۰ نفر

تاثیر مثبت گشایش‌های سیاسی و اقتصادی بر بازار طلا

۱۱ شهریور ۱۳۹۸، ۸:۰۶
کد خبر: 377865
 تاثیر مثبت گشایش‌های سیاسی و اقتصادی بر بازار طلا

بازار طلا و سکه در روزهای گذشته غالبا روند کاهشی داشته و تنها در موارد معدودی مسیر صعودی با شیب بسیار کند را طی کرده است. به نظر می‌رسد نرخ این فلز گرانبها نیز در کنار قیمت ارز به مرز ثبات رسیده باشد.

 فعالان بازار طلای تهران، ماه‌های آینده را روشن و مثبت توصیف می‌کنند و از ثباتی خبر می‌دهند که برای هر دو سمت عرضه و تقاضا راضی‌کننده باشد.

  به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، در همین باره با ابراهیم محمدولی- رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران- گفت‌وگو شده است که در ادامه می‌خوانید.

ارزیابی شما از کاهش نرخ طلا در بازار ایران در حالی که قیمت طلای جهانی در حال افزایش است چیست؟

نکته‌ این است که در همه کشورها قیمت طلا بر اساس نرخ انس جهانی تعیین می‌شود و بر اساس نرخ ارز هر کشور و با ارزهای خارجی این تبدیل صورت می‌گیرد. مدتی بود که ما نوسانات شدیدی را در کاهش پول ملی داشتیم و خوشبختانه در چند ماه گذشته این مدیریت و ارائه برنامه‌های اقتصادی در بازار ما کمک می‌کند بهتر بتوانیم اقتصاد، بازار طلا و نیز تقاضای عمومی سکه و ارز را مدیریت کنیم. این باعث شده است که ما از آن حالت هرج و مرجی که در گذشته داشتیم خارج شویم و هر روز و هر لحظه شاهد نوسانات شدید قیمتی در بازار نباشیم اما همچنان با آن قیمتی که مد نظر تیم اقتصادی دولت و خود ما به‌عنوان فعال اقتصادی و کارشناسان حوزه طلاست فاصله دارد. از سوی دیگر معمولا بسیار کم اتفاق می‌افتاد که انس جهانی طلا دچار نوسانات افزایشی و کاهشی باشد. اما انس جهانی طلا، سال جدید را با قیمت 1280دلار آغاز کرد در حالی که در این روزها، هر انس طلا 1520دلار بوده و تا 1560 و 1570دلار هم در نوسان بوده است. این هم ناشی از تحولات اقتصادی، سیاسی و نظامی در جهان است که بازار طلای کشورهای مختلف مانند بازار ایران را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. تحولاتی مانند جنگ تجاری چین و آمریکا، تحریم‌های ایران و تنگناهای اقتصادی به‌عنوان نوعی رکود که بخشی از جهان را در بر گرفته است بر قیمت طلای جهانی اثرگذار بوده‌اند.

در ماه گذشته قیمت هر گرم طلا تا محدوده 370هزار تومان نیز کاهش یافت. در این روزها نیز مجددا کاهش نسبی بر بازار حاکم شده است. دلایل کاهش قیمت طلا در روزهای اخیر را تحلیل بفرمایید.

قیمت هر گرم طلا در یک سال گذشته تا 550هزار تومان هم افزایش یافت، اما همان‌گونه که شما گفتید به 368هزار تومان هم رسید. ما در چند ماه گذشته شاهد کاهش قیمت طلا بودیم و همه در تلاش هستند که بتوانیم در بازار ثبات ایجاد کنیم. در بازار ارز و طلا با مشکلاتی مواجه هستیم که نمی‌توانیم آن را کتمان کنیم. در سال‌های گذشته برای تامین درآمد، تفکر و برنامه داشتیم و تولید و صادرات انجام می‌دادیم که موجب امیدواری عمومی بود. اما اکنون مدتی‌ست که این حوزه‌ها با تحریم روبه‌رو شده و این روند سبب می‌شود ما هر از گاهی در بازار شاهد تغییرات و نوساناتی باشیم. من به‌عنوان کسی که 50 سال است در بازار طلا و سکه فعالیت می‌کند، آینده را خوب می‌بینم و منتظریم ببینیم سیاست‌هایی که در حال پیاده‌سازی‌ست کمک می‌کند پول ملی ما تقویت شود و از ثبات و پشتوانه خوبی برخوردار باشد تا با اخبار و اتفاقاتی که در جهان رخ می‌دهد مورد تضعیف قرار نگیرد.

