۰ نفر

چرا قیمت ارز در بازار کاهش یافت؟

۱۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۵۱
کد خبر: 378963
چرا قیمت ارز در بازار کاهش یافت؟

الیاس حضرتی گفت: بیش از سی عملیات برای مهار بحران ارز در کشور اجرایی شده است که تنها جزییات سه عملیات آن از سوی بانک مرکزی اعلام شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اعلام این مطلب افزود: ثبات امروز بازار ارز اتفاقی خود به خودی نیست بلکه این وضعیت از پس عملیات پیچیده و چند وجهی بانک مرکزی حاصل شده است.

 او توضیح داد: آنچه مسلم است اینکه رییس کل بانک مرکزی در یک سال گذشته بیش از سی عملیات مهم را در بازار ارز اجرایی کرده است اما تنها از چند و چون سه برنامه اجرا شده ، افکار عمومی مطلع هستند و پیش بینی‌ها نشان می دهد این وضعیت در بازار تداوم خواهد یافت.

 او با تاکید بر اینکه ارز به عنوان یک شاخص ، مانند دماسنج عمل می کرد ، گفت: یکی از برنامه‌های اجرایی اطلاع رسانی شده ساماندهی دستگاه‌های پوز در خارج از کشور بود، افراد به راحتی این دستگاه‌ها را برده بودند و پول جابجا می کرد

 وی در توضیح این مطلب ادامه داد: بیش از هزار پوز در خارج از ایران فعال بود که همگی از دور فعالیت خارج شدند ، از سوی دیگر پشت نویسی چک در بانک‌ها ممنوع شد چرا که این چک‌ها مانن پول نقد هنگفت، یا یک اسکناس درشت در دست افراد می‌چرخیدند و ردگیری آنها ناممکن شده بود ، ولی با ممنوعیت پشت‌نویسی چک ، مشکل برطرف شد و این چرخه بحران ساز متوقف گردید.

 وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی قاطعانه پشت ممنوعیت واردات بدون انتقال ارز ایستاد، ادامه داد: روزی در کمیسیون تلفیق؛موضوع واردات بدون انتقال ارز ماشین آلات مطرح شد، بلافاصله رییس کل بانک مرکزی در نشست حضور یافت و تاکید کرد ما در حال ساماندهی و مدیریت طرف تقاضا هستیم و بهتر است این موضوع به تصویب نرسد.