۰ نفر

تحولات جدید قیمتی در انتظار بازار طلا

۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۴۸
کد خبر: 389625
تحولات جدید قیمتی در انتظار بازار طلا

روز سه شنبه 30 مهر 98، قیمت جهانی اونس طلا به 1487 دلار در بازار جهانی رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تعادل، روز سه شنبه 30 مهر 98، قیمت جهانی اونس طلا به 1487 دلار در بازار جهانی رسید. همچنین به دنبال کاهش نرخ حواله درهم در روزهای اخیر، قیمت دلار کاهش یافته و با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به قیمت 11300 تومان، بازار ارز و طلا در داخل نیز با کاهش قیمت مواجه شد. مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار با 11 هزار تومان کاهش نسبت به روز دوشنبه یک میلیون و 734 هزار تومان، هر گرم طلای 18 عیار 400 هزار و 300 تومان، سکه طرح جدید با کاهش 23 هزار تومانی به 3 میلیون تومان و 940 هزار، طرح قدیم 3 میلیون و 930 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 30 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 230 هزار تومان و سکه یک گرمی 830 هزار تومان معامله شد.

 قیمت دلار و یورو در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نسبت به روز دوشنبه بدون تغییر باقی ماند.در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و 250 تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و 350 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و 500 تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و 600 تومان می‌فروشند. در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای دلار به 11350 و نرخ یورو به 12600 تومان رسید، همچنین سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای روز دوشنبه 29 مهر 98 را برای دلار 11 هزار و 283 تومان، یورو 12 هزار و 512 تومان، پوند انگلیس 14 هزار و 109 تومان، درهم امارات 3 هزار و 93 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 10 تومان و یوآن چین یک هزار و 628 تومان اعلام کرد.  بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز سه‌شنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۸ ارز مانند یورو نسبت به روز دوشنبه کاهش و قیمت ۱۶ واحد پولی دیگرمانند پوند افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۱۲ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز سه ‌شنبه 30 مهرماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز دوشنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۳۱۴ ریال افزایش نسبت به روز دوشنبه ۵۴ هزار و ۵۲۰ ریال و هر یورو نیز با ۲۶ ریال کاهش ۴۶ هزار و ۸۴۱ ریال ارزش‌گذاری شد.  قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به‌طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۶۸۲ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار تومان می‌رسد که نسبت به روزهای قبل ثابت مانده است

  اقدامات برای ثبات بازار ارز

بازار ارز را می‌توان در سال گذشته یکی از مهم‌ترین بازارهای کشور و در صدر اخبار معرفی کرد، بازاری که تجربیات کم‌سابقه‌ای را از اواخر سال ۹۶ تا اواسط ۹۷ تجربه کرد. افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها، نوسانات پی در پی و سودجویی دلالان همیشه در صحنه. البته این‌بار مردم عادی هم با افزایش قیمت‌ها و سود چشمگیر معاملات ارزی در آن زمان، به طمع کسب سود بیشتر به این بازار وارد شدند. اما با ورود بانک مرکزی و اعمال برخی اقدامات اصلاحی و کنترلی در بازار، دیگر خبری از دلار ۱۷ و ۱۸ هزار تومانی نبود و به مرور نرخ‌ها در بازار روند کاهشی به خود گرفت تا جایی که این روزها نرخ هر دلار امریکا در کانال ۱۱ هزار تومان قرار دارد و دیگر از نوسانات و تغییرات لحظه‌ای خبری نیست. با این حال، طبق آمار بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارز در خانه‌ها وجود دارد. رحیم زارع در گفت‌وگو با ایبِنا در این خصوص، گفت: با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی در کاهش و ثبات قیمت‌ها و جلوگیری از سرمایه‌گذاری ارز در خانه‌ها تا حدود زیادی بازار را کنترل کرده و میزان این ارزها کاهش یافته و براساس پیش‌‌بینی‌هایی که صورت گرفته بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارز خانگی دست مردم است که این موضوع به نوعی مشکل‌آفرینی برای اقتصاد کشور است.