با توجه به احتمال گشایش‌های سیاسی و اقتصادی در ماه‌های پیش رو، پیش‌بینی شما از بازار طلا و سکه در نیمه دوم امسال چیست؟

به نکته خوبی اشاره کردید. با توجه به اینکه امیدهای فراوانی هست به گشایش‌هایی که در مباحث مختلف می‌تواند در آینده اتفاق بیفتد می‌تواند تاثیرات مثبت و خوبی روی بازار و کشور ما داشته باشد. اگر این اتفاقات حاصل شود مطمئنا بازار آینده، بازار خوبی خواهد بود. من پیش‌بینی می‌کنم در چند ماه آینده این بازار، بازار مثبتی باشد. ما در ماه‌های آینده در نرخ انس جهانی طلا شاهد تغییراتی خواهیم بود. با توجه به اینکه طلا جزو منابع معدنی کمیاب است، همه گزینه‌ها دال بر این است که انس جهانی طلا رو به افزایش است. امروزه طلا مانند گذشته به راحتی استخراج نمی‌شود و هزینه آن پایین نیست.. بنابراین مطمئنا در ماه‌های آینده و شاید پیش از اینکه به پایان سال برسیم، هر انس جهانی طلا 1600 دلار را هم رد کند. به همین دلیل و با توجه به سیاست‌های اعلامی از سوی بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت، اعتقاد من بر این است که در چند ماه آینده، شاهد روزهای خوب و باثباتی در بازارهای مختلف به‌ویژه بازار طلا و ارز خواهیم بود.

بازار طلا به‌شدت از سیاست‌های اقتصادی تاثیر می‌پذیرد؛ ارزیابی شما از عملکرد اقتصادی در شرایط کنونی چیست؟

چنانچه با دیدگاه‌های بلند می‌توانستیم ساختارسازی کنیم و بر اساس آن، بنای خود را مستحکم کنیم قطعا در سیر این تحولات شاهد آسیب نبودیم. کشوری که می‌خواهد روی پای خود بایستد باید از تولید صادرات‌محور قوی بهره‌مند باشد تا بتواند بازارهای منطقه را مبتلابه خود کند. در نتیجه چنین روندی ما از بابت درآمدهای عمومی نگرانی نخواهیم داشت. اما متاسفانه دیدگاه‌های عزیزان بیشتر بر واردات استوار است و با توجه به چاه‌های نفت و درآمدهای حاصل از آن در 100 سال گذشته، از آنچه لازم بود در حوزه اقتصادی انجام شود غافل شده‌ایم. اگر امروز هم بتوانیم این اشتباه را جبران کنیم بهتر از فرداست. تنها راه علاج اقتصاد، تولید و تولید و باز هم تولید است. اشتغال جوانان نیز در حوزه همین تولید توسعه‌بخش میسر خواهد شد. ما از این پتانسیل غافل شده‌ایم و امیدوارم این رویکرد هر چه زودتر تغییر کند. در بسیاری از کشورها طلا پشتوانه آن کشور است اما در کشورهایی نظیر آلمان، ژاپن، کره و مانند اینها، در حقیقت صنعت است که پشتوانه اقتصاد محسوب می‌شود. برخی قوانین ما در گذشته تصویب شده و حتی عمر آنها به 70 یا 50 سال قبل می‌رسد و به‌روز نشده و موانع و سد بزرگی در مقابل تولید، صادرات و اشتغال ایجاد کرده است.