۰ نفر

ریزش دلار در بازارهای جهانی

۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۶:۰۶
کد خبر: 375766
ریزش دلار در بازارهای جهانی

پس از آن که دعوای چین و آمریکا بر سر مسائل تجاری به موج جدیدی از تعرفه ها ختم شد، دلار ریزش کرد.

به گزارش رویترز، در شرایطی که همه طرف‌ها منتظر رسیدن یکم سپتامبر برای مشخص شدن تصمیم آمریکا به افزایش دادن یا ندادن تعرفه ها روی محصولات وارداتی چینی بودند، این بار چینی‌ها در اقدامی پیشدستانه بازارها را غافلگیر کردند و وزارت بازرگانی چین در بیانیه ای اعلام کرد تعرفه بر طیف وسیعی از محصولات وارداتی آمریکا نظیر نفت، خودرو و هواپیماهای کوچک به ارزش بیش از ۷۵ میلیارد دلار بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، دور جدید مناقشات تجاری بین چین و آمریکا خیلی سریع با واکنش بسیار منفی بازارها همراه شد: شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد با ۰.۶ دصرد کاهش به ۹۷.۶۲۴ واحد رسید. هر یورو با ۰.۶ درصد افزایش نسبت به روز قبل به ازای ۱.۱۱۴۸ دلار معامله شد و پوند انگلیس به ۱.۲۲۸۷ دلار افزایش یافت. دیگر ارز مهم اروپایی یعنی فرانک نیز در برابر دلار صعودی بود و هر فرانک به ۱.۰۲۶۱ دلار رسید.

از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا وعده داده است که آمریکا به عنوان پاسخ متقابل به این اقدام چین، از یکم اکتبر تعرفه بر واردات ۲۵۰ میلیارد دلار از محصولات وارداتی چین را از ۲۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش خواهد داد. وی هم‌چنین از شرکت های آمریکایی خواسته است تا هر چه سریع‌تر چین را ترک کنند و جایگزین دیگری برای این کشور بیابند.

البته اظهارات خشم گینانه ترامپ به اینجا محدود نشد: وی گفت از یکم سپتامبر (هفت روز دیگر) بر ۳۰۰ میلیارد دلار از محصولات وارداتی چین تعرفه ۱۵ درصدی (به جای ۱۰ درصد قبل) اعمال خواهد کرد. وی جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا را نیز شدیدا به خاطر اذعان به پیامدهای جنگ تجاری بر روی رشد اقتصادی آمریکا مورد انتقاد قرار داد و به خبرنگاران گفت که اگر پاول بخواهد استعفا دهد مانع کارش نخواهد شد.

بیشترین ریزش دلار در معاملات امروز مربوط به ین بود جایی که نرخ برابری دلار با ۱.۱ درصد ریزش معادل ۱۰۵.۳۲ ین اعلام شد. دلار تنها در برابر یوان چین صعودی بود و با ۰.۶ درصد افزایش به ازای ۷.۱۳۱۴ یوان مبادله شد.

هم چنین هر دلار امریکا در آخرین روز از معاملات هفتگی به ازای ۷۱.۸۱۴۴ روپیه هند، ۱.۴۸۰۸ دلار استرالیا و ۱.۳۳۲۵ دلار کانادا معامله شد.