وی با تاکید بر اینکه نگهداری ارز در خانه‌ به نوعی خیانت به کشور و اقتصاد است، افزود: مردم و مسوولان باید با عرضه این ارزها به بازار، در بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت کمک کنند. در حال حاضر با کاهش قیمت‌ها و سیاست‌های اجرایی شاهد عرضه ارزهای خانگی به بازار هستیم و مردم دیگر نگاه سرمایه‌گذاری به بازار ارز ندارند.

  35 میلیارد یورو بازگشت ارز در 14 ماه

همچنین با وجود اینکه به نظر می‌رسید سامانه نیما به دلیل عدم موفقیت در سیاست‌های ارزی خیلی زودتر از اینها تعطیل می‌شود، اکنون این سامانه نقش موثری در تامین ارز مورد نیاز واردات کشور بازی می‌کند.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی از اوایل سال گذشته با ابلاغ سیاست‌های جدید ارزی تصمیم گرفت که سامانه‌ای را تحت عنوان نیما برای فروش ارز حاصل از صادرات و تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان راه‌اندازی کند. هرچند که در ابتدا این سامانه چندان موفق نبود و حجم بسیار کمی از مبادلات ارزی در آن انجام می‌شد، اما بانک مرکزی تلاش کرد تا با سیاست‌های جدید استفاده از این سامانه را افزایش داده و در نهایت آن را به محل مشخصی برای تبادل ارز تجاری کشور تبدیل کند.

البته بانک مرکزی در این راستا، تغییراتی را در نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات داد و به نوعی با صادرکنندگان راه آمد تا آنها نیز تمایل بیشتری برای برگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور باشند.

اکنون بانک مرکزی اعلام کرده که از ۲۱ فروردین ماه سال گذشته یعنی زمان ابلاغ سیاست‌های جدید ارزی تا ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری ۷۱ درصد از ارز صادراتی در طول 14 ماه به کشور بازگشته است. بر این اساس در مدت یاد شده، صادرکنندگان کشور ۴۵ میلیارد یورو ارز وارد کشور کرده‌اند و با این حال طبق توافق با کمیته بازگشت ارز صادراتی، گمرک ۲۰ درصد پایه‌های صادراتی را پایین‌تر محاسبه کرده که در نتیجه صادرات یادشده به ۳۵ میلیارد یورو کاهش می‌یابد. با در نظر گرفتن دو میلیارد یوروی دیگر که در حقیقت صادرات ریالی است، ۷۱ درصد از ارز صادراتی در مدت یادشده به کشور بازگشته است. این در حالی است که عبدالناصر همتی، رییس‌کل بانک مرکزی در روزهای گذشته نیز اعلام کرده بود که عرضه ارز در سامانه نیما بر تقاضای آن پیشی گرفته و به این ترتیب روند تامین ارز واردکنندگان از طریق نیما تسهیل خواهد شد. البته هنوز بخشی از صادرکنندگان ارز صادراتی خود را به چرخه اقتصاد بازنگردانده‌اند که این موضوع نیز باید توسط بانک مرکزی پیگیری شود و با وجود اینکه بخش عمده‌ای از ارز صادراتی به کشور بازگشته، اما بانک مرکزی باید در پی این باشد که تمام ارز صادراتی به کشور برگردد. در این راستا، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز مسوولیت معرفی افرادی که ارز صادراتی خود را به کشور برنگرداندند به قوه قضاییه را بر عهده بانک مرکزی دانسته و گفته قرار شد یک رایزنی با کمک اتاق بازرگانی انجام شود تا ارزها بازگردانده و مشکل حل شود، ولی افرادی که ارز خود را به کشور برنگردانند باید توسط بانک مرکزی به قوه قضاییه معرفی شوند. بهبود وضعیت سامانه نیما در حالی اتفاق می‌افتد که بسیاری از کارشناسان در میانه راه، این سامانه را ناموفق خواندند و پیش‌بینی می‌کردند که به زودی تعطیل خواهد شد، اما بانک مرکزی با تاکید ویژه بر فعالیت این سامانه اکنون توانسته آن را به وضعیت قابل قبولی برساند.

