایش اخیر تعرفه واردات فلزات ارزشمند در هند نیز مانع بیشتری برای تقاضای مصرف کننده ایجاد خواهد کرد.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، کپیتال اکونومیکس پیش‌بینی کرده که ستاره عملکرد مثبت در سال میلادی آینده از میان فلزات ارزشمند نخواهد بود و پیش‌بینی می‌شود قیمت مس روند افزایشی پیدا کند. تقاضا برای مس نشان می‌دهد که همچنان روند مصرف از عرضه بالاتر مانده است. رشد عرضه معدنی در سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا خواهد کرد و احتمالا در سال ۲۰۲۰ ضعیف می ماند در حالی که تقاضا برای این فلز سرخ به تدریج رشد می‌کند.

کپیتال اکونومیکس پیش‌بینی کرد قیمت هر تن مس تا پایان سال میلادی آینده به ۶۸۰۰ دلار افزایش پیدا خواهد کرد و تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۷۵۰۰ دلار و تا پایان سال ۲۰۲۵ به حدود ۱۰۰۰۰ دلار می‌رسد.