به نظر می‌آید که برنامه بانک مرکزی برای سامانه نیما، تامین ارز کل واردات کشور از این طریق است که می‌تواند شرایط را برای واردکنندگان تسهیل کرده و قیمت تمام‌شده را کاهش دهد. به این ترتیب می‌توان گفت که در مورد سامانه نیما اصرار بانک مرکزی جواب داد و سامانه‌ای که گفته می‌شد حدود شش ماه پیش باید جمع‌آوری شود، امروز نقش بزرگی در تامین ارز واردات کشور دارد.

  آماده شدن طلا برای تغییرات قیمت

از سوی دیگر، برخی تحلیلگران بین‌المللی بر این باورند که طلا برای یک حرکت بزرگ آماده می‌شود. بازار جهانی طلا در 7 روز معاملاتی گذشته شرایط سخت و سخت‌تری پیدا کرده است، این مساله نشان می‌دهد که بازار منتظر یک حرکت بزرگ برای اونس طلا است.

در واقع از 11 اکتبر تاکنون الگوی قیمتی طلا دشوارتر و سخت‌تر شده است. تحلیلگران معتقدند که تحولات اخیر بازار طلا نشان می‌دهد که یک حرکت بزرگ در پیش است ولی سوال مهم این است که این حرکت بزرگ در کدام مسیر خواهد بود؛ افزایش یا کاهش قیمت؟

تجزیه و تحلیل چارت‌های تکنیکال نشان می‌دهد که مسیر قیمت طلا در آینده نزدیک به هیچ‌وجه مطمئن و قطعی نیست. به نظر می‌رسد سطح مقاومتی حساس و روانی برای طلا در شرایط کنونی 1500 دلار خواهد بود. اگر طلا نتواند این سطح حساس را بشکند، تا 1480 و سپس 1460 دلار ریزش خواهد داشت. قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی تحت تاثیر صعود بازارهای سهام آسیا که از پیشرفت مذاکرات تجاری میان امریکا و چین دلگرم شده بودند، تغییر چندانی نداشت و ثابت ماند. به گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور تغییر چندانی نداشت و در ۱۴۸۴ دلار و ۱۲ سنت ایستاد.در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۴۸۷ دلار و۱۰ سنت رسید.

لی یوچنگ، معاون وزیر خارجه چین اظهار کرده که چین و امریکا پیشرفتی در مذاکرات تجاری دوجانبه داشته‌اند و تا زمانی که دو طرف به یکدیگر احترام بگذارند، هیچ مشکلی نیست که حل نشود. اظهارات این مقام چینی یک روز پس از اظهارات دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا مطرح شد که نسبت به توافق تجاری ابراز خوش‌بینی کرده بود. لری کودلاو، مشاور کاخ سفید نیز اظهار کرده بود تعرفه‌های جدید روی کالاهای چینی که قرار است که قرار است از دسامبر اجرایی شود ممکن است در صورت پیشرفت مذاکرات، لغو شوند. این اظهارات بازارها را تشویق کرد و شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ در امریکا روز دوشنبه به رکورد بالایی صعود کرد. شاخص MSCI بازارهای آسیا- اقیانوسیه به جز ژاپن، روز سه شنبه ۰.۱ درصد رشد کرد. به گفته مارگارت یانگ ین، تحلیلگر بازار در شرکت «سی‌ام سی مارکتس»، بازارهای سهام در وضعیت ریسک‌پذیری هستند و به نظر می‌رسد قیمت طلا و سایر فلزات ارزشمند از حمایت برخوردار نیستند و نگرانی‌ها از عدم توافق برگزیت از میان رفته و پیشرفت مذاکرات تجاری امریکا و چین تا حدودی خاطر بازارها را آسوده کرده است.

در جدیدترین تحولات مربوط به برگزیت، با آغاز بحث نمایندگان پارلمان انگلیس درباره لایحه توافق خروج از اتحادیه اروپا، نبرد پارلمانی بوری جانسون، نخست وزیر انگلیس روز سه شنبه آغاز می‌شود. بر اساس گزارش رویترز، سرمایه‌گذاران منتظر نشست بانک مرکزی امریکا در پایان ماه میلادی جاری هستند تا به ارزیابی جهت سیاست پولی این کشور بپردازند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۷ دلار و ۵۵ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد کاهش، به ۸۸۳ دلار و ۳۶ سنت رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۰.۶ درصد رشد کرد و ۱۷۶۸ دلار و ۶۳ سنت بود.

  صعود دلار کانادا

همچنین پیروزی لیبرال‌ها باعث صعود دلار کانادا و عقب‌نشینی دلار امریکا شد. به گزارش رویترز، نتایج اولیه انتخابات کانادا نشان می‌دهد که لیبرال‌ها به رهبری جاستین ترودو، نخست‌وزیر کنونی این کشور توانسته‌اند بیشترین کرسی‌های پارلمان را کسب کنند؛ هر چند که برای تشکیل دولت باید با یک حزب دیگر ائتلاف کنند.

این حزب ۱۵۶ کرسی از ۳۳۸ کرسی را به دست آورده و برای تشکیل دولت تنها نیاز به ۱۴ کرسی دیگر دارد. پیروزی ترودو اگر چه در مقایسه با انتخابات چهار سال پیش بسیار شکننده‌تر بود اما با استقبال معامله‌گران بازار ارز مواجه شد. در معاملات روز سه شنبه بازارهای ارز، هر دلار امریکا به ۱.۳۰۸۶ دلار کانادا عقب نشست که یکی از کمترین سطوح سه ماه اخیر محسوب می‌شود. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۶۳۱ دلار سنگاپور مبادله شد.

 از سوی دیگر بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس با وجود الزام مجلس این کشور به درخواست تمدید مهلت خروج از اتحادیه اروپا گفته است که هنوز امکان ترک اتحادیه تا سی و یکم اکتبر وجود دارد. امیدواری‌ها به خروج از بن‌بست سه ساله برگزیت همانطور که انتظارش می‌رفت باعث تقویت ارزش پوند شد تا جایی که هر پوند با ثبت رقم ۱.۲۹۷۷ دلار به یکی از بالاترین سطوح خود در برابر اسکناس سبز طی پنج ماه اخیر رسید و بازدهی خود در برابر دلار از زمان شروع دور جدید مذاکرات برگزیت را به بالای پنج درصد رساند. همچنین هر یورو به ۱.۱۱۵۳ دلار رسید تا جایگاه خود را در کانال ۱.۱۱ دلاری بیش از پیش تقویت کند. نیک ویدال، مدیر معاملات ارزی موسسه «ایکس چین» گفت: فکر می‌کنم همه ما از اینکه مذاکرات برگزیت امیدوارکننده‌تر شده است دلگرم شده‌ایم. هر چیزی که به یک خروج سخت ختم نشود برای پوند و بازارهای اروپایی خوب خواهد بود.  پیش‌تر بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور گفته بود انگلیس را تحت هر شرایطی از اتحادیه اروپا در سی و یکم اکتبر خارج خواهد کرد. مجلس این کشور شدیدا با خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا مخالف است و لایحه‌ای را در این خصوص برای الزام دولت به حصول توافق با اتحادیه اروپا پیش از ترک این اتحادیه تصویب کرده و به تایید ملکه رسانده است.

از سوی دیگر مواضع امریکا و چین بر سر اختلافات تجاری به یکدیگر نزدیک‌تر شده است. معاون وزیر خارجه چین ضمن اذعان به پیشرفت‌های حاصل شده گفته است تا زمانی که دو طرف به یکدیگر احترام بگذارند، مساله غیرقابل حلی بین دو طرف وجود نخواهد داشت. در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار به ۱۰۸.۶۰۳۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا با کاهشی مجدد به ازای ۱.۴۵۴۲ دلار مبادله شد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۰۳ درصد کاهش در مقایسه با روز قبل به سطح ۹۷.۰۱۲ واحد رسید.